• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller för nybörjare - Inköpstips och installationshjälp

Tornhult

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29351
Medlemskap
2021
Hej alla!
Är på gång att köpa och installera solceller på vår första husbil, Eura 685, och vill gärna ha tips och hjälp att hamna rätt i djungeln.
* Hur många watt behövs? Har ett bodelsbatteri, ingen inverter och inga speciella förbrukare. Kommer vilja ladda mobiler och ha belysning igång vid fricampande. (Kanske inverter till micro på sikt)
* Fasta eller flexibla paneler? Taket är plant och viktmässigt spelar det ingen roll för oss. Vill nog ha det som är enklast att installera.
* Mppt? Har förstått att det är att föredra. Eller?
* Övriga tillbehör? Ytterligare ett bodelsbatteri?
* Tips på försäljare och paket? Tyskland, Kina, Sverige?
* Länkar till installationstips? Era egna installationer?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
När jag köpte min pöösl 2016 så fanns det solceller på taket 220 watt men bara ett bodelsbatteri satte in ett till o har fricampat många gånger har aldrig i ström om inte står länge det fungerar alltid räcker till tv o telefon laddning har ingen inverter kör bara med 12 volt
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej alla!
Är på gång att köpa och installera solceller på vår första husbil, Eura 685, och vill gärna ha tips och hjälp att hamna rätt i djungeln.
* Hur många watt behövs? Har ett bodelsbatteri, ingen inverter och inga speciella förbrukare. Kommer vilja ladda mobiler och ha belysning igång vid fricampande. (Kanske inverter till micro på sikt)
* Fasta eller flexibla paneler? Taket är plant och viktmässigt spelar det ingen roll för oss. Vill nog ha det som är enklast att installera.
* Mppt? Har förstått att det är att föredra. Eller?
* Övriga tillbehör? Ytterligare ett bodelsbatteri?
* Tips på försäljare och paket? Tyskland, Kina, Sverige?
* Länkar till installationstips? Era egna installationer?
Har köpt från PreVent GmbH i tyskland och är nöjd. Har färdiga paket och lösa delar. Bra kvalité till bra pris. Köp monokristallina paneler och en mppt-regulator för bästa laddning.
Kjell
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Räkna lite på behovet, belysning (led), om du har 10 lampor tända drar det max 2A, multiplicera med antalet timmar, säg max 5h om man är mörkrädd och nattsuddare. Det blir 10Ah. I praktiken har man inte så många lampor tända, men... "max".

Att ladda en vanlig mobil med 3000mAh batteri, 4v nominellt blir 1,5Ah per mobil, vi har tre mobiler med oss, så max 4,5Ah. En genomsnittsdator (macbook 13", t.ex.) kan ta 6Ah att ladda.

Mikrovågsugn tar minst 70A från invertern, men det blir stora förluster så räkna det dubbla, 140A. Kör man den i 10 minuter per dygn så blir det 23Ah.

Slår vi ihop allt det blir det 43,5Ah/dygn. En 100W panel, som är monterad platt på taket som referens producera runt 40Ah/dygn soliga dagar maj-augusti. Men inte alla dagar är soliga, kanske vill man klara varannandagsväder? En molning dag, dock ej hällande regn hela dagen kanske 100W panel kan producera 5-10Ah.

Så i det här exemplet ramlar det ut ur beräkningen att 200W panel behövs. Och batteriet bör kunna lagra 80Ah utan att dras ur mer än 50% för rimlig livslängd, så totalt 160Ah batterier är rimligt. Men man brukar ha som tumregel att batterikapaciteten i Ah skall vara ganska lik panelens W, så 200Ah.

Följ mitt exempel och räkna själv!

Jag har f.ö. en 50W panel, och PWM-regulator, men 175Ah batterier. Vi stannar dock sällan mer än ett par dagar på samma plats, så batteribanken laddas en del när jag kör. Och så har vi ingen micro, bara en liten 300W inverter för att ladda elektronik som inte kan ladda från 12V. 50W-panelen räcker till att underhållsladda batterierna utom i november-februari, samt sommartid till att ladda alla mobiler och surfplattor.

Så här ser installationen ut på taket:
43079400010_c5b96512c9_z.jpg
 
Senast ändrad:

Tornhult

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29351
Medlemskap
2021
@Tornhult Jag skulle installera så mycket som får plats. Det kan förstås bli en ekonomisk fråga, men man kan aldrig få för mycket el, bara för lite.
Se också till att välja regulator så att du ev kan bygga ut med fler paneler/batterier senare.
@kenjon Regulator. Tänker du på vilka ampere den klarar?
Är det bara att läsa om den panel man tänker köpa och justera reg efter den? Eventuellt ta en som klarar x2 om man ska sätta på ytterligare en panel i framtiden?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Lite utanför ämnet, men jag har kompletterat mina 200W på husbilen med en portabel 20W för mobil och pad. Bra pris just nu. /GB
 

Tornhult

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29351
Medlemskap
2021
Lite utanför ämnet, men jag har kompletterat mina 200W på husbilen med en portabel 20W för mobil och pad. Bra pris just nu. /GB
En sån har vi redan
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
@kenjon Regulator. Tänker du på vilka ampere den klarar?
Är det bara att läsa om den panel man tänker köpa och justera reg efter den? Eventuellt ta en som klarar x2 om man ska sätta på ytterligare en panel i framtiden?
Ja precis. Det enda som skiljer "större" regulatorer från "mindre" är priset och en (mycket liten) skillnad i effektivitet vid låg belastning. Så du bör köpa regulator som klarar den max kapacitet av solceller du kan få upp på taket i framtiden.
 

Tornhult

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29351
Medlemskap
2021
Sista steget nu och ytterligare fråga som säkert någon av er har svar på.
Har köpt 2*140w, 2*8A, och en mppt för upp till 30A.
Tänker köpa 6mm från solceller till regulator.

Hur stor säkring ska jag ha mellan regulator och bodelsbatteri?
 
Toppen