• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler i jämförelse

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Håller på och grubblar nästan ihjäl mig på kostnaden jmf med prestanda på olika solpaneler.
Är det värt att satsa några kronor extra på typ "extra allt" eller börjar jag bli "fartblind" ?

Kikar just på en Sunlux 155W med senaste tekniken "Overlap", vilken då ska göra den mindre känslig
för partiell skuggning. Inga tvivel om att detta är mycket positivt, antal celler är ju också imponerande 168 (!)

Jag vill försöka förstå och jämföra spänning, effekt, m.m. med en lite mer ordinär (?) panel,
men vilken inverkan har Vmp, lmp, Voc, och Isc egentligen i jämförelsen?

Effekten i watt beräknat har ju grundläggande betydelse, men för den skull är det kanske inte säkert att
panelen med högst effekt 190W är så mycket effektivare jmf den med lite modernare teknik och med 155W?
Inbillar mig, att den senare kan ge ström till batteribanken lika effektivt pga högre prestanda (Vmp 22 V)
samt att den totalt genererar mer pga att den är mindre känslig för skuggning alt molnighet?
Har f.n. en batteribank på 2x100A lithium och förbrukar egentligen inte speciellt mycket, men vill gärna
kunna stå någon vecka eller mer utan "snuttefilt". :msn_sunglasses:

Jag vet ju, att det finns ett enormt vetande-kapital inom klubben och
tar gärna emot synpunkter och erfarenheter...

Panel 1-155W (Panel 2-190W)
-Maximal driftspänning (Vmp) 22 V (18,0 V)
- Ström vid max effekt (Imp) 7,05 A (9,75 A)
- Tomgångspänning (Voc) 25,9 V (23,12 V)
- Kortslutningsström (Isc) 7,61 A (10,43 A)
- Max effekt (Pmax): 155W (190 W)
- Antal celler: 168 (8 x 21) (36 2x18)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag jämförde solceller tittade jag på:
1.) Effekt per kvadratmeter. Ger ett mått på effektivitet och konstruktionens "teknikhöjd".
2.) Kronor per watt som ett mått på prisvärdhet.

Med en bra MPPT-regulator för, i ditt fall, LiFePO4, så skall den kunna hitta optimal arbetspunkt för att ladda så mycket som batterierna har nytta av. Maxspänning, maxström, etc. från panelen tror jag har mindre betydelse då, eftersom mycket hänger på regulatorns förmåga.

Men det skal bli intressant att se hur andra tänker kring det här.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kablar
Kan det vara så att kablarna är viktigare än vad man tror.
Arean, längd och kopplingar.

Spänningsförlust i kablar. MMPT regulatorn söker ju efter optimala arbetspunkten.
Om ett dåligt kablage inte ger regulatorn optimala förutsättningar vad händer då.
Den kommer fortfarande att fortsätta optimera efter den bästa arbetspunkten.

Påverkas verkningsgraden av olika optimala arbetspunkter beroende av vilken spänning det är fram till regulatorn. Eller är det försumbart.

Men frågan är: Kommer regulatorn att ge mindre ström med klena kablar etc.

Vad är då nyttan med dyra solceller om det är så.

Vad säger ni

/Åke
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kablar
Kan det vara så att kablarna är viktigare än vad man tror.
Arean, längd och kopplingar.

Spänningsförlust i kablar. MMPT regulatorn söker ju efter optimala arbetspunkten.
Om ett dåligt kablage inte ger regulatorn optimala förutsättningar vad händer då.
Den kommer fortfarande att fortsätta optimera efter den bästa arbetspunkten.

Påverkas verkningsgraden av olika optimala arbetspunkter beroende av vilken spänning det är fram till regulatorn. Eller är det försumbart.

Men frågan är: Kommer regulatorn att ge mindre ström med klena kablar etc.

Vad är då nyttan med dyra solceller om det är så.

Vad säger ni

/Åke
Nja, jag tror inte kabelarean spelar så stor roll.
4-6 mm2 lär räcka eftersom det handlar om, i sammanhanget, korta längder
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Bra infallsvinkel beträff. kabelarean och valet mellan 4 alt 6mm, kanske ska man också räkna in panelens effekt (watt)
i den beräkningen? Om man t.ex har två paneler på runt 300 W, bör man då välja 6mm vid en kabellängd om c:a 4-5 m,
eller saknar det betydelse vid beräkningen av en eventuell effektförlust, vilken effekt man räknar med?

I min egen jämförelse, så är jag övertygad om att "panel 1" med sina 168 celler levererar bättre vid molnigt väder eller
vid lägre infallsvinkel från solen. Det är en av mina funderingar, som jag försöker få bekräftat för att stilla min vånda ....
Samtidigt är ju inte alla värden bättre för just den panelen, så där står åsnan mellan två hötappar och kan inte välja.

Å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll, för ingen lägger väl in så mycket funderingar om "effektivt utnyttjande"
t.ex vid köp av en ny husbil? Man köper ju oftast den bil man vill ha med hjärtat och ignorerar sen vad hjärnan än försöker säga... :aja:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tomgångsspänning och kortslutningsström behöver du inte bry dig om.
Beroende på vad regulatorn klarar av så vill du ha en panel som levererar så hög spänning som möjligt.
Ju högre spänning desto lägre förluster och klenare kablar kan användas.
På mitt hus har jag speciella paneler som styr förbi de områden som är skuggade.
Fördelen med detta är att du bara förlorar en liten del av kapaciteten när panelen är delvis skuggad mot en vanlig panel som tappar allt om en liten del är skuggad.
Till en viss gräns kan man säga att dyrare paneler är bättre.
Tyvärr är hela marknaden en djungel.
Jag kollade så här:
*Min befintliga regulator klarar: säg 40Volt in
*Två solpaneler på 300W, den ena på 8A och 37,5Volt den andra 11A vid 27Volt. (Oj den ena ger 11A, den måste vara bäst. NEJ, båda har en effekt på 300W). Välj den på 37,5Volt!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Angående kabellängden måste man ta hänsyn till att kabeln både går till men även från panelen.
Så har man 4m till regulatorn måste spänningsförlusten beräknas på 8m.
Sedan levereras de flesta paneler med max 2,5mm2 kabel så den bör klippas så kort som möjligt när den skarvas till nästa kabel (beror iof på effekten, ibland räcker 2,5mm2 hela vägen).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns en formel för att beräkna motståndet i en kabel som är bra att kunna men i och med nätets intåg i hemmet använder jag den allt mindre.
Här är en länk till en räknare jag brukar använda:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Spänningsfallet i volt = 0.0164 * strömmen * längden / arean
Ström i ampere
Längd, summan av fram och tillbaka, i meter
arean i kvadratmillimeter

MVH
Hans
Och ett tillägg.
0,0164 är det bara om det är kopparledare.
Har du aluminium är det ett annat värde.
Dock är det, oftast, koppar.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Valde en 24 volts panel för att få användbar laddspänning även vid en lägre grad av solinstrålning. En sådan panel lämnar runt 36-38 volt vid "låg last" Sen har jag en Victron MPPT 75/15 med blåtandsfunktion som klarar upp till 75 volt in och som tar ned spänningen till önskade batteriparametrar via Victrons utmärkta mobilapp. I den kan man sätta alla önskade laddningsparametrar och även övervaka samt se historik för systemspänning/laddning/förbrukad effekt. Och på köpet så får man mindre problem med spänningsfall. Sätt gärna en säkring mellan solcell och MPPT regulator ( + ledare ) som kan "ryckas" innan batteriet kopplas ifrån.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har tänkt uppgradera min solcellsutrustning flera gånger, mest pga mitt teknikintresse. Jag har idag 100w panel, Schaudt 1812 och 1+2 ggr 92 Ah batteribank. De två ger 144 Ah till bodelen. Har aldrig varit under 95 Ah (66%). Bodelsbatterierna är drygt 12 år gamla. Vi laddar mobilerna, ser på TV, värmer oss och lyser upp tillvaron.

Men det funkar ju fortfarande. Vad ska jag börja uppdatera? Solpanelen, regulatorn eller batterierna.

Regulatorn sitter under förarsätet så jag kan snbbt koppla ur solpanelen och det behövs.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Beror på hur ofta bilen körs mellan nattplatserna.
Om du åker varje till varannan dag och kör längre tider:
Köp 4-8st (beror på tänkt kapacitet) kinesiska lithium batterier och sätt ihop till ett 12v.
Då kommer du att ha tillräckligt med kapacitet att ta emot laddning från valfri källa.

Står du längre tid på varje ställe utan att starta är det bättre att maxa solcellerna.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har oftast åkt varje dag men tyckte lithium kostade för mycket för 5år sedan.
Så jag maxade solpanelerna 350W och tryckte dit ett blybatteri till. Enda skillnaden blev att batterierna var fulla flera timmar tidigare än innan.
När panelerna gav som mest var batterierna redan fulla.
När jag bytte till kompressorkyl så blev det bättre (högre belastning på batteriet) men efter lithiumbytet behövdes ingen anslutning på camping överhuvudtaget längre.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har tänkt uppgradera min solcellsutrustning flera gånger, mest pga mitt teknikintresse. Jag har idag 100w panel, Schaudt 1812 och 1+2 ggr 92 Ah batteribank. De två ger 144 Ah till bodelen. Har aldrig varit under 95 Ah (66%). Bodelsbatterierna är drygt 12 år gamla. Vi laddar mobilerna, ser på TV, värmer oss och lyser upp tillvaron.

Men det funkar ju fortfarande. Vad ska jag börja uppdatera? Solpanelen, regulatorn eller batterierna.

Regulatorn sitter under förarsätet så jag kan snbbt koppla ur solpanelen och det behövs.
Kör du längre sträcka är en laddbooster en bra investering,där får du hög laddström direkt du vrider på nyckeln.
 
Toppen