• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sommardäck

F

F.d. 29809

Guest
Har någon färska erfarenheter av nya sommardäck? Snart dags att byta originaldäcken och då vill man förstås ha den omöjliga kombinationen billigt, tyst, lång livslängd och lågt rullmotstånd.

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Sommardäck

Titta även under rabatter och tips här på hemsidan

Rolf

Hjälp mig att hitta detta på hemsidan, jag har sett den men hittar den inte nu, om inte jag minnns fel så var det en firma i trakterna, Vara, Falköping, som lämnade rabatt på däck
:)

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Kolla höger sidan under Innehåll så hittar du Rabatter o tips en bit ner på sidan
Kolla bild
tips.JPG

F

F.d. 29809

Guest

Tack för alla tips om var man kan handla! Är det ingen som har bytt däckfabrikat och kan ge egna erfarenheter om skillnader mot tidigare däck?

F

F.d. 6057

Guest

Kör endast med dubbfria vinterdäck året om, går betydligt tystare på sommaren och fungerar hur bra som helst på vintern. Kör på michelin agilis snow and ice.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Undrar hur däckets prestanda är när man kör med dubbfritt på sommaren på husbilen? När man ser på dom däck jag har på vår personbil som är Hakka Q dubbfritt så är det som ni beskriver fin komfort. Men när det blir sommar så skulle jag aldrig köra med dom och ännu värre inte till dom varmare delarna av Europa. Hur halt som helst på asfalt.

Men nu kanske det är skillnad på rent dubbfria däck och dom som en del av er kör på som kallas året runt däck. Är det ingen skillnad så verkar det livsfarligt att halka runt med dom dubbfria på sommaren i varmt eller mycket varmt väder.

F

F.d. 29809

Guest

Sökte på Michelins hemsida men de verkar inte skriva något om detta.
Dock verkar de vid sökning tydligt skilja på sommar och vinterdäck.
Eftersom jag åker till varmare breddgrader på sommaren kanske det är klokast att hålla i sär årstiderna även på däcken.

:confused:

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Det är alltid en kompromiss! Att alltid köra omkring med halvtaskiga däck, dvs "åretruntdäck" är naturligtvis en kompromiss!

Vinterdäck på vintern, det bästa ur säkerhetsperspektivet är med dubbar, men inte ur miljö-dito!
Däcken har sin optimala verkan på -5 grader. Dessa däck har mer "mjukgörare" och rågummi för att inte bli typ bakelit när det blir kallt! Därmed bättre fäste!

Sommardäck på sommaren för att få ett däck som tål höga temperaturer, bena note att vägbanan kan uppnå temperaturer på över 50 grader plus däckets genererande av värme kan bli väldigt varmt.
Då vill jag ha ett däck som tål värme, och inte smälter när jag behöver tvärnita i en paniksituation.
Det är alltid vid en paniksituation som du vill ha bra däck!

Kvalitet har alltid lönat sig, en kompromiss alltid är en kompromiss och att man kan köpa kvalitet till olika pris, det är en helt annan fråga!

Hur fort sliter jag ut mina M+S-däck vid höga temperaturer? Hur mycket längre blir min bromssträcka med sommardäck på vintern och vice versa?
Tänk säkert och kör lugnt
Fredrik

:confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 52919

Guest

Jag kör på "halvtaskiga" däck och har gjort det i flera år utan problem å andra sidan kör jag i snitt 90 eftersom jag (vi) aldrig har brått, då tar vi personbilen och blåser på. Byter till fräscha efter 5-6000 mil eller vid 3,5 mm slibana kvar.

F

F.d. 55256

Guest

Det finns motorbåtar, det finns segelbåtar så finns det motorseglare, ganska kassa segla med, inget vidare som motorbåt heller. Det finns crossmotorcyklar, det finns tourmaskiner för landsväg,touring på crossbanan, knappast. En crosscykel på motorvägen, nåja det går men efter 20 mil är det inte kul. Det finns kombiverktyg av många modeller och utförande. Visst går de att använda men inte är de det bästa valet när det ska göras nåt bättre jobb.
Sens moral: Vinterdäck på vintern, (dubbat eller odubbat beror lite på hur du använder din bil). Sommardäck på sommaren är absolut bäst. Att komma in i en besvärlig situation med odubbade vinterdäck en het sommardag vill i alla fall inte jag vara med om. Så kallade allvädersdäck är en halvmesyr både på vintern och sommaren. Så länge allt rullar på lugnt och stilla går det säkert bra men när det hänger på 1 meter bromssträcka eller en undanmanöver i trängt läge då vill i alla fall jag ha maximalt bäst däck. Bilen kostar från 150 tkr upp till 1 mille. Jysta däck kostar ca 1000 kr st och går ca 6000 mil, de flesta av oss kör runt 1000 till 2000 mil/år. Är det värt att riskera sitt eget och andras liv och lem för så relativt lite pengar.
Undrar Ove.G

F

F.d. 6057

Guest

Har aldrig haft några bekymmer med så (kallade) halvtaskiga däck varken på vinter väg här i Norrbotten eller på varma vägar i spanien. Tror det sitter mest på den bakom ratten (Anpassa hastighet efter väglag)

F

F.d. 17078

Guest

Kör med Michelin agilis, fram och Michelin camping bak. Tystare fram, och stabilare däck bak, pga lasten. Vikten på framaxeln förändras lite, när man lastar men bak sker de stora förändringarna beroende på last. Har aldrig haft problem, ligger på 85-100 km/tim

F

F.d. 55256

Guest

Har aldrig haft några bekymmer med så (kallade) halvtaskiga däck varken på vinter väg här i Norrbotten eller på varma vägar i spanien. Tror det sitter mest på den bakom ratten (Anpassa hastighet efter väglag)
Jag har 17 år i bonusklass på försäkringen, kanske man ska skippa försäkringen då ? Det har ju aldrig hänt nåt. Kör jag försiktigt och har tur kan jag ju köra på helt släta sulor. Men om nån annan bilist ( eller jag själv) gör en tokmanöver vill jag i alla fall ha så bra förutsättningar som möjligt att reda ut situationen.
Ove.G

F

F.d. 6057

Guest

Du gör ju som du vill med försäkringen och man kör ju med vilka däck man vill, man har ju själv det valet vilket är bra. för oss funkar det bra med (halvtaskiga) trots att dom byts efter en vinter och en sommar säsong.

H

hianders

Guest

Hej Ove.G!

Vilka däck får man för 1000 :-st? Jag har prutat allt jag kunnat och fått ner Mich. Energy....... till 2330.-/st

Undrar Hass A;)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tack Ove.G och Fredrik L och kanske flera med samma åsikt.

Nu vet jag att jag inte är ensam som har den här funderingen om det här med vinterdäck på sommaren. Verkar onekligen lite konstigt att spara på några tusenlappar och lite arbete när man kan lägga flera hundra tusen på en bil.

Och Micke, tror inte du menar det du säger utan du menar "anpassa hastigheten efter utrustningen". Det kan man göra.

Toppen