• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sommardäck

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Är det någon som har erfarenhet av Hankook Vantra LT RA 18 Cdäck? Verkar vara ett bra däck med lågt db värde till hyfsat pris...:wideeyed:

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Sommardäck

Hankook monteras original på Ford personbilar, rimligtvis inte rena plastdäck.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Jag är nybliven husbilsägare och på min Knaus 595 satt det hankook däck med bra mönster och inte allt för gamla bak, minns dock inte betäckningen men det var 8lagrade 112 däck, det första separerade i korden och blev ovalt på väg hem, det andra 100 mil senare...

Jag brukar inte vara gnällig vad det gäller däck i lägre prisklasser men nu ligger det fyra nya Michelin Agilis Camping hemma som jag ska kränga på ikväll lagom till nästa veckas semester.

//Rydh

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Hej

Har fått goda vitsord angående Hankook av en däckhandlare.
Jag överväger att prova dom.

/ Olle

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Jag är nybliven husbilsägare och på min Knaus 595 satt det hankook däck med bra mönster och inte allt för gamla bak, minns dock inte betäckningen men det var 8lagrade 112 däck, det första separerade i korden och blev ovalt på väg hem, det andra 100 mil senare...

Jag brukar inte vara gnällig vad det gäller däck i lägre prisklasser men nu ligger det fyra nya Michelin Agilis Camping hemma som jag ska kränga på ikväll lagom till nästa veckas semester.

//Rydh

Håller med dig Michelin blir nog bäst i längden både va beträffar kvalite och ekonomi.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hankook er ett av de mest brukte merker for lastebildekk i Australia, hovedsaklig for sin store slitestyrke. Men der bruker de og endel spesialutgaver for å få lavt forbruk på langdistansekjøring på highway som Hankook er alene om.

F

F.d. 25463

Guest

Jag har kört på de däcken i två säsonger nu och är nöjd.
Bra pris o tysta är de.
Med vänlig hälsning, Pelle

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Är det någon som har erfarenhet av Hankook Vantra LT RA 18 Cdäck? Verkar vara ett bra däck med lågt db värde till hyfsat pris...:wideeyed:

Detta däck är rel. nytt, jag köpte 6st. i våras, hade Michelin agilis tidigare.
Fick lägre ljudnivå samt bättre comfort, har bara kört 200 mil på dem.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Håller med dig Michelin blir nog bäst i längden både va beträffar kvalite och ekonomi.

Jag tycker nog man skall försöka vara lite mer ”öppen” i sinnet när man skall investera i något så dyrt och viktigt som nya däck. Utvecklingen går framåt och gamla meriter och ett högre pris är ingen garanti för att man får det bästa eller mest prisvärda däcket.

Michelin har under alla år plöjt ner enorma pengar i att bygga upp ett mycket starkt varumärke. Mycket sponsring inom motorsport under många år gör att många känner till märket. Precis alla känner ju t.e.x till Michelingubben. Jag minns själv hur nöjd jag var när jag åkte runt med 2st upplysta 30cm michelingubbar i plast som jag skruvat upp på taket på min A-traktor.

Börjar man däremot läsa lite tester kommer en annan bild fram. Inte att Michelin är dåliga däremot att det finns gott om andra däck som ofta är både bättre och billigare.
Läser man t.ex. Automotors sammanställning av tester över flera år (länk) så ser man att Michelin inte placerar sig så bra som man kanske gärna vill tro. Faktiskt väldigt få topplaceringar. Detsamma gäller de tester på däck till husbilar som jag har läst.

Man kan tjäna mycket i både kvalitet och pengar genom att läsa lite tester och samtidigt försöka blunda för hur påverkad man är av varumärket.

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Jag har precis bytt mina däck. Det var Hankook. Varför jag bytte dom var att dom hade väldigt många och djupa torrsprickor. Dom var från 2009 men har ingen uppfattning om hur dom stått under åren eftersom jag köpt husbilen i år. Dom kanske är jättebra men man är som man är, efter att upplevt det så tror man allt annat är bättre :)

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Hej

Har fått goda vitsord angående Hankook av en däckhandlare.
Jag överväger att prova dom.

/ Olle

En seriös däckhandlare kallar Hankook för ett bra lågprisdäck för det är mer problem med ett sådant däck men kan fungera utmärkt. Vill man slippa tex vibrationer, köp Michelin eller Conti. Detta står aldrig i några tester !

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Här pratar vi däck som ska tåla belastning Har själv Hankook back
Michelin fram
Pris skillnaden är marginel mellan dessa däck.
Har själv handlat däck på däck on line och det är bara skit för den fina däckhandlaren.
MEN Det är Michelin och Hankook som är köpta av däck on line .

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! har ingen erfarenhet av det nya däcket men föregångaren har jag kört på sen 10 5000 mil och fortfarande bra mönster kvar så där är inget att klaga på men fick skakningar eft 3000 mil 3 år mellan 75-80 km försökt balansera om skiftat bak o fram men inget hjälper ? så kommer köra på de i år sen blir det Michelin för min del ! :twitcy:

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Här pratar vi däck som ska tåla belastning Har själv Hankook back
Michelin fram
Pris skillnaden är marginel mellan dessa däck.
Har själv handlat däck på däck on line och det är bara skit för den fina däckhandlaren.
MEN Det är Michelin och Hankook som är köpta av däck on line .

Jag hänger inte med i ditt resonemang riktigt men jag blev rekommenderad Hankook av"gummigubben". Och..lågt db,70..är ju en fördel. Förlåt min fråga med vad menar du med att M o H är köpta av dok? De e inte lätt de här!:)

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

hej ! har ingen erfarenhet av det nya däcket men föregångaren har jag kört på sen 10 5000 mil och fortfarande bra mönster kvar så där är inget att klaga på men fick skakningar eft 3000 mil 3 år mellan 75-80 km försökt balansera om skiftat bak o fram men inget hjälper ? så kommer köra på de i år sen blir det Michelin för min del ! :twitcy:

Hejsan
Det låter ju väldigt konstigt om vibrationerna skulle bero på däckens kvalitet?
Menar du att däcken med åren får olika mängd gummi runt däcket och att det är därför som det inte går att balansera bort? Den kanske beror på andra saker som framvagnsinställning, camber eller något annat i framvagnen...

Lycka till....

//Jonas & Cina

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Jag hänger inte med i ditt resonemang riktigt men jag blev rekommenderad Hankook av"gummigubben". Och..lågt db,70..är ju en fördel. Förlåt min fråga med vad menar du med att M o H är köpta av dok? De e inte lätt de här!:)

Det jag menar är att Däck on line är bra att handla hos om man hittar en bra partner till dem.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Hejsan
Det låter ju väldigt konstigt om vibrationerna skulle bero på däckens kvalitet?
Menar du att däcken med åren får olika mängd gummi runt däcket och att det är därför som det inte går att balansera bort? Den kanske beror på andra saker som framvagnsinställning, camber eller något annat i framvagnen...

Lycka till....

//Jonas & Cina
Det är ett välkänt problem att många däck inte håller sig runda och ger vibrationer, har inget med framvagnsinställningen att göra. Det ända man då kan göra är att byta däck, men även kolla fälgen så att den är rund. Därför rekommenderas en lättmetallfälg och ett kvalitetsdäck för fordon med komfortproblem.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är ett välkänt problem att många däck inte håller sig runda och ger vibrationer, har inget med framvagnsinställningen att göra. Det ända man då kan göra är att byta däck, men även kolla fälgen så att den är rund. Därför rekommenderas en lättmetallfälg och ett kvalitetsdäck för fordon med komfortproblem.

Ja hur vanligt är det där egentligen?
Jag har hört talas om det ändå har jag haft drygt 50 talet bilar av varierande ålder och skick under åren och endast varit med om det 1 gång.
Det var på min Spitfire som jag köpte för ett par år sedan. Den hade då stått i 2 år helt utan luft i ett av däcken och det fick jag aldrig runt igen. Å andra sidan var alla däcken från slutet av 80 talet så det var ändå läge att byta.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mest vanlig er det på dekk med myk gummiblanding i slitebanen, disse blir fort slitt ektra i forkant på knastene. Mest ekstremt på dette er et militærdekk fra Micheleng - der må en bytte rotasjon på dekkene etter 100 mil på asfalt. I sand og jord holder det med 500 mil, men etter 3000 mil er dekkene slutt og 10 000 kr pr dekk! Dekkene krever at det er fartssperre på 100 kmh. Har en gang sett slike dekk på en husbil!

F

F.d. 55397

Guest

Man får vad man betalar för, och som beskrivs ovan ibland även för gamla meriter.

Gummiblandning och möster är viktigt, men även ålder. Hellre ett lågprisdäck som man har råd byta lite oftare än ett dyrare man "kör slut på". Blir ju relativt få mil på sommarkörda husbilar.

Ny däckmärkning gör det lättare att jämföra olika egenskaper.

Toppen