• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulator till bodelsbatteri -startbatteri

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har solcell på 125W med en Victronic MPPT 75/10 regulator. Den är kopplat till EBL Nordelettronica NE237. Ingången på den har 3 st "stift" . 1 är minus, 2 är till start batteri och 3 är till bodels batteriet. Nu är den kopplat anslutning 1 och 3. Min tanke är om? det går att bygla mellan anslutning 2 och 3 för att då eventuellt ladda start batteriet. Är inte så hemma på el. Går det? eller vad händer..
 

Bilagor

  • TEST.jpg
    TEST.jpg
    102,6 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vart laddningen tar vägen och på vilka sätt man kan få underhållsladdning till startbatteriet finns många varianter på, och mycket beror på vilka funktioner som finns i elblocket kontra vad man kopplar in.

Men att bygla mellan start och bobatteri vid elblockets ingång för extraladdare funkar med största sannolikhet inte. Du får nog laddning till båda batterierna men...
Det finns nog inte några andra spärrar vid de ingångarna utan de går troligen direkt till respektive batteri. Om du då byglar där så har du nog mekaniskt kopplat samman startbatteriet och bobatteriet så de inte blir separerade när bilen är avstängd. Vilket gör att du även använder startbatteriet till bodelen när du står still, samt att vissa andra funktioner troligen inte funkar ok. längre.
Den här ingången är främst användbar om man köper en solcellsregulator som har en separat utgång för underhållsladdning av startbatteriet typ denna.
Votronic1.JPG
Votronic2.JPG
Den lilla utgången på laddaren "Start +" är till startbatteriet och en sådan ingång som du har i elblocket, och minusutgången är till båda plusutgångarna. Alltså tre sladdar. "Jord-Start-Bo" batteri.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns en chans att det finns en funktion med underhållsladdning av startbatteriet via själva elbloocket eller 230V laddaren, men det är inte säker att den funktionen i så fall bryr sig om laddning som kommer via extraingången.
 
Senast ändrad:

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Hejsan, vart laddningen tar vägen och på vilka sätt man kan få underhållsladdning till startbatteriet finns många varianter på, och mycket beror på vilka funktioner som finns i elblocket kontra vad man kopplar in.

Men att bygla mellan start och bobatteri vid elblockets ingång för extraladdare funkar med största sannolikhet inte. Du får nog laddning till båda batterierna men...
Det finns nog inte några andra spärrar vid de ingångarna utan de går troligen direkt till respektive batteri. Om du då byglar där så har du nog mekaniskt kopplat samman startbatteriet och bobatteriet så de inte blir separerade när bilen är avstängd. Vilket gör att du även använder startbatteriet till bodelen när du står still, samt att vissa andra funktioner troligen inte funkar ok. längre.
Den här ingången är främst användbar om man köper en solcellsregulator som har en separat utgång för underhållsladdning av startbatteriet typ denna.
Visa bilaga 206873
Visa bilaga 206874

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns en chans att det finns en funktion med underhållsladdning av startbatteriet via själva elbloocket eller 230V laddaren, men det är inte säker att den funktionen i så fall bryr sig om laddning som kommer via extraingången.
Ja är nog som du säger..var bara en tanke..jag är inte så el-kunnig.. tack för svaret

Peter
 
Toppen