• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller på veteranhusbil

F

F.d. 55133

Guest
Hej, är helt ny i husbil världen, kul at var med :)

Vi har skaffat en “äldre dam” Citroen Mirage 1989
Vill fixa up den lite och då tänkte vi skaffa solceller till den.
Som sagt, ingen stor erfarenhet med solceller, husbilar och el.

Men vill lära och fixa själv.

Jag har läst manualen och det står att: “Strömuttag från batteriet är möjligt endas under körning d.v.s när bilens generator laddar eftersom batteriet i annat fall snabbt skulle laddas ur.”

Hur ska man fixa att batteriet funkar även om motor är inte på och laddas från solceller?
Vad ska man tänka på?
Finns det bra dokumentering hur man ska installera solceller?
Ska man ha en ny, separat batteriet till solceller och på nån set koppla till hus delen?
Har tänk om denna paket: Solcellspaket | Paket med tillbehör | HAMRON | Jula
Är den bra, hur man ska räkna användning, tänkte bara använda lampur, lada telefon, kanske lada dator?

Vet att frågorna är ganska “newbie" :)

Tack i förhand.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Har bilen bara ett batteri så komplettera med separat bodels batteri och en batteri från skiljare så kan
du använda batteri även vid stillestånd solceller finns många bra leverantörer med stor spännvidd i prisnivåer
välj en bättre regulator mppt typ och kraftiga kablar minst 4mm2 gärna 6mm2. Finns massor att läsa här på olika forum
välkommen till husbilsvärden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Välkommen Ints :)

Vilken fantastisk manual de gjorde på det härliga 80-talet, det borde det upplysas om även idag i nya bilars manualer.
Idag byggs det husbilar som kostar ++1milj, som inte ens klarar att hålla nivån i batteribanken med 230V ansluten, när man "tänder upp dem"

Angående solpaneler så finns det många timmars läsning här gör dej om detta kära ämne, använd sökfunktionen, och du kommer att finna massor av information :)
 
F

F.d. 55133

Guest
Tack :)

Det är 2 batterier, en för bil och den andra till bodel.
Just nu om motor är avstäng finns ingen el i bodel. Bara tänkte hur man fixar att den är i gång från bodel batteri och ha en bra sollcelpaket som laddar den.

Yes, manualen är super bra, super kort dock (39 sidor), men bara de viktigaste grejer.
Min eltandborsten komm med tjockare manual :)

Men tack igen, ska söka och försöka hitta svar :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, börja att mäta spänningen på ditt bobatteri, så batteriet är ok.
Kolla sedan att säkringen från bobatteriet är hel.
Sen borde du ha en strömställare att slå till spänningen till bodelen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det som verkar lite luddigt med din instruktionsbok är instruktionen hur man skall använda batteriet, för det verkar lite gammalt t.o.m. för att vara skrivet -89.
Redan då så var det nog vanligast att man hade ett separat startbatteri och minst ett bodelsbatteri som laddades tillsammans med startbatteriet när man körde med bilen, men vid uppställning så kopplades anslutningen bort och man kunde utan risk använda bobatteriet/batterierna och ändå ha ett fullt startbatteri till bildelen för start.
Kolla upp det rejält. Om det nu bara finns ett batteri i bilen... startbatteriet så kolla om det inte finns någon mer plats för ett bobatteri som inte är på plats eller finns utan att du vet om det. Det är svårt att tänka sig att tidigare ägare under trettioett år skulle ha stått ut med en lösning utan separat bobatteri.
Finns det redan någon funktion för separata batterier så får man kolla upp funktionen. Finns det inte någon plats och koppling för separata batterier så är det nog hög tid att fixa till det. Det är både besvärligt, bekymmersamt samt hopplöst om man inte vet att eldelen är kopplad på ett vettigt sätt, och sedan dessutom separeras när man står uppställd.
Då kan du sedan ha solceller kopplade till bobatterierna och kanske även en liten överkoppling till startbatteriet så det får lite underhållsladdning om man står still länge och kanske nöter på startbatteriet med bilradion, larm eller dylikt.
Hur man kopplar är för mycket för att beskriva här, men det går säkert att lösa.

M.v.h. JANKRO.

P.s. Du hann att skriva om ett separat bobatteri under tiden jag skrev mitt inlägg såg jag nu.
Det verkar dock vara en hel del som inte funkar så en rejäl kontroll bör nog ske, även så att allt funkar som det bör när du får igång elen i bodelen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns billigare solpaneler, de klumpiga med metallram går bort i min värld de platta flexibla kan man enkelt limma fast med sikaflex utan att göra hål i taket. Hyfsat billiga solpaneler finns i Norrköping bl.a. sök på blocket östergötland. Billigast elkablar kan man köpa på biltema som startkablar 2,5 m svart och röd för 99kr 10Kvmm. Den från solcellen räcker med en dubbel 6kvm finns i metervara. På min 89 sitter det två solpaneler 135W.
Finns förmodligen ett skiljerelä original och dito batteriladdare, på min bil var bobatteriet dött och laddaren vägrade att ladda eftersom det var urladdat, testatde med en gammal laddare men fick till slut konstatera att batteriet var slut.
 
F

F.d. 55133

Guest
Ok, börja att mäta spänningen på ditt bobatteri, så batteriet är ok.
Kolla sedan att säkringen från bobatteriet är hel.
Sen borde du ha en strömställare att slå till spänningen till bodelen.
Ok tack ska kolla dock tycker at allt fungerar som det ska det är bara hur man "hackar" att det finns ingen block när motor är inte på och strömmen kommer från bobattariet.
 
F

F.d. 55133

Guest
Hejsan, det som verkar lite luddigt med din instruktionsbok är instruktionen hur man skall använda batteriet, för det verkar lite gammalt t.o.m. för att vara skrivet -89.
Redan då så var det nog vanligast att man hade ett separat startbatteri och minst ett bodelsbatteri som laddades tillsammans med startbatteriet när man körde med bilen, men vid uppställning så kopplades anslutningen bort och man kunde utan risk använda bobatteriet/batterierna och ändå ha ett fullt startbatteri till bildelen för start.
Kolla upp det rejält. Om det nu bara finns ett batteri i bilen... startbatteriet så kolla om det inte finns någon mer plats för ett bobatteri som inte är på plats eller finns utan att du vet om det. Det är svårt att tänka sig att tidigare ägare under trettioett år skulle ha stått ut med en lösning utan separat bobatteri.
Finns det redan någon funktion för separata batterier så får man kolla upp funktionen. Finns det inte någon plats och koppling för separata batterier så är det nog hög tid att fixa till det. Det är både besvärligt, bekymmersamt samt hopplöst om man inte vet att eldelen är kopplad på ett vettigt sätt, och sedan dessutom separeras när man står uppställd.
Då kan du sedan ha solceller kopplade till bobatterierna och kanske även en liten överkoppling till startbatteriet så det får lite underhållsladdning om man står still länge och kanske nöter på startbatteriet med bilradion, larm eller dylikt.
Hur man kopplar är för mycket för att beskriva här, men det går säkert att lösa.

M.v.h. JANKRO.

P.s. Du hann att skriva om ett separat bobatteri under tiden jag skrev mitt inlägg såg jag nu.
Det verkar dock vara en hel del som inte funkar så en rejäl kontroll bör nog ske, även så att allt funkar som det bör när du får igång elen i bodelen.
Tack för svar :) som sagt det verkar vara att allt fungerar som det ska, det är bara hur man fixar att bodels batteriet "kickar in" om motor är inte på.
 
F

F.d. 55133

Guest
mirage.jpeg
 
F

F.d. 55133

Guest
Finns billigare solpaneler, de klumpiga med metallram går bort i min värld de platta flexibla kan man enkelt limma fast med sikaflex utan att göra hål i taket. Hyfsat billiga solpaneler finns i Norrköping bl.a. sök på blocket östergötland. Billigast elkablar kan man köpa på biltema som startkablar 2,5 m svart och röd för 99kr 10Kvmm. Den från solcellen räcker med en dubbel 6kvm finns i metervara. På min 89 sitter det två solpaneler 135W.
Finns förmodligen ett skiljerelä original och dito batteriladdare, på min bil var bobatteriet dött och laddaren vägrade att ladda eftersom det var urladdat, testatde med en gammal laddare men fick till slut konstatera att batteriet var slut.
Kul, tack för svar! Ska kolla.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, skriften om att batteridrift endast fungerar under körning har de grumlat till lite.

Det stycket är med säkerhet ämnat endast till att just kylskåpet kan bara gå på 12V när bilen är igång annars så dras batteriet ur snabbt, och inte för resten av 12V funktionerna i bilen. Samt att 12V patronen inte är termostatstyrd, utan 12V går med fullt (rätt svagt) klös hela tiden.
Så att 12v inte funkar alls i bodelen är säkert något fel och har inte med den meningen att göra.

Det brukar i äldre bilar vara att ett relä drar när generatorn laddar och skickar 12V till kylskåpets 12V's värmestav på omkring 12Amp. för att kunna användas under färd. När man stannar så får man i stället köra kylen på gasol eller inkopplad 230V.
(12V under färd på gamla kylskåp brukar inte funka så bra p.g. av spänningsfall m.m.)

Reläet som kopplar generator/startbatteri till bodelen för att driva kylskåpet styrs oftast av strömmen som kommer från generatorn och släcker laddningslampan (D+). Den används oftast också för att dra ett relä som kopplar samman generator/startbatteri med bobatterierna under färd för generatorladdning av dem.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55133

Guest
Hej igen, skriften om att batteridrift endast fungerar under körning har de grumlat till lite.

Det stycket är med säkerhet ämnat endast till att just kylskåpet kan bara gå på 12V när bilen är igång annars så dras batteriet ur snabbt, och inte för resten av 12V funktionerna i bilen.
Så att 12v inte funkar alls är säkert något fel och har inte med den meningen att göra.

Det brukar i äldre bilar vara att ett relä drar när generatorn laddar och skickar 12V till kylskåpets 12V's värmestav på omkring 12Amp. för att kunna användas under färd. När man stannar så får man i stället köra kylen på gasol eller inkopplad 230V.
(12V under färd på gamla kylskåp brukar inte funka så bra p.g. av spänningsfall m.m.)

Reläet som kopplar generator/startbatteri till bodelen för att driva kylskåpet styrs oftast av strömmen som kommer från generatorn och släcker laddningslampan (D+). Den används oftast också för att dra ett relä som kopplar samman generator/startbatteri med bobatterierna under färd för generatorladdning av dem.

M.v.h. JANKRO.
Aha, tack, wow, det jag tänkte inte alls på, att den stycket är bara om kylskåp.
Kan det vara så, att bobatteriet är “dött” och inte laddas alls, men leder ström så när motor är på allt fungerar, men om inte på då fungerar inget?
Eller det är nåt annat problem, ska kolla imorgon spänning i batteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Gör som jag skrev tidigare,
kolla bobatteriet med åtminstone en spänningsprovare, men kör helst en batteritestare på det.
Typ en sån här Batteritestare
Måste ett byte till, så stoppa inte i nåt typ Biltema, som bobatteri, jag rekommenderar ett som kan leverera så många Wh som möjligt, och får plats, sikta på ett agm av förbrukarkvalitet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det är mycket möjligt att det "bara" är bobatteriet som är helt stendött för att få det felet som du har.

Fördelen med att det blir stendött när bilen är avstängd är ju att det verkar som reläfunktionerna för att bryta startbatteriet/generatorn från bobatterierna när bilen är avstängd fungerar eftersom hela bodelen blir strömlös då.

Försök att få koll på hur det funkar nu, och att allt funkar som inledning. Sedan kan du gå till anfall för laddning med solceller m.m.

Utan att krångla till det för mycket nu, men det finns andra bra vägar att gå när man inte har något extra från början.
Man kan t.ex. köpa en Ctek 250dual laddare som kopplas mellan startbatteri/generator och bobatteri, samt även koppla in solcellerna i den.
Den tar då hand om både generatorström och ström från solcellerna och laddar bobatterierna med bästa Ctek laddschema i stället för enkel generatorström. Man får även en liten underhållsladdning av startbatteriet från solcellerna när bobatterierna är fulladdade samt separeringen av start och bobatterier genom laddaren i stället för originalreläet som då skall bort.

Det kan också vara god idé att byta ut bodelens troligen original 230V laddare till något modernare för att behandla batterierna på bästa sätt hela tiden.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Nooz

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Trosa
Den kommer fungera fint, troligen så kommer den att ladda för mycket till ett batteri. 20 Amp I timmen gör att du kan fricampa länge. En strömbrytare rekomenmderar jag för 29 kr. eller ännu bättre en mppt laddare som aldrig laddar för mycket.
Hej, tack för alla svar!
Batteriet var död, jag tycker, laddade den från 220, 5-6 timmar, på laddning 13-14, av laddning 8 och neråt snabbt.
Vi köpte en sånt idag BATTERI AGM 95 AH och byte, allt funkar perfekt, yes :)
Ny har vi köpt även Solcellspaket | Paket med tillbehör | HAMRON | Jula och tänkte koppla direkt till batteriet, eller ska man ha nåt i mellan? Har inga stora budget, men råd ska uppskattas :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den kommer fungera fint, troligen så kommer den att ladda för mycket till ett batteri. 20 Amp I timmen gör att du kan fricampa länge. En strömbrytare rekomenmderar jag för 29 kr. eller ännu bättre en mppt laddare som aldrig laddar för mycket.

Några 20A kommer inte en 160W panel att leverera,
snarare 8-10A nån h mitt på dagen, men det gött nog.
Hur länge man kan fricampa beror även på hur mycket man förbrukar.
Jag hade tidigare 3st av biltemas agm, de överlevde 2 säsonger, detta batteri är inte ett förbrukarbatteri, jag skulle inte rekommendera någon att montera dessa som bobatteri, som startbatteri duger de.

Tyvärr :(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Reguleringen i en PWM regulator vil ikke kunne gi overladning av et blybatteri så lenge allt fungerer som det skal, en del av reguleringen styres av batteriets spenning. Når batteriet er nesten fullt gir det fortsatt korte strømpulser men med lange opphold inntil oppholdene blir så lange at det i praksis er avstengt ladning. Strømpulsene blir også glattet ut noe ved hjelp av kondensator på utgangen. Ryker kondensatoren(e) så vil batteriet se panelets spenning i pulsene noe som kan være skadelig for batteriets kjemi.

MPPT regulatorer regulerer spenningen så batteriet ser en jamn spenning hele tiden og i praksis en større ladestrøm.
 
Toppen