• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spårsändare - en vettig investering?

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Läste just tråden om hur Ingemar blivit bestulen på sin husbil och hoppas innerligt att allt ska lösa sig till det bästa för honom.

Samtidigt nämns spårsändare i ett par av svaren och eftersom jag under en längre tid funderat att skaffa en sådan skulle jag (och säkerligen många andra) vilja be några av er som redan införskaffat en sådan att dela med er lite av era erfarenheter kring denna typ av säkerhetsutrustning.

Tack på förhand.
Staffan
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Detta med immobilizer hindrar inte proffsen i dag. De har samma utrustning som nyckelaffärerna här i spanien, tar lätt fram koden och startar bilen.

Har för mig att flertal bilar blivit stulna även i Sverige oförklarligt trots immobilizer.

Hälsn jyrki

Jodå, visst kan proffsen stjäla bilar som är utrustade med all tänkbar antistöldvara. Vår närmaste granne blev av med sin värsting-BMW för ca ett halvår sedan. Tjuvarna gick in genom grinden och tog bilen som stod endast 2 meter från huset. Bilen var larmad men de hade larmat av och tagit sig in i bilen och kört iväg. Bilen hittades i Norrland, på väg mot Finland, tack vare GPS-en.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Har en Redknows minifinder sedan ett par år på ett av mina fordon (avslöjar inte vilket:). Problemet är att den falsklarmar ibland, särskilt larmet att den har flyttats så det har jag avstängt. Har numera bara vibrationsdelen påslagen men även den falsklarmar ibland vilket är mycket irriterande. Även gsmdelen har lite svag mottagning vilket gör att den inte kan nås för kontroll om den är inomhus.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Problemet är, dessto bättre du gömmer den dessto sämre funkar den!
Det är ju som sagt både en GPS och en mobiltelefon som ska ha kontakt med omvärlden för att fungera!

Så jag har valt den här och monterat den på "utsidan" av husbilen! Lite krånligare kabeldragning men väl värt det!

Vart den sitter tänker jag inte tala om här!:spinny:

/Malbeck

Vi har valt att koppla in extern antennanslutning (original tillbehör) och montera antennen på insidan av ett fönster och kan därför i princip gömma redknows MiniFinder'n nästan var vi vill inne i husbilen.
Funkar hur bra som helst!
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Undrar om det inte kan finnas en app till telefonen som går att ha som spårsändare.
Hårdvaran finns ju i telefonen? Gps rörelsesensor.......
Tänkte ta en extra telefon och gömma den med laddning ansluten som skickar position via sms eller via annat när den bilen rör på sig.
Lite fantasi/funderingar.
Klart att en som är gjord för detta är bättre.
Arne B
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Det är denna jag har och HBK:are har 10% på dom.

Nascom

Hej Bengt-Åke,
har du monterat din spårsändare ännu?
Jag köpte en på Ebay som verkar vara samma som du har köpt. Dock med en helt annan beskrivning av kommandona.
Manualer är inte deras starka sida. En manual på dålig engelska och kinesiska beskrev alla kommandon som man kan ge. Sen fanns en manual till somverkade innehålla mer info men den var på kinsesiska. Den tycks kunna sända data till en server men hur det går till förstår jag inte.
Det intressanta är väl hur bra den fungerar i praktiken. Har du hunnit prova?

Hej alla,
Har ni några synpunkter på vilket SIM abonnemang som man ska ha i den. I normalfallet så genererar den väl ingen trafik men när en stöld inträffar och man ska spåra bilen vill man väl att den inte tömmer SIM kortet.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Undrar om det inte kan finnas en app till telefonen som går att ha som spårsändare.
Hårdvaran finns ju i telefonen? Gps rörelsesensor.......
Tänkte ta en extra telefon och gömma den med laddning ansluten som skickar position via sms eller via annat när den bilen rör på sig.
Lite fantasi/funderingar.
Klart att en som är gjord för detta är bättre.
Arne B

Ja har du en telefon med inbyggd GPS över så bör det inte vara nåt problem. Du kan ju använda Google Latitude så kan du se den på en karta. Glöm inte att slå på Data Roaming i telefonen för annars slutar den skicka data när den kommer utomlands
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Hej Bengt-Åke,
har du monterat din spårsändare ännu?
Jag köpte en på Ebay som verkar vara samma som du har köpt. Dock med en helt annan beskrivning av kommandona.
Manualer är inte deras starka sida. En manual på dålig engelska och kinesiska beskrev alla kommandon som man kan ge. Sen fanns en manual till somverkade innehålla mer info men den var på kinsesiska. Den tycks kunna sända data till en server men hur det går till förstår jag inte.
Det intressanta är väl hur bra den fungerar i praktiken. Har du hunnit prova?

Hej alla,
Har ni några synpunkter på vilket SIM abonnemang som man ska ha i den. I normalfallet så genererar den väl ingen trafik men när en stöld inträffar och man ska spåra bilen vill man väl att den inte tömmer SIM kortet.


Jag monterade bara + - och D+ på så sätt får jag reda på om den flyttas utan att motorn är igång samt kan jag kolla ändå vart den finns .
Jag bryr mej inte om att kunna fjärravstänga den eller kunna lyssna av kupén.
Jag har Telia.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Det nämns att kontantkort passar bra till en del larm.
Men det är lätt att glömma att fylla på kontantkortet. För det är väl fortfarande så att om man inte fyllt på de senaste 365 dagarna så upphör nummret att fungera? Även om det finns pengar kvar på kortet.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

VIKTIGT - VIKTIGT - VIKTIGT !!!

Av en ren slump fick vi av vårt försäkringsbolag Trygg Hansa reda på att dom kräver spårningsutrustning i samtliga husbilar som kostar mer än 1 miljon kronor.

Jag ringde för att få reda på om självrisken skulle bli lägre med ett sådant larm (vi hade vid byte av husbil ännu inte bestämt oss för vilket larm vi skulle montera på den nya bilen) och fick då detta besked...

Borde inte försäkringsbolaget informera om detta när dom får information om att vi bytt husbil och att den är fabriksny ???!!!

Ring för säkerhets skull ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller för just dig och din husbil !

Vi beställde - efter tips från andra husbilsresenärer - ett avancerat larm från JR Larmcenter i Lindome. Ett Prosafe larm med GPS positionerning. När t.ex. ett inbrott sker i husbilen, så skickas omedelbart ett SMS till våra mobiltelefoner och meddelar att något har hänt och var i husbilen dessutom.
På vår mobiltelefon kan vi logga in på vår egen sida hos JR och direkt se vart vår husbil befinner sig på en överskådlig karta.
Vi vill varmt rekommendera detta larm, som fungerat klanderfritt under ett års tid UTAN några falsklarm eller annat som kan irritera.
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Ett GPS larm är säkert en bra investering om olyckan är framme och HB blir stulen.Men det borde påverka försäkrings premien,men efter kontakt med bolaget gör det inte det.Har man ett larm och får HB stulen så kunde man kontakta färsäkrings bolaget och ge dom på förslag att man kan berätta var HB befinner sig mot en avgift t,ex det som larmet kostar

:twitcy::spinny:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Om man tar en husbil av dyrare märke tror jag inte bara detta är ett plötsligt infall. Det är nog planerat och kanske på uppdrag åt någon.

Då förbereder de sig säkert och jag såg på "Dokument utifrån" för ett tag sedan, hur franska ligor skaffat sig handdatorer som enkelt kunde låsa upp startspärrar via OBD uttaget på de flesta bilar.
Vill de sedan att larm och spårsändare skall oskadliggöras då finns det massor av instrument för det också för en billig peng.
T.ex här ett exempel:
Billig Tragbar Handy Störsender, GSM Störsender Deutsch Vertrieb. Kaufen Tragbar Handy Störsender, GSM Störsender aus China Fabrik direkt! Cell Phone Jammer - Handy Störsender,WIFI Störsender,GPS Störsender,GSM Störsender,3g Störsender
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Toppen