• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel fel

JonasZ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
Hejsan! Jag har en solpanel sunbeam och epever mppt regulator. Upptäckte att jag plötsligt bara har 9v från solpanelen och försökt felsöka. Hittar inte felet (eller fattar inte tillräckligt bra) och ingen bra beskrivning..

Enl förklaring här Regulator försökt mäta med multimeter och leta V och A men fattar inte riktigt hur det hänger ihop.

Om jag fattat och gjort rätt får jag 4.7A från solcellerna ned till regulatorn men vara 9v (strålande sol utan skugga)

Uppe på kopplingsdosan till solpanelen samma siffror men jag är inte helt säker på att jag mäter perfekt.
Någon som är haj och har lust att guida?!
Vänliga hälsningar Jonas
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Se på mitt inlägg Solpanel i söndags.
Troligen har du samma problem dvs kortslutning mellan några celler. Har provat nu med annan ny panel och allt fungerar som de ska.
Studera svaret jag fick.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Varit inne på andra trådar om solcell i dagarna. Är övertygad att felet är problem med förbindelse mellan celler i din panel. Tyvärr går det ej att reparera.
Antingen försök att ta loss den defekta o byt till ny eller om det är för svårt då montera en ny bredvid om plats finns.
 
Toppen