• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spåravgifter för skidåkning

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Tidigare har ortsbefolkningen , haft rabatt , men den skall vist försvinna OBS detta är hörsägen , det står inte skrivet någonstans ännu vad jag vet.....
Var ni kan läsa om detta.... står i tidigare inlägg.
Ja jag bor i Botkyrka men tillbringar stor del av mitt liv i fjällvärden , bor tidvis i Tänndalen.
Jag försöker jobba för att få behålla Allemans rätten och måste protestera när det görs " klaverstramp " och blir förvånad över hur många det är som försvarar " klavertrampen " dessutom tycker det är helt ok, vänta bara till vi får kilometer skatt på vårt gående också , en liten stegräknare som avläses en gång per kvartal , sedan blir det en gång i månaden o.s.v.
Lasse :wink:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ludde !
Om du tar dig tid och läser mina tidigare inlägg så ser du svaren på de " tjatiga " frågorna du har. Om du kan , vilket jag förmodar att du inte kan än mindre vill , men det vore MYCKET LÄRORIKT för dig , av olika anledningar, göra ett besök i Nordik ski.s spår mellan Tänndalsvallen och Hamra under påsklovet ( om solen skiner ) , där går det urgamla spåret , där brukar spårvakterna stå , de vill se SPÅRKORTET. Påpekar vänligt men bestämt att skidåkning utanför skidspåret inte är tillåtet och att spårkort måste medföras.
Du pratar skit om att det inte syns i naturen , där man anlägger eller " förbättrar " spåren , Det blir sår som tar generationer att läka , däremot de urgamla spåren är " ett " med naturen.
Gör nya spår själva säger en del , bara de som inte förstår , uttalar sig så .
Jag blir ochså lite förvånad över att det NÄSTAN bara är Västra götalands folk som ger synpunkter på ämnet , kan det bero på att ni inte har snö i den delen av landet ....
Så Ludde , spräck spargrisen , ta " lådan " kör upp till de fria vidderna b betala 20 spänn
lev livet !
Lasse

Totte04. Jag har åkt i Nordic Ski centers spår många gånger. Har jag sagt någon gång att jag inte vill åka i deras spår? Eller kan?
Jag kan inte se att du svarat på mina frågor i dina tidigare svar. Däremot kommer det fram först nu i ditt senaste inlägg att vakter du har mött ute i spåret påstår att det inte är tillåtet att åka utanför de preparerade spåren.

För det första så har området "hela Härjedalen" nu plötsligt krympt till området kring spåret mellan Tänndalsvallen och Hamra?

Att vakterna skulle springa runt och jaga skidåkare som åker i egna spår utanför de preparerade spåren har jag då aldrig varit med om där. Men däremot har jag varit med om att det finns de som åker i spåren utan att betala för sig, och när de sedan blir konfronterade av vakterna, provocerande kliver åt sidan och säger att allemansrätten råder.

Spargrisen spräckte jag för längesedan. Jag kommer att åka skidor i påsk, dock inte i Härjedalen i år.

Jag har absolut inte några problem med att betala spåravgiften, så jag förstår inte vad din anmodan till mig ska betyda? Och jag bor inte heller i Västra Götalands Län, men ser att du själv däremot kommer från trakterna kring Sveriges huvudstad.

Ludde
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Egentligen en intressant frågeställning, har för mig att detta var aktuell även för något år sedan. Misstänker att man inte kan bli bötfälld om man skulle åka i preparerade spår på områden som inte är inhängnade.

Men kan hålla med om att det kan vara OK att betala en rimlig peng för välpreparerade spår, finns väl inget jobbigare än att spåra.:)
Skulle gärna se någon form av rättsfall där någon blivit åtalat för "olovlig skidning" utanför inhängnad område.
I områden runt högfjället i Sälen ingår en avgift för stugägarna som går till just längdspårens underhåll. Så även om det inte finns automater är det ej gratis.(för stugägarna)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Saxat från Utsidan 2009!

I funäsdalen kan man åka fritt överallt vid sidan om de arrenderade lederna, på de ca 450 km markerade leder som finns samt på de 450 km skoterleder som finns, prepareras med pistmaskin och betalas av skoteråkarna (som vanligt med respekt för varandra där man visar hänsyn).

Har vi rätt att kräva spårkort för de som nyttjar spåren?

Ja, vi hävdar att det finns rättsutfall som ger stöd för det. Marken arrenderas och det investerars stora belopp för att grundarbeta och preparera dessa. Spåren är i detta fall att jämföra med en idrottsanläggning. Under vintern kommer vi att, självklart vänligt - men också bestämt, kolla att gäster i spåren har giltigt spårkort. samma regler måste gälla för alla om detta sätt att finansiera driften ska fungera.
Alla delar av att hålla ett spårsystem som vi gör har skenat. Att bygga detta på en modell som inte är rättvis fungerar inte i längden. Vill vi kunna erbjuda bra skidåkning, så har vi funnit det lämpligast att de som nyttjar spåren också betalar för tjänsten. Och att ingen annan (för någon måste ju betala - oavsett vilken nivå vi lägger oss på) ska betala åt andra. För vår del är det inte med någon utgångspunkt att kommersialisera funäsdalen. Ingen kommer att tjäna pengar på att preparera spår med denna modell. De avgifter som kommer in ska klara driften.

Hjärtligt välkomna till världens bästa skidåkning, i preparerade spår (med spårkort) eller fritt på fjället!


Tack Montreal för ett tydligt klargörande. Marken för spåren arrenderas alltså, och därmed är det helt i sin ordning att ta ut en avgift för de som nyttjar spåren. Om alla hade gjort rätt för sig hade spårmaskinen säkert kunna köra upp spåren oftare.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Tidigare har ortsbefolkningen , haft rabatt , men den skall vist försvinna OBS detta är hörsägen , det står inte skrivet någonstans ännu vad jag vet.....
Var ni kan läsa om detta.... står i tidigare inlägg.
Ja jag bor i Botkyrka men tillbringar stor del av mitt liv i fjällvärden , bor tidvis i Tänndalen.
Jag försöker jobba för att få behålla Allemans rätten och måste protestera när det görs " klaverstramp " och blir förvånad över hur många det är som försvarar " klavertrampen " dessutom tycker det är helt ok, vänta bara till vi får kilometer skatt på vårt gående också , en liten stegräknare som avläses en gång per kvartal , sedan blir det en gång i månaden o.s.v.
Lasse :wink:

Allemansrätten innebär väl ändå inte att man kan snylta på vad andra bekostat i syfte att tillgodose en grupp människor med en bekvämlighet mot betalning?

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Om ditt syfte är att förbjuda dessa föreningar/anläggningar/kommuner att ta betalt för preparerade skidspår, hur hade du då tänkt att att spåren ska finansieras? Eller är det så att du inte vill att det ska finnas preparerade spår? Varför åker du då i dom?

/Ludde
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Vilket gnäll det skulle bli om det inte fanns ideella krafter som ordnade med spår. Detta då med tanke på att dagens skidor och stavar inte är gjorda för att användas annat än i gjorda spår.

Att det sedan kommer någon med breda skidor i de gjorda spåren och förstör dessa för alla är ju väldigt tokigt.

Med breda skidor kan man åka ut i terrängen för de bär men ta stavar med stora trugor annars blir det väldigt jobbigt när de trycks ned i snön.

Naturligtvis gäller detta inte de stora anläggningarna men de måste också tjäna pengar och säsongen är väldigt kort.
Under kvällen/natten brukar väl även de flesta slalombackar pistas det kostar också mycket pengar
(Har själv kört upp spår till långt in i på natten för att spåren skulle vara fina till morgondagens turister och andra åkare).
Alla åkarna fordrar perfekta spår både längd och slalomåkare.
Hur är det med andra aktiviteter som anordnas de kostar också pengar.
Badhus, inomhushallar. ishockeyplaner rinkar osv.
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Tidigare har ortsbefolkningen , haft rabatt , men den skall vist försvinna OBS detta är hörsägen , det står inte skrivet någonstans ännu vad jag vet.....
Var ni kan läsa om detta.... står i tidigare inlägg.
Ja jag bor i Botkyrka men tillbringar stor del av mitt liv i fjällvärden , bor tidvis i Tänndalen.
Jag försöker jobba för att få behålla Allemans rätten och måste protestera när det görs " klaverstramp " och blir förvånad över hur många det är som försvarar " klavertrampen " dessutom tycker det är helt ok, vänta bara till vi får kilometer skatt på vårt gående också , en liten stegräknare som avläses en gång per kvartal , sedan blir det en gång i månaden o.s.v.
Lasse :wink:

Tycker jag du gör dig lite löjlig över att du inte fick ovilkorligt medhåll.

Men att du reagerar på att det står spårvakter och säger du inte får åka utanför deras område bäst du vill förstår jag, och där tycker jag också att det är knasigt. Om det nu är så.
Avgifterna i de "arrenderade, preparerade" spåren känns ju dock nu odiskutabla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Har företaget verkligen lyckats med bedriften att arrendera hela sträckan där spåren är lagda eller kan det vara så att de utnyttjar allemansrätten på vissa avsnitt? Jag känner på långt håll när det finns hundar begravna och här kom vittringen igång rejält!:msn_dog:

Jag tycker också att det här kan tyda på att en ny inställning till allemansrätten är på gång.

Jappe
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag tycker också att det här kan tyda på att en ny inställning till allemansrätten är på gång.

Jag funderar också på om tex någon kreativ simklubb arrenderar friluftsbadet vi har i närheten.
Kanske de anlägger div. hopptorn inhägnade områden för simmning, jacuzzis och annat lullull och sen kräver mig på en slant för att bedträda härligheten. Känns lite som att gränserna börjar tänjas.

När får man beträda och gå i utlagda skidspår? Finns det något bäst föredatum :confused:

/Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Men Jappe, hur ska ekvationen preparerade skidspår - gratis gå ihop???

Inte vet jag! "På min tid" så preparerade den förste skidåkaren spåren!

Det som intresserar mig här är den juridiska aspekten!

Kan man verkligen förbjuda folk att beträda dessa spår?

Har spårvärdarna rätt att köra bort folk från spåren?

Finns det något rättsfall där någon blivit fälld för otillåtet spårutnyttjande?

Vissa delar av spåret måste väl gå på kommunal mark. Har kommunen verkligen rätt att förbjuda folk att beträda dessa områden?

o.s.v. o.s.v.

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag tycker nog att diskussionen blir lite konstig, om man inte vill betala för en tjänst, i det här fallet de preparerade spåren raststugorna o.s.v. låt bli, och åk någon annanstans! vad är problemet, det är väl så med många andra tjänster också? :wideeyed:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Det som är något märkligt i den här tråden, är att diskussionen började med att någon påstod att det var förbjudet att åka utanför preparerade skidspår i hela Härjedalen, till att nu ha övergått till att man inte vill göra rätt för sig när man utnyttjar skidspåren...

Inskränkningar på Allemansrätten är t.ex. när fastighetsägare spärrar av med stängsel, anlägger terrasser och gräsmattor nere vid strandlinjen, så folk inte kan passera, sätter upp förbudsskyltar om att det är förbjudet att tälta trots att skyltarna inte står inom synhåll för någon bostad eller inne på tomtmark.

Vill vi man ha preparerade skidspår att åka i får man betala för det, vill man inte ha preparerade spår, får man ge sig ut och spåra själv, helt gratis.
Vill man ha alla faciliteter som en camping har får man betala för det, vill man inte betala kan man inte köra in på området och kräva att man ska stå där inne gratis. Då får man åka och ställa sig på en avgiftsfri plats någon annanstans.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag tycker nog att diskussionen blir lite konstig, om man inte vill betala för en tjänst, i det här fallet de preparerade spåren raststugorna o.s.v. låt bli, och åk någon annanstans! vad är problemet, det är väl så med många andra tjänster också? :wideeyed:

Problemet är att man kan prackas på en tjänst man inte efterfrågar! Det är också (mycket viktigt) tveksamt om detta förfarande av bolaget är förenligt med svensk lag!

Detta tycker jag mer och mer börjar verka som en rejäl attack på allemansrätten! Lyckas Nordic Ice med det här tilltaget så kan det bli fritt fram för olika sorters inmutningar av delar av Sverige och var det kan sluta vågar jag inte ens tänka på!

De som rest i Europa vet hur jag tänker och hur viktigt det är att värna om allemansrätten! Den är unik och mycket vacker!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Lägger ut lite mera av texten från utsidan för att kanske ge lite mera perspektiv på det hela?

Jag heter Anders Blomquist och jobbar som tusan tillsammans med 4 spårgrupper för att driva världens bästa längdspårsystem.
Det är en avvägning att bestämma sig för vilken nivå spåren/Spårsystemet ska hålla: Ju bättre standard - desto högre kostnader och omvänt ju sämre standard - desto lägre kostnader. Oavsett vilken nivå vi väljer kommer några att tycka att standarden borde vara ännu bättre, och andra som helst skulle se en lägre standard. I våra gästundersökningar har vi funnit att gästerna verkligen uppskattar spårsystemet, kvaliteten och alla möjligheter som spåren ger. Med det som stöd så har vi beslutat att fortfarande framåt erbjuda världens bästa skidåkning. Konsekvensen av detta beslut är att detta också måste finansieras. Förutom kostnader för ren spårkörning ska underhåll, stugor, broar, skyltning, kartor, arrende till alla markägare som upplåter mark m.m. finansieras - totalt ca 3 miljoner kronor per säsong. Hitintills har spåren finansierats till huvuddelen av de företag som bedriver verksamhet i funäsdalen, till mindre del av fritidshusägare och personer som frivilligt lämnat bidrag för att de tycker det varit så bra. Problemen med den finansieringen är tudelad; dels så är det en väldig arbetsinsats som måste till för att genomföra en sådan utfakturering/bearbetning, och dels (och absolut viktigast) så har för många fritidshusägare valt att inte vara med och betala för spåren. En del nyttjar kanske inte spåren eller sina fastigheter - men för många har åkt "snålskjuts" på andra - och en sådan modell håller inte i längden. Därför har vi bestämt oss för att det är den som vill njuta och nyttja tjänsten som ska betala för den. Ingen orättvisa, utan rakt och enkel koppling till betalning och nyttjande: Obligatoriskt spårkort för alla som nyttjarspåren. Spårkorten är inte dyra och det finns flera varianter för att försöka passa olika önskemål.
Överenskommelsen är egentligen rätt enkel; spårgruppen arrenderar marken, betalar all drift och rapportering - gästerna betalar när de nyttjar tjänsten. Om det innebär att jag bara nyttjar en km eller två mil gör ingen principiell skillnad. Men vi som ansvarar för spårsystemet och de spårvärdar som ska kolla att man köpt spårkort samt hjälpa våra gäster i spåren, vi gillar våra gäster och är verkligen stolta över vårt spårsystem. Om någon behöver åka 100 meter för att komma in på ett eget spår, så kommer ingen att hävda spårkort - men är det en längre bit gäller samma regel för dig som för alla.

Vill gärna förmedla en bild som ibland kan vara bra för att förstå
skidmöjligheterna i funäsdalen:
300 km spår som prepareras till högsta möjliga standard (som nu kräver
spårkort)
450 km turleder i en av Sveriges vackraste fjällområden.
450 km skoterleder som prepareras med pistmaskin.

:)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Inte vet jag! "På min tid" så preparerade den förste skidåkaren spåren!

Det som intresserar mig här är den juridiska aspekten!

Kan man verkligen förbjuda folk att beträda dessa spår?

Har spårvärdarna rätt att köra bort folk från spåren?

Finns det något rättsfall där någon blivit fälld för otillåtet spårutnyttjande?

Vissa delar av spåret måste väl gå på kommunal mark. Har kommunen verkligen rätt att förbjuda folk att beträda dessa områden?

o.s.v. o.s.v.

Jappe

Ja, antagligen har dom rätt att köra bort folk, eftersom dom arrenderar marken. Om vissa delar av spåret går på kommunal mark, och klubben inte betalar/har avtal med kommunen om detta, får du väl göra dig mödan att ta reda på vart detta område är, ta dig till den delen av spåret (naturligtvis inte via spåret där det går på arrenderad mark) och sedan åka fram och tillbaks på den delen av spåret tills du så småningom träffar på en spårvakt, ta diskussionen med denne och se vart det leder. Jag för min del betalar hellre, så jag med gott samvete kan åka runt hela sträckan. Eller så får du väl ta reda på hur många procent mark av spåret som dom kanske inte har avtal på, och begära att avgiften för kortet reduceras med samma procentsats...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Problemet är att man kan prackas på en tjänst man inte efterfrågar! Det är också (mycket viktigt) tveksamt om detta förfarande av bolaget är förenligt med svensk lag!

Detta tycker jag mer och mer börjar verka som en rejäl attack på allemansrätten! Lyckas Nordic Ice med det här tilltaget så kan det bli fritt fram för olika sorters inmutningar av delar av Sverige och var det kan sluta vågar jag inte ens tänka på!

De som rest i Europa vet hur jag tänker och hur viktigt det är att värna om allemansrätten! Den är unik och mycket vacker!

Jappe

Jag hade förstått din reaktion om det hade varit så att t.ex. markägare hade tagit ut en avgift för att vara en dag ute i skogen och plocka svamp. Alltså tagit betalt för något som inte har kostat markägaren att anlägga. Men detta har ju kostat pengar att anlägga, det är ju inte gratis. Och man måste ju inte åka precis där de preparerade spåren är, du har ju alla andra ytor i fjällen att åka på, så vad är problemet?? Ett preparerat skidspår av en bredd på några meter kan väl knappast vara ett hinder för allemansrätten?
 
Toppen