• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller på veteranhusbil

F

F.d. 55133

Guest
Hej, är helt ny i husbil världen, kul at var med :)

Vi har skaffat en “äldre dam” Citroen Mirage 1989
Vill fixa up den lite och då tänkte vi skaffa solceller till den.
Som sagt, ingen stor erfarenhet med solceller, husbilar och el.

Men vill lära och fixa själv.

Jag har läst manualen och det står att: “Strömuttag från batteriet är möjligt endas under körning d.v.s när bilens generator laddar eftersom batteriet i annat fall snabbt skulle laddas ur.”

Hur ska man fixa att batteriet funkar även om motor är inte på och laddas från solceller?
Vad ska man tänka på?
Finns det bra dokumentering hur man ska installera solceller?
Ska man ha en ny, separat batteriet till solceller och på nån set koppla till hus delen?
Har tänk om denna paket: Solcellspaket | Paket med tillbehör | HAMRON | Jula
Är den bra, hur man ska räkna användning, tänkte bara använda lampur, lada telefon, kanske lada dator?

Vet att frågorna är ganska “newbie" :)

Tack i förhand.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skulle tro at det som dreper enkelte startbatterier brukt som bobatteri er den reduserte toleransen for utladning under 50%, det må gjøres spesielle saker kjemisk for å få til deepcycle batterier som teoretisk tåler å utlades helt - om de da innen minutter settes på ladning. Normale batterier som blir etterlatt med 50% ladning i flere timer tar skade av dette, og mer utladning gir kortere tid før skade. De som klarer å behandle batteriet godt har det lenge, minste avvik fra beste behandling reduserer levetiden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag provade att hitta någon användning för mina Biltema agm efter de blev stående i garaget, då de hade mycket bra vilospänning, samt batteritestaren gav hyfsade värden.
Så jag plockade ur mitt Banner-batteri i min Volvo xc70 med dieselvärmare, inget av mina Biltema agm klarade över 2 veckor i den miljön, mitt gamla Banner gör fortfarande sitt jobb i volvon.
Så med min typ av fricamping så förbrukade jag mina Biltema agm snabbt.
Sen är det som Knut skriver, HUR man använder sina batterier, som påverkar livslängden starkt.
Står man på campingar/ställplatser m.m. med 230V ansluten och laddar, ja då kan batterier nästan leva hur länge som helst.
Kom ihåg att aldrig tömma batteriet under 50%, då kommer det att leverera rätt antal cykler.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bra Ints att du köpte den kraftiga modellen av solpanel :)
Den kommer att leverera i många år.
Enligt solpanelsgurun Will ska man undvika de flexibla som pesten, ifall man nu inte värderar aerodynamiken högre :rolleyes:

 
Toppen