• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller???

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej på er i kylan.
Jag sitter och funderar om solcellerna ska kopplas över elblocket så att man ser på panelen hur mycket dom laddar.Vi har en Hymer 614 sl 07 och på panelen är där två solar som inte visar något alls bara 0 inget annat,Vi har två paneler på taket.
:wideeyed::wideeyed:
 
L

Lacke

Guest
Sv: Solceller???

Hej Bengt Åke
Skall just koppla in min solpanel men på elblocket är det 3 stift, vad skall kopplas i det mittre. Det finns ju bara + och - från regulatorn som skall in i elblocket. På bilden du har tagit så ser jag att du har en anslutning i den mittre, kollade på kretskortet där står sp på det mittre de andra verkar vara + och -.
Lacke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solceller???

Problematisk kontakt om ikke regulatoren har en indikatorutgang, en som legges til 12V når det er ladning på gang. Om denne kontakten gjør annet inne i elblocken enn å tenne markeringen for solpanel på displayet vet jeg ikke - det er forskjellig på alle. Noen legger ut S+ til kjøleskapet slik at det går over på 12V for drift fra solen, gjør den det så trenger en sterk ladning fra panelet.
 
L

Lacke

Guest
Sv: Solceller???

Hej
Jag har en STECA PR 2020 regulator och den har ingång från solcell utg till batt samt ansl för 12v ut.
Jag kanske inte kan koppla den till elblocket med den regulatorn. Bilen har 101 elblock och sitter i min Fortero 2009.
Lacke
 
Toppen