• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller???

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej på er i kylan.
Jag sitter och funderar om solcellerna ska kopplas över elblocket så att man ser på panelen hur mycket dom laddar.Vi har en Hymer 614 sl 07 och på panelen är där två solar som inte visar något alls bara 0 inget annat,Vi har två paneler på taket.
:wideeyed::wideeyed:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Solceller???

Bengt-Åke

Planerar att montera paneler i vår.
Hur kan du se att den laddar bil/bostadsbatterierna.

Har du någon annan panel än den jag har, som man med en brytare väljer vilket batteri man vill få info om spänningen?


Kåre
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solceller???

Jag kan ta ett kort på våran panel när vi kommer hem .
Sitter med Iphonen på släktkalas .... ;) :) .

Hemma igen mätt å belåten :)

Då kommer kablaget från solcellen bål/brun in i regulatorn och sen vidare in i electroblocket röd/svar/brun samt är det en tunnare kabel brun/vit , om den väljer vad som skall laddas via relä ??
 

Bilagor

  • panel.JPG
    panel.JPG
    84,6 KB · Visningar: 364
  • e_block.JPG
    e_block.JPG
    120,7 KB · Visningar: 565
  • kablage.JPG
    kablage.JPG
    140,3 KB · Visningar: 513
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Solceller???

Vad har ni för electroblock på eran bil ? Kanske kan underlätta om dom fick ett kopplingsschema på det om dom inte ha det .

EBL-99 finns ju på nätet och jag har nog ett på mitt 101 .
Bra fråga. Jag funderar också på vad jag kan tänkas ha. Anledningen är att jag inte har fått bilen än.
Det är en Adria Coral 670SL 2010 år modell. Är det nån som vet vad som kan finnas i en sådan?
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solceller???

Jo jag har faktiskt fått bilen för en vecka sedan. Nej jag har inte hunnt kolla det än.
Det var en ganska ordentlig hög med papper som följde med.
Hej Hqhusbil

Jo jag jag vet EBL:n heter EBL 226 C + OVP ! Eller?
& infon står på D, GB, F & I. "kamelerna" har inte hunnit att fixa en svensk manual, så även på batteri O vatten displayn, det hade varit bättre dom skickade med en "kalle Anka" tidning så hade man haft roligt medan man läste!
För att inte tala om bodelen där fans inte ens en manual på utrikiska!!!!
Mvh
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Solceller???

Jo det stämmer bra det. Displayen heter LT313A och är på samma språk som du sa.
Det är inte det värsta tycker jag. Man har skrivit ut den med fyra sidor text per A4.
Med tanke på min ålder och synskärpa så är det nästan omöjligt att kunna se vad som står i den. Är det nån som har den i elektroniskt format?
Efter att ha letat igenom alla papper jag fick så har jag inte hittat någon beskrivning på elen i bodelen.Är det nån som har en ritning till en Adria 670SL?
Med tanke på vad man betalar för en bil så är beskrivningarna ganska usla.

Kylskåpsmanualen beskriver flera modeller men det finns inget som talar om vilken modells som är installerad. En av modellerna har t ex stöd för solceller (S+ anslutning). Enligt beskrivningen ska det finnas en ingång på kylen S+ som man ansluter en solcellssignal till. Tanken är tydligen att det ska gå på batteri när solcellerna laddar. Vet någon hur det är tänkt? Är det bara en signal från solcellen som gör att kylen startar på batteri och att kylen tar strömmen via dom vanliga battterikablar eller är det strömmatning via S+ anslutninen?
Verkar påminna om signalen B+ som gör att kylen går på batteri när motorn är igång.
Helt klart är det inte för mig i alla fall.
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Solceller???

Hej BÅ
Elektroblock EBL 101 har jag i en Hymer 2007.
Är montering av solcell något man grejar själv eller bör tjänsten köpas?
Följer det med monterings-info?
/Janne
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solceller???

Det är något som man kan fixa själv med hjälp av all info som finns och ges här på husbilsklubben .
Eftersom du bor i Haninge = Stockholm så kanske det finns någon mera i ditt närområde som också skall montera och man kan ju då även stötta varann på plats genom att montera på 2 bilar samtidigt dock skall ju limmet som man monterar fästena härda i 24 timmar innan man ger sig ut i trafiken .

Kabelgenomföringen är ju special/anpassad för ändamålet den med och den är placerad under panelen för att inte bli utsatt för fartvins och regn .

Jag har ju bilder att tillgå hur det ser ut på min .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller???

Nej, det är alldeles för svag laddning (och dessutom alldeles för dyr). Kör du varje dag, så laddar ju det mesta från bilen. Står du stilla mycket så är det placeringen på taket som avgör storleken (ytan). Börja med minst 100 watt, beroende på hur mycket du står stilla.
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Solceller???

Hej Bengt-Åke! Jag har problem med laddningen från solcellerna. Displayen i min Hymer -05 visar -0,3 - -0,4 även när ingen ström används. Om manska koppla via EBL måste man ha en speciell regulator? EBL i min bil är samma som Du har.
Kan "icke-funktionen" bero på att det är kopplat direkt på batterierna via regulator?
hälsn
Gert Olsson
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solceller???

Jag har också en liten - ström och den blev iofs ännu mindre då jag stängde av förvärmen till gasoltuberna .

Jag var nu ute och kollade och jag tryckte på panelen och då stod det -0,2 men sedan reagerade väl styrningen på att panelen tändes och sen sod det -0,5 .

Kan det vara så att "vakten" till den ventilen som släpper ut vattnet då det blir för kallt i bilen som ligger och drar lite ström , det vore ju kul och veta vad det är som drar dessa 0,2 amp men å andra sidan är det ju inte så mycket .

Det är väl så wattalet genom att multiplicera strömstyrkan i ampere med spänningen i volt om jag inte räknat fel så blir det ju iallafall 2,6w vid 13 volt eller är jag ute och seglar ?
 
Toppen