• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spåravgifter för skidåkning

F

F.d. 24320

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag hittar inte vart det står att man inte får åka skidor utanför Nordic Skis område.

Att dom tar betalt för att åka på deras område förstår jag verkligen efter att ha varit inne och tittat på sidan. Mycket jobb som ligger tillgrund att få det där att fungera.

Otroligt vad vackert det var, ett jättefint område, har aldrig varit där men blev definitivt sugen nu
tack för länken
MvH Benny
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Tack Jappe, jag hittar dock ingen info om detta förbud...


"Vi har ambitionen att erbjuda världens bästa längdskidåkning. Detta finansieras delvis genom spåravgifter för dem som nyttjar spåren. Spårkort gäller i hela Nordic Ski Center förutom vid Funäsdalens IP. Här bjuder Härjedalens kommun på 7 km elljusspår. Där kan alla åka fritt.
Spårkort är obligatoriskt dagtid 9.00 – 17.00.
På kvällen är det fritt."



Och ovanstående är ju inget att ifrågasätta.


/Ludde
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Benny !

DET ÄR INTE DERAS OMRÅDE , det är vårat , svenska folket - Allemansrätten !

Om det vore DERAS så kunde det väl inhägnas ! DÅ VORE DET OK MED BETALNING !
/ Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Problemet skulle väl möjligen vara om spåren är så placerade i dalgångarna så att man mer eller mindre tvingas åka i betalspåren för att kunna ta sig fram på vissa sträckor! Jag kommer inte ihåg hur där ser ut.

Jag har bara varit i de trakterna en gång i mitt liv och den gången svor jag dyrt och heligt att aldrig mer åka norrut under vintern. Där var djävulskt kallt kring nyår en gång. Därefter stack vi till Alperna i stället för där slapp man den hemska kylan!

Jappe
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Att man kan utöva en hobby/träning i preparerade spår en hel dag för 20kr är väl helt fantastiskt.

Ser ett mönster här som slår igenom i vissa ställplatsfrågor,Är vi husbilsbilister så köpstarka som vi i vissa samanhang påstår?

Det ser nog inte bra ut att utanför sin fina dyra husbil ta en discussion med en sönderfrusen idiell spårare om det orimliga att behöva betala 20kr för att utnyttja deras anläggning en hel dag.

Ha de
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Benny !

DET ÄR INTE DERAS OMRÅDE , det är vårat , svenska folket - Allemansrätten !

Om det vore DERAS så kunde det väl inhägnas ! DÅ VORE DET OK MED BETALNING !
/ Lasse

Eftersom det inte verkar vara förbjudet att åka utanför pistat område så finns det väl massor av andra ställen att åka på? Måste Du åka i betalspåren? kan Du inte göra egna?

Det är nog helt ok att ta betalt,se på svenska rallyt där kostar det att stå i skogen och titta på rally,de Du Jappe.. betala för att se rally kunde de va nåt?

Ha de
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Betalar folk pengar för att se på legaliserad buskörning i skogarna med konstiga bilar utan fungerande ljuddämpare? Det visste jag inte! Är det verkligen möjligt? Detta är allvarligt!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ok Lasse.
Men då har dom säkerligen fått markägarnas tillstånd att bedriva den verksamheten dom gör där.
För det är nog inte så att ett företag bara hittar en plats och på eget bevåg påbörjar en vinstdrivande verksamhet där utan varesig motprestationer eller tillstånd. Eller Kanske t om någon form av arrende.

Ser inte något som talar för att du fortfarande inte kan åka fritt utanför "deras" preparerade spår om det nu är där du vill åka.
Är det däremot i deras iordninggjorda spår du vill skida och tycker du ska få göra det utan att betala något så håller jag helt enkelt inte med.

MvH Benny
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Snart kostar det väl pengar att gå på trottoarerna i städerna också, mest på vintern om någon skottat där! Vänta bara!

Jappe
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Spåren som Nordic Ski använder ÄR uråldriga gamla skidleder , i vissa fall något breddade , vissa dagar kommer inte spårmaskin förän långt fram på förmiddagen ,de tidiga åkarna får då göra som förr, spåra själva , men betala måste man göra.
Och till dig som tycker att husbils ägare med sina flotta husbilar , inte ska " knorra " om 20 kr så vill jag påpeka att den här debatten INTE i första hand gäller det eller det prisrt UTAN PRINCIPEN med betalning för att vistas på allmän mark.
Spårvakterna , anmodar dig till att betala spåravgift - Ludde !
/ Lasse
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Snart kostar det väl pengar att gå på trottoarerna i städerna också, mest på vintern om någon skottat där! Vänta bara!

Jappe


Jo, fast det betalar vi ju redan för genom skatten, så det blir ju inte riktigt samma sak.
Här är ju mer som att säga att man inte bör få ta någon parkeringsavgift i stan, för det är ju "vi" folket som äger parkeringen.

Tycker bara att om någon gör något bra, som att ordningställa det här skidområdet tex, och har utgifter för detta så bör dom väl också kunna ta betalt för det.
mvh benny
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Benny !

DET ÄR INTE DERAS OMRÅDE , det är vårat , svenska folket - Allemansrätten !

Om det vore DERAS så kunde det väl inhägnas ! DÅ VORE DET OK MED BETALNING !
/ Lasse


Nu får du väl ändå ge dig! Skulle inte spåren ha någon som finansierar, vare sig det är en skidklubb, användare, kommunen eller alla tillsammans, så skulle det ju inte finnas ett enda preparerat längdspår!

Ärligt, det där med att det skulle vara förbjudet att åka längdskidor i hela Härjedalen utanför de preparerade spåren tror jag inte ett dugg på. Jag har ställt frågan till dig ett antal gånger och du har ännu inte kommit fram med något bevis för detta påstående.

Om du nu tycker att det är fel att ta betalt för längdspåren, så är det fortfarande en politisk fråga.Den aktuella kommunen har beslutat att inte finansiera skidspåren. Påverka genom att kontakta politikerna och ställ frågan till dom, de är de som är ytterst ansvariga för hur skattemedlen fördelas. Så är det just nu. Faktum är att det kostar pengar att preparera skidspår.

Sen återstår faktiskt frågan om ett företag/förening kan ta sig rätten att använda mark utan att betala arrende för den, och sedan ta betalt för en tjänst man tillhandahåller. Och frågan är om man behöver tillstånd av Länsstyrelsen för att köra upp skidspår. Men det är ju en helt annan fråga!

Skidspåren i sig är ju inget bestående, de försvinner i samband med snösmältningen. Det är ingen åverkan på naturen att preparera skidspår, precis samma sak som att ploga upp en skridskobana på en sjö. Möjligen kan stolparna/ev skyltar som visar vilket spår man åker på innebära en åverkan i naturen.
Skillnad är ju om man anlägger t.ex. en ridled, parkeringsplats, motionsspår, o.s.v. Då fordras ju även tillstånd från Länsstyrelsen. Jag tror att detta med att anlägga skidspår utan att arrendera marken de läggs på, och sedan ta betalt är i någots slags vacuum vad beträffar lagtexten.

Men mitt samvete däremot säger att jag SJÄLVKLART betalar för att jag kan åka i välpreparerade, fina skidspår!

/Ludde
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Spåren som Nordic Ski använder ÄR uråldriga gamla skidleder , i vissa fall något breddade , vissa dagar kommer inte spårmaskin förän långt fram på förmiddagen ,de tidiga åkarna får då göra som förr, spåra själva , men betala måste man göra.
Och till dig som tycker att husbils ägare med sina flotta husbilar , inte ska " knorra " om 20 kr så vill jag påpeka att den här debatten INTE i första hand gäller det eller det prisrt UTAN PRINCIPEN med betalning för att vistas på allmän mark.
Spårvakterna , anmodar dig till att betala spåravgift - Ludde !
/ Lasse

Ja, det är väl helt enkelt så att pengarna inte räcker till att köra mer. En höjning av priset = spårmaskinen kan köra upp spåren oftare.Men då gnäller ju säkert folk för att det är för dyrt. Låt säga att det en vinter snöar varenda dag i två månader. Man har en budget för hur mycket det får kosta att köra upp spåren. Då knäcks ju budgeten om man skulle köra upp alla trettio milen varje dag. Det säger sig ju självt hur orimligt det är.

Och vad beträffar spårvakternas anmodan om att betala, tror jag inte att det är aktuellt för min del, då jag ser till att lösa mitt nyttjandekort före jag beträder spåren. Funäsfjällen: Ã…terförsäljare SpÃ¥rkort

/Ludde
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Spåravgifter för skidåkning

När jag är ute och åker skidor i Härjedalen och får syn på ett spår någonstans och det råkar gå där jag har tänkt åka så inte sjutton tar jag reda på vem som har gjort spåret för att betala för det. Möjligen kan jag bli lite förgrymmad om det är ett slarvigt lagt spår!

Att man kan förbjuda folk att åka skidor i Härjedalen utanför lagda spår, tror jag inte på!

Jappe

Vist är det irriterande om man har spårat för smalt. Dessutom skulle jag bli irriterad om någon körde med en skidspårande snöskoter hit o dit och tvärs över spår jag brukar åka i.
:rolleyes:
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ludde !
Om du tar dig tid och läser mina tidigare inlägg så ser du svaren på de " tjatiga " frågorna du har. Om du kan , vilket jag förmodar att du inte kan än mindre vill , men det vore MYCKET LÄRORIKT för dig , av olika anledningar, göra ett besök i Nordik ski.s spår mellan Tänndalsvallen och Hamra under påsklovet ( om solen skiner ) , där går det urgamla spåret , där brukar spårvakterna stå , de vill se SPÅRKORTET. Påpekar vänligt men bestämt att skidåkning utanför skidspåret inte är tillåtet och att spårkort måste medföras.
Du pratar skit om att det inte syns i naturen , där man anlägger eller " förbättrar " spåren , Det blir sår som tar generationer att läka , däremot de urgamla spåren är " ett " med naturen.
Gör nya spår själva säger en del , bara de som inte förstår , uttalar sig så .
Jag blir ochså lite förvånad över att det NÄSTAN bara är Västra götalands folk som ger synpunkter på ämnet , kan det bero på att ni inte har snö i den delen av landet ....
Så Ludde , spräck spargrisen , ta " lådan " kör upp till de fria vidderna b betala 20 spänn
lev livet !
Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Vad säger ortsbefolkningen, alltså de som inte jobbar i turistnäringen - om det finns några?

Jappe
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag blir ochså lite förvånad över att det NÄSTAN bara är Västra götalands folk som ger synpunkter på ämnet , kan det bero på att ni inte har snö i den delen av landet ....

Ser att Du är från Botkyrka....:wideeyed:

Ludde verkar väl inte ha några problem att betala för den tjänsten,Du påstod att det var förbjudet hon frågar var man kan läsa det och Du har inget svar.

Ha de
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Saxat från Utsidan 2009!

I funäsdalen kan man åka fritt överallt vid sidan om de arrenderade lederna, på de ca 450 km markerade leder som finns samt på de 450 km skoterleder som finns, prepareras med pistmaskin och betalas av skoteråkarna (som vanligt med respekt för varandra där man visar hänsyn).

Har vi rätt att kräva spårkort för de som nyttjar spåren?

Ja, vi hävdar att det finns rättsutfall som ger stöd för det. Marken arrenderas och det investerars stora belopp för att grundarbeta och preparera dessa. Spåren är i detta fall att jämföra med en idrottsanläggning. Under vintern kommer vi att, självklart vänligt - men också bestämt, kolla att gäster i spåren har giltigt spårkort. samma regler måste gälla för alla om detta sätt att finansiera driften ska fungera.
Alla delar av att hålla ett spårsystem som vi gör har skenat. Att bygga detta på en modell som inte är rättvis fungerar inte i längden. Vill vi kunna erbjuda bra skidåkning, så har vi funnit det lämpligast att de som nyttjar spåren också betalar för tjänsten. Och att ingen annan (för någon måste ju betala - oavsett vilken nivå vi lägger oss på) ska betala åt andra. För vår del är det inte med någon utgångspunkt att kommersialisera funäsdalen. Ingen kommer att tjäna pengar på att preparera spår med denna modell. De avgifter som kommer in ska klara driften.

Hjärtligt välkomna till världens bästa skidåkning, i preparerade spår (med spårkort) eller fritt på fjället!
 
Toppen