• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller på byggnader

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sevallbo, det var ett bra namn på oss som gillar elverk, eller elvärk som vissa anser. Hemma har jag ett 20kva som driver hela gårdens förbrukning om inga stora maskiner är igång, vid extra behov i verkstaden kör jag igång ett 30 kva verk. nästa steg är 20 kw solceller på maskinhallstaket men det verkar lite knepigt att få köpa en sådan installation, har hittills begärt en offert men dom nekade eftersom jag inte ville ansluta till nätet utan endast ansluta till accumulatortankarna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja jag förstår att de nekar eftersom deras affärside är att sälja din el dyrt och betala lite för den, sen får du betala fullt.
Kan du komma över solpaneler till vettigt pris och låta en installatör montera dom så slipper du kohandla med dom. Men frågan om du kan få ventuella bidrag?
Har bara ett elverk honda som laddar 17,5 A 12 V som säkerhet det går ganska tyst.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste elinstallatører har nesten ingen erfaring med rene offgrid installasjoner, og det finnes et grenseland i installasjonen offgrid. Mesteparten av installasjoen kan skje uten autorisasjon, det er kun etter invertorene et en trenger å være sterkstrøm innstallatør. Nå er jeg ikke sikker på ved hvilke spenning kravet om autorisasjon slår til. Panelene hver for seg er godt under grensene, men med seriekobling kan de komme over de fleste grenser. Et stort DC koblet batteri mellom paneler og inverter kan holdes under grensen. Pris for solpaneler har fallt veldig de siste årene,

Mitt ønske er å sette opp mange kW med paneler koblet til ladere som lader en stor 48V batteribank og en 3-fas inverter som forsyner farmen. Overproduksjonn av el får drive en elektrolyse enhet som produserer både oksygen og hydrogen hvor begge deler samles opp og komprimeres inn på trykktanker. Batteribank dimmensjonert for ett døgns forbruk. Elbil og eldrevne landbruksmaskiner er og en del av det store ønsket. Grunnen til 48V er at det hos oss er under grensen for krav om autorisasjon. Krever mindre kabler enn 24V eller 12V. Det å gå over i spenning gir øket risiko og krav på mer isolasjon, men krever ikke like kraftige kabler.
 
F

F.d. 22252

Guest
Här kräver spänning över 48v en installatör med behörighet, jag tycker att det är en ganska gammal förordning eftersom man i samma mening talar om starkström och svagström när det är spänning man talar om. Det är sant att man inte dör direkt av 48v men höga strömmar ger ju lätt brand om det inte är rätt gjort.
Om du låter dom sätta upp installationen med en frånskiljare till elnätet och sen inte skriver under pappren bör du gå fri, men det är ju mycket utrustning du får betala för som du inte kommer använda.
En produkt som har mycket större verkninggrad för värme är ju en solfångare med fläkt men de är inte allmänt spridda gjorde en själv och gav som jag gissar 1kw den var på nästan 2 kvm. testade i mars och hade bra värme så fort solen kom fram. Men problemet var att ta hål i väggen. Men en slang till en ventil i källaren gjorde att det blev mycket varmare där.
 
Senast redigerad av en moderator:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Tack för edra kommentarer och råd, Jag är för gammal för att klänga på taket som i nock är 12 meter högt och har en taklutning på 43 grader.
Jag får jaga rätt på något annat företag som kan sälja och montera, att ansluta cellerna med tillhörande elutrustning till en 32 amp trefaskontakt
borde inte strida mot några bestämmelser. Det var för mig fullständigt uppenbart att problemet var att jag ej ville ansluta till elnätet.
Att ha solfångare med vatten i på taket tilltalar mig ej.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
urspårat som vanligt......minns någon frågan?

Jag tycker nog att jag gav ett rätt så tydligt svar på ursprungsfrågan. Att samtalet driver iväg i olika riktningar är helt naturligt, jämför med ett vanligt samtal då du och dina vänner träffas, inte sitter ni en hel kväll och talar om samma sak. Ämnet torde bli tråkigt efter en stund
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns två sorters solpaneler en som vi har på våra husbilar brukar ge bortåt 19 volt obelastat som sen reglerars ner av regulatorn.
Den andra är gjord för hus som oftast har avtal och varje panel ger runt 30 volt obelastat antar att 10st i serie ska ge 230volt men kopplat till frekvensomformare anslutet till nätet.
Känner en man som seglade till karibien i vintras han har en sån panel eftersom den leverar ström även när inte solen skiner men kräver ju en regulator som klarar spänningen. De är också billigare per watt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Växelriktare/ inverter är det som fasar ut strömmen på elnätet från solceller.
En frekvensomformare används till styra varvtalet på på elmotorer tex fläktar, pumpar mm.
Ja du har alldeles rätt naturligtvis ville egentligen bara påpeka skillnaden så man vet vad man handlar inte alla och knappt jag själv hänger med i utveckligen, var inte förrän nyligen jag såg att man kunde handla dessa utan ett avtal om ett komplett paket med någon elleverantör.
 
Toppen