Håller på och grubblar nästan ihjäl mig på kostnaden jmf med prestanda på olika solpaneler.
Är det värt att satsa några kronor extra på typ "extra allt" eller börjar jag bli "fartblind" ?
Kikar just på en Sunlux 155W med senaste tekniken "Overlap", vilken då ska göra den mindre känslig
för partiell skuggning. Inga tvivel om att detta är mycket positivt, antal celler är ju också imponerande 168 (!)
Jag vill försöka förstå och jämföra spänning, effekt, m.m. med en lite mer ordinär (?) panel,
men vilken inverkan har Vmp, lmp, Voc, och Isc egentligen i jämförelsen?
Effekten i watt beräknat har ju grundläggande betydelse, men för den skull är det kanske inte säkert att
panelen med högst effekt 190W är så mycket effektivare jmf den med lite modernare teknik och med 155W?
Inbillar mig, att den senare kan ge ström till batteribanken lika effektivt pga högre prestanda (Vmp 22 V)
samt att den totalt genererar mer pga att den är mindre känslig för skuggning alt molnighet?
Har f.n. en batteribank på 2x100A lithium och förbrukar egentligen inte speciellt mycket, men vill gärna
kunna stå någon vecka eller mer utan "snuttefilt".
Jag vet ju, att det finns ett enormt vetande-kapital inom klubben och
tar gärna emot synpunkter och erfarenheter...
Panel 1-155W (Panel 2-190W)
-Maximal driftspänning (Vmp) 22 V (18,0 V)
- Ström vid max effekt (Imp) 7,05 A (9,75 A)
- Tomgångspänning (Voc) 25,9 V (23,12 V)
- Kortslutningsström (Isc) 7,61 A (10,43 A)
- Max effekt (Pmax): 155W (190 W)
- Antal celler: 168 (8 x 21) (36 2x18)
Är det värt att satsa några kronor extra på typ "extra allt" eller börjar jag bli "fartblind" ?
Kikar just på en Sunlux 155W med senaste tekniken "Overlap", vilken då ska göra den mindre känslig
för partiell skuggning. Inga tvivel om att detta är mycket positivt, antal celler är ju också imponerande 168 (!)
Jag vill försöka förstå och jämföra spänning, effekt, m.m. med en lite mer ordinär (?) panel,
men vilken inverkan har Vmp, lmp, Voc, och Isc egentligen i jämförelsen?
Effekten i watt beräknat har ju grundläggande betydelse, men för den skull är det kanske inte säkert att
panelen med högst effekt 190W är så mycket effektivare jmf den med lite modernare teknik och med 155W?
Inbillar mig, att den senare kan ge ström till batteribanken lika effektivt pga högre prestanda (Vmp 22 V)
samt att den totalt genererar mer pga att den är mindre känslig för skuggning alt molnighet?
Har f.n. en batteribank på 2x100A lithium och förbrukar egentligen inte speciellt mycket, men vill gärna
kunna stå någon vecka eller mer utan "snuttefilt".

Jag vet ju, att det finns ett enormt vetande-kapital inom klubben och
tar gärna emot synpunkter och erfarenheter...
Panel 1-155W (Panel 2-190W)
-Maximal driftspänning (Vmp) 22 V (18,0 V)
- Ström vid max effekt (Imp) 7,05 A (9,75 A)
- Tomgångspänning (Voc) 25,9 V (23,12 V)
- Kortslutningsström (Isc) 7,61 A (10,43 A)
- Max effekt (Pmax): 155W (190 W)
- Antal celler: 168 (8 x 21) (36 2x18)