• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Vi har idag kommit till Portugal, Alentejo, och resan har gått jättebra. Lite konstigt med alla munskydd osv. Men vi sitter ju i en jättekarantän, inte så stor men i en plåtis. Alltså inga konstigheter, dom vanliga reglerna gäller dvs. håll avstånd och allt det andra.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Inga problem (än) att komma in i Danmark. En kontrollstation mitt på bron med 2 st. tullare hänvisade en personbil framför oss åt sidan medan vi (i husbil), slapp kontroll och bara vinkades vidare... Vi uppfattade att en SE husbil betraktades som ett ”transit-fordon” så vi slapp vidare frågor. Det lustiga var att vi var ensama på bron, inga fordon efter oss!
Vad som händer efter 00:00 i natt, det får vi aldrig veta eftersom vi hade bra flyt i trafiken och behövde inte sova i Malmö...Om jag får gissa så tror jag att ”transit” kommer fungera i fortsättningen. Vi har med oss i alla fall vår Spanien-”bokning”.
Hörs imorgon från Tyskland :music-icon:& ha en bra helg var ni än befinner er ; )

1603453941604.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
City park lär vara många Skaninaver’s favorit ”rastplats”, Norrmänn, Svenskar, Danskar osv., men om det beror på gratis övernattning med gratis tömning eller det stora varuhuset med allt mellan himmel och jord, det kan inte jag svara på. Det enda jag vet är att en liter Tullamore kostar 14€ (räkna om själv och jämför) och att utbudet att matvaror slår det mesta jag känner till. Det var massor med folk inne i köpcentra där ALLA hade ansiktsmask i alla kulörer, inget tal om CE märkning så spara gärna på slantarna. Vi har 30 st. CE märkta andningsskydd, ett antal svarta zoro-masker + några behagligare som det går att tvätta i 60˚C... Nog med gratis PR för övernattning, nu får jag återgå till vad jag har lovat att avrapportera.

Jo då, inte en tullare i siktet på den Tyska sidan, däremot på utfarten från Danmark, några tullare, gula avspärrningar annars inget märkvärdigt. Jag tror att ”transit” fungerar bra men helst att man har något ”transit” bevis. Vi har som sagt våra boende adresser samt årets ”bokning” i Spanien (på Spanska med mitt pass nummer).

Nu är det fredag kväll och jag skulle vara lyckligast om vi HBK:are vore snälla mot varandra hela kvällen & helgen, ty livet är faktiskt ganska kort...

1603476043816.jpeg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
City park lär vara många Skaninaver’s favorit ”rastplats”, Norrmänn, Svenskar, Danskar osv., men om det beror på gratis övernattning med gratis tömning eller det stora varuhuset med allt mellan himmel och jord, det kan inte jag svara på. Det enda jag vet är att en liter Tullamore kostar 14€ (räkna om själv och jämför) och att utbudet att matvaror slår det mesta jag känner till. Det var massor med folk inne i köpcentra där ALLA hade ansiktsmask i alla kulörer, inget tal om CE märkning så spara gärna på slantarna. Vi har 30 st. CE märkta andningsskydd, ett antal svarta zoro-masker + några behagligare som det går att tvätta i 60˚C... Nog med gratis PR för övernattning, nu får jag återgå till vad jag har lovat att avrapportera.

Jo då, inte en tullare i siktet på den Tyska sidan, däremot på utfarten från Danmark, några tullare, gula avspärrningar annars inget märkvärdigt. Jag tror att ”transit” fungerar bra men helst att man har något ”transit” bevis. Vi har som sagt våra boende adresser samt årets ”bokning” i Spanien (på Spanska med mitt pass nummer).

Nu är det fredag kväll och jag skulle vara lyckligast om vi HBK:are vore snälla mot varandra hela kvällen & helgen, ty livet är faktiskt ganska kort...

Visa bilaga 201375
Tack Marianne och Ranko. Vad roligt att resan går bra. Kan Ni vara snälla och ange vart ligger City Park som Ni beskrev...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
City park lär vara många Skaninaver’s favorit ”rastplats”, Norrmänn, Svenskar, Danskar osv., men om det beror på gratis övernattning med gratis tömning eller det stora varuhuset med allt mellan himmel och jord, det kan inte jag svara på. Det enda jag vet är att en liter Tullamore kostar 14€ (räkna om själv och jämför) och att utbudet att matvaror slår det mesta jag känner till. Det var massor med folk inne i köpcentra där ALLA hade ansiktsmask i alla kulörer, inget tal om CE märkning så spara gärna på slantarna. Vi har 30 st. CE märkta andningsskydd, ett antal svarta zoro-masker + några behagligare som det går att tvätta i 60˚C... Nog med gratis PR för övernattning, nu får jag återgå till vad jag har lovat att avrapportera.

Jo då, inte en tullare i siktet på den Tyska sidan, däremot på utfarten från Danmark, några tullare, gula avspärrningar annars inget märkvärdigt. Jag tror att ”transit” fungerar bra men helst att man har något ”transit” bevis. Vi har som sagt våra boende adresser samt årets ”bokning” i Spanien (på Spanska med mitt pass nummer).

Nu är det fredag kväll och jag skulle vara lyckligast om vi HBK:are vore snälla mot varandra hela kvällen & helgen, ty livet är faktiskt ganska kort...

Visa bilaga 201375


Blir det La Colina?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Blir det La Colina?
Hallo vänner, har ni lärt alla Portugiser hur man golfar? Ja, vi är på väg till La Colina men i snigelfart. Man kan inte passera Frankrike utan att vandra lite i den vackra naturen (vingårdar). Men först ska vi följa i Bosse & Gerds fotspår längs Mosel och testa saurkraut :wideeyed: Nu frukost, sen får vi se om vi klarar av att passera Hamburg utan tidskrävande ”stau”...
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Hallo vänner, har ni lärt alla Portugiser hur man golfar? Ja, vi är på väg till La Colina men i snigelfart. Man kan inte passera Frankrike utan att vandra lite i den vackra naturen (vingårdar). Men först ska vi följa i Bosse & Gerds fotspår längs Mosel och testa saurkraut :wideeyed: Nu frukost, sen får vi se om vi klarar av att passera Hamburg utan tidskrävande ”stau”...
Glöm inte Flammkuchen Jappes favorit i Mosel dalen
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
:) Självklart finns ställplatsen utmärkt med koordinater i vår egen ”Husbilsplatser”, här hittar du Citti Park i Flensburg; | Husbilsklubben.se

Tommy
Tommy, det går inte att logga in sig på HBK via din länk. Kan du inte be någon admin kolla upp detta? Användaren ombeds att uppge mailadressen(!)...
1603550082606.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tja, vi valde bort Hamburg då det var ”röda” stockningar (”stau”) förre och in i tunneln under Elbe (se bilaga) och då åker man istället över Elbe, antingen vänster eller höger om Hamburg. Vi har åkt båda vägar tidigare men tyckte att det var lite omständigare den vänstra färja-vägen med massor av bilar o lastbilar. Idag tog vi vägen via Neumünster-syd, dvs vänster om Hamburg, kanon tyckte vi att åka småvägar men... ...en krock på vägen kortade resan mad ca 50 minuter. Nu är vi äntligen bland 8-10 DE bilar på en ”ställplats” i Amelinghausen utan några som helst komoditeter, men tydligen gratis eller som mest 5€ ”om” ägaren snart ska inkassera.

Traffic.de: ett måste app om man vill ge sig ut genom Tyskland...
1603551205863.png

Jag klarar inte av att ladda bildbevis (en .mov video) på vad som orsakat milslånga köer som varade i 50 minuter för oss. Två ungdommar i en stor mercedes fick sladd på en 110km väg... Snacka om ”ansvar” på vägarna, hmmm... ...man kan bli förbannad för mindre... Måste konvertera .mov till .mp4 innan dess vilket görs på datorn (jobbar nu med paddan), återkommer...

I alla fall, IGO är inställd på Koblenz (Jappes, PlastPelles, Bosse o Gerds och många andras favorit sträcka), ca 50 mil härifrån, men nu är det dags för 100% myskväll för 2 fortfarande väldigt förälskade själar, i en liten plåtis)... Gäller att bromsa tiden då och då... ; )
 

Gerard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
30547
Medlemskap
2024
Jag skulle gärna vilja få aktuell information angående övervintring på Iberiska halvön. Vi befinner oss i mycket annorlunda situation jämfört med alla år hittills.
Då känns det motiverat att starta ett separat ämne som ägnas åt samling av erfarenheter och information från alla HBklubbens medlemmar som redan befinner sig i Spanien eller Portugal, eller från de som planerar att resa dit. Det kan vara av värde att ha en kanal för att kommunicera om observationer, upplevelser, praktiska lösningar vid olika problem, info om nyaste ändringar av lokala regler, etc.
Hoppas att det kommer att bli många inlägg...
Bra initiativ.
Spanien och Frankrike stänger av vissa områden. Dels för in och utfart och dels utegångsförbud på natten. Jag skulle uppskatta erfarenheter om detta.

Dels om man får övernatta på ställplatser trots utegångsförbud.

Dels om man får köra igenom spärrade områden.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Här finns info gällande Tyskland
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tommy, det går inte att logga in sig på HBK via din länk. Kan du inte be någon admin kolla upp detta? Användaren ombeds att uppge mailadressen(!)...
Prova länken till toppnivån på husbilsplatser | Husbilsklubben.se och använd sökfunktionen. Av någon underlig anledning hamnade du vid påloggningen för administratörerna.

MVH
Hans
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Fick meddelande idag från Spanien att fr.o.m. imorgon gäller utegångsförbud 00:00-06:00 i vissa delar av landet... Detta berör inte oss speciellt mycket då vi lägger oss som höns (innan mörkret) och sover som kändisar (till sent på dagen)...lol... Ungefär som vampyrer fast omvänt!

1603559048496.png
 
Toppen