• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller på byggnader

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sevallbo, det var ett bra namn på oss som gillar elverk, eller elvärk som vissa anser. Hemma har jag ett 20kva som driver hela gårdens förbrukning om inga stora maskiner är igång, vid extra behov i verkstaden kör jag igång ett 30 kva verk. nästa steg är 20 kw solceller på maskinhallstaket men det verkar lite knepigt att få köpa en sådan installation, har hittills begärt en offert men dom nekade eftersom jag inte ville ansluta till nätet utan endast ansluta till accumulatortankarna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ännu inte hört talas om någon som gått med vinst med såna installationer om man räknar allt sen så undrar man hur verkningsgraden påverkas av den smuts som faller ner. I spanien kom det in en massa brunt puder från afrika och det trodde man skull spolas bort eller blåsa bort när man körde. Efter första dagsetappen hem så försökte jag tvätta av det värsta med en borste via takluckan hade ju en lång slang till duschen och det var riktigt smutsigt.
Hur gör man på ett tak anlitar en firma eller har egna grejor.
Men bara känslan av oberoende skulle få mej må bra men då måste man ju klippa banden med elnätet vilket blir svårt för dom fungerar ju lite som en lågeffektiv lagringsenhet när det gäller pengar. Såg på tv hur de skrotade batterier 400v borde vara från tesla måste vara krockade bilar de första är väl inte mer än 5 år gamla.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sitter de i skaplig vinkel så sköljs de rena av regnet.
Sitter det lite hårdare åker de av med snön.
Första säsongen jag hade den testade jag att spola bort frömjöl och skräp vid ett tillfälle för att kolla hur mycket det gjorde på verkningsgraden.
Dock var det så lite att det inte var värt det.
Angående återbetalningstiden ligger den på i snitt 8år.
Min årsförbrukning på köpt el har gått från 16000kWh till ca 6000kWh.
 
F

F.d. 22252

Guest
10000 kwh är ju inte kattskit det var samma jag sparade när jag satt dit en luftluft värmepump jämfört med före gående ägare.
Har man en elbil som kan ta överskjutande el istället för att sälja den billigt måste det löna sej bra. Det är bara startkostnaden och boendet som sätter stopp för fler att uttnyttja det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
10000 kwh är ju inte kattskit det var samma jag sparade när jag satt dit en luftluft värmepump jämfört med före gående ägare.
Har man en elbil som kan ta överskjutande el istället för att sälja den billigt måste det löna sej bra. Det är bara startkostnaden och boendet som sätter stopp för fler att uttnyttja det.
Jag kör laddhybrid :cool: så jag utnyttjar den egenproducerade elen till fullo.
Dessutom värms min vvb endast när panelerna ger som mest ström (mellan 11 och 14).
Idag får man dessvärre lika mycket betalt som elen kostar att köpa så att styra sin förbrukning är normalt inte lönsamt.
Dock ryktas det om nya regler eftersom det blivit så populärt med privata solceller....
 
F

F.d. 22252

Guest
Men är det inte så att din privata el inte har alla dessa pålagor som gör att elen i praktiken bil dubbelt så dyr elle mer om man bara tittar på kilowattkostnaden eller är du påförd såna avgifter också.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sevallbo, det var ett bra namn på oss som gillar elverk, eller elvärk som vissa anser. Hemma har jag ett 20kva som driver hela gårdens förbrukning om inga stora maskiner är igång, vid extra behov i verkstaden kör jag igång ett 30 kva verk. nästa steg är 20 kw solceller på maskinhallstaket men det verkar lite knepigt att få köpa en sådan installation, har hittills begärt en offert men dom nekade eftersom jag inte ville ansluta till nätet utan endast ansluta till accumulatortankarna.

Är lite osäker på vilket ditt behov är? Har du ofta strömavbrott och därför behöver ström eller har du för liten säkring och inte klarar effekttopparna?
I vilket fall som helst så kan lösningen vara en solcellsanläggning men den bör ju vara nätansluten eftersom du bara då kan utnyttja all el som den tillverkar. Om du sedan måste ha el vid strömavbrott eller vill ha liten huvudsäkring så måste du till detta ha ett batteri. Blir en dyr anläggning men det kanske går att motivera i vissa fall.

Om man vill värma vatten i acc.tankar med solpaneler så går det. Koppla ihop 8-10 paneler och dra kablarna direkt till ordinarie elpatroner. Om det finns risk för kokning så börjar det bli krångligare, reläer för likström som måste dit. Kan fungera bra om du nu enbart har tex. vedeldning och vill slippa det på sommaren. Har du däremot bergvärmepump så är det bättre att satsa på ett vanligt system med växelriktare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men är det inte så att din privata el inte har alla dessa pålagor som gör att elen i praktiken bil dubbelt så dyr elle mer om man bara tittar på kilowattkostnaden eller är du påförd såna avgifter också.
Alla kostnader typ skatt osv läggs ju på det jag förbrukar som vanligt och det jag säljer får jag betalt mot spotpriset på börsen plus några öre per elcertifikat och ursprungsgarantier.
Sedan får jag tillbaka 60öre/kWh på skatten.
Men slår man ut kostnaden för förbrukningen per kwh på helår för att få fram ett pris per kwh så ligger detta ungefär på samma som det jag säljer för.

Tyvärr är det så att om man är ansluten till Svenska kraftnätet så får man inte ha solpaneler inkopplade mot nätet trots att man bara ser till att använda den elen man producerar själv.
Det är tom så smart att om man matar in ström på elnätet så räknar elmätaren detta som en förbrukning (så länge som mätaren inte är bytt mot en som mäter åt båda håll.
Så förbrukar du 1 000kwh och råkar mata in 1 000kwh på nätet så får du betala för 2 000kwh i förbrukning.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Vädigt många mätare idag är q-mätare. Producerad effekt hamnar på A- och konsumerad på A+. Men med en oregistrerad anläggning som givetvis inte får finnas så kan man inte tillgodogöra sig sin egen produktion.
En microproduktion skall besiktigas av nätägaren som då skall vara rätt skyltad hos kund o nätbolaget skyltar sin sida.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Både våran mätare och alla våra bekanta (som monterat solceller, spridda över hela landet) fick samma fenomen på elmätaren som oss när de körde igång solanläggningen för att testa innan nya mätaren var på plats.
De blev debiterade för sin egen produktion.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Både våran mätare och alla våra bekanta (som monterat solceller, spridda över hela landet) fick samma fenomen på elmätaren som oss när de körde igång solanläggningen för att testa innan nya mätaren var på plats.
De blev debiterade för sin egen produktion.

Det är ju klart att det kan vara så men det beror ju på att ni driftsatt en ej klar o obesiktigad anläggning.
Nu pågår byte som skall vara klart till -25 o då kan jag inte tänka mig att det inte sitter q4 mätare där.
Uppenbarligen har ni testat innan anläggningen är besiktigad.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är ju klart att det kan vara så men det beror ju på att ni driftsatt en ej klar o obesiktigad anläggning.
Nu pågår byte som skall vara klart till -25 o då kan jag inte tänka mig att det inte sitter q4 mätare där.
Uppenbarligen har ni testat innan anläggningen är besiktigad.
Nej besiktningen gjordes av installatören sedan ringde jag vattenfall som skickade ut en tekniker som bytte mätaren och därefter tog det ytterligare någon dag så var anläggningen i drift.
Det var installatören som sa att det debiterades som förbrukning och jag var tvungen att testa.
Sedan fick jag höra att det var flera i bekantskapskretsen som råkat ut för samma sak.
Vad de hade för mätare vet jag inte.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Ja jag förstår att de nekar eftersom deras affärside är att sälja din el dyrt och betala lite för den, sen får du betala fullt.
Kan du komma över solpaneler till vettigt pris och låta en installatör montera dom så slipper du kohandla med dom. Men frågan om du kan få ventuella bidrag?
Har bara ett elverk honda som laddar 17,5 A 12 V som säkerhet det går ganska tyst.
Hej !
Jag installerade 50 kvm solseller på taket för fyra år sedan. jag började med att kontakta nätägaren, som genast kom och bytte elmätaren så att den kunde mäta både köp och leverans. Installatören har inget med elproduktionen att göra och kan således varken köpa eller sälja min el.
Jag väljer själv till vilket bolag jag vill göra affär med- Däremot kommer överföringsavgiften för min köpta el från nätägaren jag får även tillbaka en liten ersättning för nätnytta.
Jag gjorde hela installationen av anläggningen själv. endast inkopplingen till el-nätet utfördes av el-installatör. Anläggningen har besiktigas av nätbolaget som då även satte upp de skyltar som erfordras. Den ekonomiska sidan har jag inte ägnat så mycket funderingar över. Jag vet bara att jag från Mars till Śeptember inte fick någon el-räkning.
BBa
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Nej besiktningen gjordes av installatören sedan ringde jag vattenfall som skickade ut en tekniker som bytte mätaren och därefter tog det ytterligare någon dag så var anläggningen i drift.
Det var installatören som sa att det debiterades som förbrukning och jag var tvungen att testa.
Sedan fick jag höra att det var flera i bekantskapskretsen som råkat ut för samma sak.
Vad de hade för mätare vet jag inte.

Låter som om det varit lite noll koll från Vattenfall där. Skulle vara intressant o veta om det är skyltat i ditt gatuskåp. Det ska göras i samband med drifttagning. En del nätbolag skyltar ända in i trafostn men där är det ju svårt att kolla.
Har sett katastrofala anläggningar som utförts vid inst solceller på installatörssida.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Låter som om det varit lite noll koll från Vattenfall där. Skulle vara intressant o veta om det är skyltat i ditt gatuskåp. Det ska göras i samband med drifttagning. En del nätbolag skyltar ända in i trafostn men där är det ju svårt att kolla.
Har sett katastrofala anläggningar som utförts vid inst solceller på installatörssida.
Jag har sett en del skräckexempel med.
Denna installatör gör dock mycket installationer åt flera kommuner och företag och installationen såg bra ut.
Ska kolla gatuskåpet vid tillfälle.
 
Toppen