• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag har en 270W-panel som är för fasta installationer på hus (jag har samma på mitt tak). Jag har inte räknat men det borde väl vara 72?
Använder Votronics MPPT-regulator.

Edit: Räknar jag ser det ut som 60 st.
 

Bilagor

  • IMG_2371.jpeg
    IMG_2371.jpeg
    62,2 KB · Visningar: 49

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Jag har!

Monterade ett komplett paket på 2 x 100 W som jag köpte från:
Länk till preVent GmbH

Fungerar klockrent och laddar över förväntan. Lätt att följa laddningen med hjälp av appen i mobilen (bluetooth från regulatorn). Hög kvalitet på alla komponenter.

//Anders

Håller med, köpte 2 st 140 W perc paneler därifrån i våras och kompl till min bef 150 w panel, totalt 430w, och vilken kräm där är i dessa, laddar nu i jan innan solen kommer upp över hustaken, är mycket imponerad av dem. Har f ö Ctek Dual 250 SA + SmartPass 120. Funkar mycket bra, har sep mätare till detta, BMV-712 bt, som ej går över EBL.
 

Per Fogelström

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Visby
HBK-Nr
27228
Medlemskap
2024
Paneler med 72 celler har normalt 2gr högre utspänning än 36 cellerspaneler, 36V isf 18V. En av fördelarna är lägre förluster i kablarna ner till regulatorn (som ska vara av MPPT-typ) och lite bättre utnyttjande av svagare solljus. Jag har själv två 72-paneler (tot 200W) som är seriekopplade (70V+ ut) till en MPPT-regulator och det fungerar mycket bra. Bilden visar panelstatus (mitt eget husbilsdatorprojekt) tidig förmiddag.DSC_0126.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en benytter en digitalt styrt DC-DC buck converter sammen med ESP eller annen controller dator så kan en lage sin egen MPPT solar regulator også. Kildekode finnes på opensolarproject/OSPController - der brukes en 12A regulator, men det er enkelt å tilpasse til en kraftigere. Det er 3 parametre som er viktig for valg av regulator, maks A og input Volt samt at output spenning kan settes til batterienes ladespenning. Om en og kan styre maks Ampere for utgangen er det en bonus.

Er en virkelig nørd så kan en benytte en DC buck boost converter og starte ladning så snart det finnes litt spenning fra panelene, men en vinner ikke noe på dette i praksis :D
 
Toppen