• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller, är detta bra?

A

Amatören

Guest
Sv: Solceller, är detta bra?

Det verkar ju bra, och det är ju inte långt att åka upp och kolla på paketet och prata med honom om vad han rekommenderar.
Funderar starkt på en liten tur till Falkenberg nu.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solceller, är detta bra?

Det verkar ju bra, och det är ju inte långt att åka upp och kolla på paketet och prata med honom om vad han rekommenderar.
Funderar starkt på en liten tur till Falkenberg nu.

Jasså, falkenberg, det hade jag missat. Jag gär nog det samma, bättre att prata med dem direkt öga mot öga...
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solceller, är detta bra?

Pratde med dem i falkenberg idag. Det är enkelt att installera.
Koppla från laddregulatorn direkt till batteriet räcker gott o väl.
100w bör oxå räcka tycker han, men det beror ju på hur mycket man gör av med...vill bara att tvn ska funka hela kvällen, samt ett par timmar på morgonen till frukosten.

Funderar skarpt på detta, ska bara lyckas sälja in det till sambon...
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller, är detta bra?

Den teoretiska effekten gäller vid optimala förhållanden. Det är sällan som optimala förhållanden råder (vinkel mot sol, molnfri himmel mitt på dagen osv).

Vi har 175W solpanel till en batteribank om 2x85Ah AGM-batterier.
Den räcker mer än väl till för att förse oss med ström vår-sommar-höst. Kör en dator som vill ha 55W ett antal timmar varje eftermiddag/kväll. Kör Truma gasolvärme med el-fläkt när det är kalla nätter. Vi har bytt ut alla glödlamor i bodelen mot LED.

Har ännu aldrig råkat ut för strömbrist - åker in på camping med el var 3:e natt för att tömma tankar, duscha mm.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Solceller, är detta bra?

Våra batterier har varit fulladdade varje kväll, 144 Ah (190 Ah nom). Vår MPPT-regulator matar på med max 13,6 V. Det kan nog vara lite klent om man ska stå en hel månad under molntäckt himmel. Det räcker med en timmes körning till de sista 4 Ah.

Vill man vara riktigt säker ska man nog ha solpanel som matar på 24 V (12+12) och en regulator som ger 14,3 V till batterierna.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solceller, är detta bra?

Våra batterier har varit fulladdade varje kväll, 144 Ah (190 Ah nom). Vår MPPT-regulator matar på med max 13,6 V. Det kan nog vara lite klent om man ska stå en hel månad under molntäckt himmel. Det räcker med en timmes körning till de sista 4 Ah.

Vill man vara riktigt säker ska man nog ha solpanel som matar på 24 V (12+12) och en regulator som ger 14,3 V till batterierna.

Och då kostar det genast mer pengar?
Jag funderar vidare, tyckte det verkade vara ett bra pris, samt att de finns 4 mil härifrån. Blir lätt att hämta dem, samt om nått krånglar åker man bara inom...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller, är detta bra?

Vad jag kan se av annonsen, så är det ingen MPPT-regulator. Jag ser ingen anledning till att ha något annat idag.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Solceller, är detta bra?

En MPPT-regulator är i princip en DC-DC-omvandlare som gör om en låg spänning till en högre och alltså startar batteriladdningen tidigare (vid lägre ljus) än vad en enklare serieregulator förmår.

Här kan man läsa mera:
Solar Panel Information | Technical | MaximumPowerPointTracker (engelska).
Eastern Shore Batteries - We have a battery to suit your your needs, batteries for your car, bus, cordless phone, mobile phone based in bellerive not far from hobart %100 Tasmanian owned and operated (engelska).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solceller, är detta bra?

Våra batterier har varit fulladdade varje kväll, 144 Ah (190 Ah nom). Vår MPPT-regulator matar på med max 13,6 V. Det kan nog vara lite klent om man ska stå en hel månad under molntäckt himmel. Det räcker med en timmes körning till de sista 4 Ah.

Vill man vara riktigt säker ska man nog ha solpanel som matar på 24 V (12+12) och en regulator som ger 14,3 V till batterierna.

Du behöver inte solpaneler som ger 24V för att du skall få 14,2V laddning till batterierna. om din regulator bara ger 13,6V som max är det något fel och då blir ju batterierna bara laddade till ca 80%? Kontrollmät laddspänningen direkt på batterierna, displayen kan ju visa fel?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solceller, är detta bra?

Då har man installerat legoelektroniks solcell 100w.
Gick jätte bra. Men en sak som, inte var bra, det var kabelgenomföringen.
Skaffade en från kama, kletade massa sikaflex vid ingången för kablarna samt en krympslang omkring.
Nu idag med moln på himmelen så laddade den med ca 2-3 ampere.
Vet inte om det är bra eller dåligt... :confused:
 
Toppen