• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel fel

JonasZ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
Hejsan! Jag har en solpanel sunbeam och epever mppt regulator. Upptäckte att jag plötsligt bara har 9v från solpanelen och försökt felsöka. Hittar inte felet (eller fattar inte tillräckligt bra) och ingen bra beskrivning..

Enl förklaring här Regulator försökt mäta med multimeter och leta V och A men fattar inte riktigt hur det hänger ihop.

Om jag fattat och gjort rätt får jag 4.7A från solcellerna ned till regulatorn men vara 9v (strålande sol utan skugga)

Uppe på kopplingsdosan till solpanelen samma siffror men jag är inte helt säker på att jag mäter perfekt.
Någon som är haj och har lust att guida?!
Vänliga hälsningar Jonas
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inkopplingen spelar roll.
Du måste först ansluta regulatorn till batterierna sedan ansluta solcellerna till regulatorn.
Regulatorn måste "känna av" batterispänningen först för att kunna reglera rätt när solpanelerna sedan kopplas in.

Verkar det fortfarande knas. Så mät spänningen på utgången från regulatorn med inkopplade batterier. Den skall, i början av laddcykeln, ligga en över 14V (14.4 t.ex.). Att mäta på solcellssidan kan du göra med inkopplade solceller men den informationen säger mest att solcellerna ger spänning. Kolla också så att regulatorn är konfigurerad till den batterityp du har.

En extra koll kan ju vara att se efter så att inkoppling och inställningar har gjorts i den ordning som står i regulatorns manual.

MVH
Hans
 

JonasZ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
Hej! Tack för svar!
Den har fungerat fram till för några dagar sedan. jag trodde först att det var någon kabel som var dålig och lödde om +kopplingen från panelen till regulatorn. Initialt verkade det fungera men igår när jag tittade efter så hade samma sak hänt, dvs 9V på regulatorn och ingen laddning. Haft matta på panelen under större delen av dagen idag och försökt felsöka, säkringen från kabeln fr batterierna till regulatorn utdragen under tiden. Satte igång allt för ca 40min sedan och nu laddar den igen. Står att den levererar 15-16V och 2-3A, solen står rätt på utan skugga. Låter det rimligt eller som att det inte är riktigt som det ska? Panelen är ca 100 max 120w. Inget jag gjort under dagen har verkat ge bättre svar på var felet sitter..

/JZ
 
F

Fd.16159

Guest
Haft två flexibla solpaneler som båda haft samma problem som du beskriver.
Gick igenom samtliga kopplingar och hittade inget fel.
Av en händelse så kom jag åt att trycka med handen ovanpå en av panelerna och genast lämnade panelen rätt spänning och när jag tog bort trycket så försvann spänningen.
Likaså om jag böjde panelen lite lätt kunde jag få den att fungera men så fort man slutade upphörde spänningen.

Så i mitt fall var det uppenbart kontaktfel inuti solpanelen och inget att göra.
Orsak till kontaktfel kan ha varit att panelen blivit för varm i solen. Svårt att avgöra annars
 

JonasZ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
Haft två flexibla solpaneler som båda haft samma problem som du beskriver.
Gick igenom samtliga kopplingar och hittade inget fel.
Av en händelse så kom jag åt att trycka med handen ovanpå en av panelerna och genast lämnade panelen rätt spänning och när jag tog bort trycket så försvann spänningen.
Likaså om jag böjde panelen lite lätt kunde jag få den att fungera men så fort man slutade upphörde spänningen.

Så i mitt fall var det uppenbart kontaktfel inuti solpanelen och inget att göra.
Orsak till kontaktfel kan ha varit att panelen blivit för varm i solen. Svårt att avgöra annars
Jaha ok, ja det låter som det skulle kunna vara något sånt med panelen. Det kommer när solen står som mest direkt på tycker jag mig ha noterat. Tack för svar!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hejsan igen! Om en solpanel är trasig ska den visa både lågt V och A då? Eller kan volttalet vara lågt och ampere fortf ”normalt”?
Om du multiplicerar V x A så får du effekten på vad panelen ger.
Om den ger 15V och 3A så är effekten 45W.
En 100W panel ger ca 80W utanför laboratoriet.
Så i ditt fall ca hälften vilket kan vara normalt.
Beror på flera faktorer.
Vinkeln mot solen, omgivningstemperatur och panelens temperatur.
En kall panel vinklad mot solen i 45graders vinkel kl. 12.00 ger mest..
 

JonasZ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
Ok. Men när min panel plötsligt hoppar ner och bara visar 9V och slutar ladda. Vad säger det om jag fortfarande kan mäta normal amperestyrka 4.6 vs om amperen från panelen hade varit mindre/noll?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om vi tar en så enkel mätning som möjligt i full sol utan att blanda in Amp. i sammanhanget, så kan du kolla så här.

Om du kopplar bort kablarna från solpanelen vid ingången på regulatorn och mäter direkt på lösa kablarna från solpanelen. Då skall du ha omkring och absolut över 19 och helst uppåt 21 V. som redan nämnts som spänning, lite beroende av solcellens konstruktion.

Om du kopplar in kablarna i regulatorn och mäter på dem igen, nu under lite belastning från regulatorn. Då bör du kunna läsa av ca. 16 till 17 V. på solcellskablarna.
Samt kanske uppåt 14.7 V. på utgången från regulatorn till batterierna om batterierna är låga och laddning sker, ner till ca. 13.1 V. om batterierna är fulla och endast underhållsladdning sker.

Amperen är är ju intressant för laddningen, men om inte volttalet är uppe i tillräcklig styrka så orkar inte regulatorn med att trycka in något nämnvärt i batterierna i alla fall.... enkelt uttryckt.
Lite som att försöka ladda ett 12 V. batteri med en gammal laddare för 6 V. batterier så att säga.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan även vara regulatorn som inte är okej eller att du har kopplat in panelen i fel ordning. Först ska bodelens batteri anslutas till regulatorn sen panelen.
Det kan ju även vara att regulatorn behöver startas (Norska) om.
Testa att koppla in den i rätt ordning.
Samma sak gäller när du ska koppla loss panelen. Först panelen och sen batteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kan även vara regulatorn som inte är okej eller att du har kopplat in panelen i fel ordning. Först ska bodelens batteri anslutas till regulatorn sen panelen.
Det kan ju även vara att regulatorn behöver startas (Norska) om.
Testa att koppla in den i rätt ordning.
Samma sak gäller när du ska koppla loss panelen. Först panelen och sen batteriet.
Gäller detta bara mppt-regulator, eller alla regulatorer?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Aha ok! Mycket matnyttig info tack för det! Har du också någon aning om var felet kan sitta om endast volttalet sjunker ned som hos mig?
Jag skulle nog satsa en slant på glapp inne i panelen, så inte alla celler är inkopplade ibland eller inte alls, när den troligen ändrar storlek och rör på sig av värmen som Moby Dick har haft erfarenhet av.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Gäller detta bara mppt-regulator, eller alla regulatorer?
Det är nog lite individuellt. jag har haft tre olika och de två sista MPPT samt också en brytare mellan regulatorn och batterierna för att bryta laddningen vid behov, och det har alltid funkat fast man bryter och kopplar in batterierna sist på det sättet.
Kan bero på att regulatorn bara är anpassade till 12V batterier, eller kanske att när man kopplar bort batterierna så slutar min nuvarande regulatorn helt att skicka ut spänning på laddsladden ner till batterierna, sladden blir död helt enkelt.
När man åter kopplar in batterierna så ser man först bara själva batterispänningen och inga Amp. alls på laddsladdens display. Efter uppåt någon minut så verkar det som regulatorn har analyserat och tänkt färdigt om batteriernas tillstånd och både spänningen och Amperen börjar att krypa uppåt när laddningen startar upp.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle nog satsa en slant på glapp inne i panelen, så inte alla celler är inkopplade ibland eller inte alls, när den troligen ändrar storlek och rör på sig av värmen som Moby Dick har haft erfarenhet av.

---------------------------------------------------------------------------------------------


Det är nog lite individuellt. jag har haft tre olika och de två sista MPPT samt också en brytare mellan regulatorn och batterierna för att bryta laddningen vid behov, och det har alltid funkat fast man bryter och kopplar in batterierna sist på det sättet.
Kan bero på att regulatorn bara är anpassade till 12V batterier, eller kanske att när man kopplar bort batterierna så slutar min nuvarande regulatorn helt att skicka ut spänning på laddsladden ner till batterierna, sladden blir död helt enkelt.
När man åter kopplar in batterierna så ser man först bara själva batterispänningen och inga Amp. alls på laddsladdens display. Efter uppåt någon minut så verkar det som regulatorn har analyserat och tänkt färdigt om batteriernas tillstånd och både spänningen och Amperen börjar att krypa uppåt när laddningen startar upp.

M.v.h. JANKRO.
Ja så har jag också kopplat, ett relä mellan min Renogy DC/DC med inbyggd mppt-laddare som bryter laddningen, enligt Renogy ska man inte bryta där, men det funkar bra för mej också.
 

JonasZ

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
Gjort mätningar nu och halva panelen levererar 0A och 4V, andra halvan 9V och 4.3A. Så det är helt klart panelen som är kass. Mailat sunbeam om garantiärende, inköpt juli2017 och tror de har 5år. Hoppas på att få ny. Trist nog har inget garantibevis eller kvitto då inte jag som köpt å satt dit den utan förra ägaren:/
Tack för all info!
 
Toppen