• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Solex TBIA 34

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Hej!
Har en Hobby 600 1990 byggd på Fiat Ducati chassi, med 170D motor,efter renovering av säkringshållaren fungerar inte tomgången
kan eventuellt bero på att jag kopplat någon av kablarna fel på säkringshällarnas stift. Finns det någon som har kopplingsschema som visar
elinkopplingen till förgasaren Solex TBIA 34 och styrbox till denna.

bråå
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har kollat två kontakter på styrboxen och hittat tre kablar till tre elektromagneter på förgasaren, tre kablar till något som jag tror är en
gasspjälls läges givare, två kablar som är 12V matningar, fyra kablar misstänker jag går till lamdasonden (sittre på grenröret precis
innan katalysatorn) har inte kunnat ringa kablarna utan att sticka i sladdarna, får väl göra det för när jag motståndsmäter på styrboxens kontakt
är det inget motstånd mellan kablarna bör väl vara c:a 20 ohm mellan två kablar (om det är rätt kablar till lamdan).
Finns nog någon mer sladd som jag inte har kunnat följa.
Har du testat att köra bilen, se inlägg #9
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har kollat två kontakter på styrboxen och hittat tre kablar till tre elektromagneter på förgasaren, tre kablar till något som jag tror är en
gasspjälls läges givare, två kablar som är 12V matningar, fyra kablar misstänker jag går till lamdasonden (sittre på grenröret precis
innan katalysatorn) har inte kunnat ringa kablarna utan att sticka i sladdarna, får väl göra det för när jag motståndsmäter på styrboxens kontakt
är det inget motstånd mellan kablarna bör väl vara c:a 20 ohm mellan två kablar (om det är rätt kablar till lamdan).
Finns nog någon mer sladd som jag inte har kunnat följa.
Hej, inte säker nu heller :msn_wall: men om du har fyra kablar till lambdan och den skall känna av avgasskillnden som blir från en förgasare och inte ett insprut, så är det möjligt att det är en bredbandslambda trots åldern. Då jobbar den troligen mellan 0.1 och 5Volt i stället för 0.1 och 1Volt som "vanliga" ligger på, och då har den troligen även elektrisk uppvärmning vid start som skall kicka igång den också.
Nu för tiden så brukar man känna igen en bredbandslambda på att en kabel är röd på den.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

I den här boken finns ett kopplingsschema för förgasaren, styrboxen etc.
Den är på Tyska.
Alla tre magnetventilerna har en egen styrkabel från styrboxen. Det kan vara värt att kolla samtliga kablar som är anslutna till styrboxen. Inte bara de som går till magnetventilerna.
Lambdan har fyra kablar.
Matningen till styrboxen och en hel del annat går via ett relä. Relät måste dra för att bla. styrboxen ska få ström. Försök att ta reda på vilket relä det är. Relät ska dra när man vrider på tändningen. Det kan underlätta en del. Då hör man att det klickar i relät.

Jag har valt att inte kopiera och lägga in kopplingsschemat här, upphovsrättigheter.
 

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Tack
I den här boken finns ett kopplingsschema för förgasaren, styrboxen etc.
Den är på Tyska.
Alla tre magnetventilerna har en egen styrkabel från styrboxen. Det kan vara värt att kolla samtliga kablar som är anslutna till styrboxen. Inte bara de som går till magnetventilerna.
Lambdan har fyra kablar.
Matningen till styrboxen och en hel del annat går via ett relä. Relät måste dra för att bla. styrboxen ska få ström. Försök att ta reda på vilket relä det är. Relät ska dra när man vrider på tändningen. Det kan underlätta en del. Då hör man att det klickar i relät.

Jag har valt att inte kopiera och lägga in kopplingsschemat här, upphovsrättigheter.
Tack för tipset, beställde boken direkt. Jag har hittat tre kablar till något som jag tror är gasspjälls lägesgivare och kablarna till lambdan,
relä tippset är jätte intressant skall kolla mer när boken kommr.
 

thomassankari

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
29588
Medlemskap
2022
Hej, har köpt en 34 pbisa 16 i polen, helt ny, men den stämmer inte helt överens med den jag har i min ducato, är det någon som har sett likadan eller vet vad som ska anslutas till det lilla röret med svart kåpa och blå ring
Vore tacksam för svar
Thomas
 

Bilagor

  • IMG_20220721_180515.jpg
    IMG_20220721_180515.jpg
    4,2 MB · Visningar: 22
  • IMG_20220721_180535.jpg
    IMG_20220721_180535.jpg
    4,7 MB · Visningar: 22

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
PROBLEMET ÄR LÖST.
Tack till ni som har varit intresserade och hjälpt till att lösa mitt problem, med hlälp av kopplingsschemat i boken som Herbert tippsade om
hittade jag två kablar som satt felkopplade på säkringshållaren, sedan visade det sig att kabeln mellan säkring 9/10 och tändspolens ans.15+
hade stort spänningfall bara ett par volt fram istället för 12V. kopplade en provisorisk ledning mellan säk. 10 och tänd spolen och bilen startade
utan problem. Återstår dra en ny permanent ledning istället för den dåliga, montera tillbaka allt som är bortskruvat sedan boka tid för besktning,
hoppas CO halten år OK.
bråå
 
Toppen