• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellen av och på

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
I en tidigare tråd nämnde någon att solcellen var kopplad så attt den kunde stängas av under färd. Jag efterlyste frågan : varför. Alla solcellare hur har ni kopplat?

I en annan tråd så har jag en Inverterfråga som anknyter till detta ämne!
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Solcellen av och på

Är solcellerna med regulator rätt inkopplade i elsystemet kan de alltid vara inkopplade.
Vanligtvis skall de anslutas via befintliga laddningsaggregatet och inte direkt på batteriet.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen av och på

Detta är också min uppfattning! Men eftersom det nämnts annat vill jag gärna få den andra informationen också! Alltid bra att lära sig mera!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Solcellen av och på

Hejsan!

Finns det möjligen någon som med bilder kan visa hur solcellerna skall kopplas till batterierna för att få det hela som det skall vara?

Mvh
Pelle570
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Solcellen av och på

En solpanel, som skall kopplas in för att ladda ett batteri måste ha en regulator inkopplad mellan batteri och solpanel, då solpanelen lämnar en för hög spänning till batteriet utan regulatorn som som begränsar spänningen till rätt nivå för batteriet. Två trådar från solpanelen (plus och minus) till regulatorn och från regulatorn två trådar till batteriet (plus och minus). Du behöver aldrig koppla bort solpanelen. Har ditt fordon lite sol på sig under vintern, underhållsladdas batteriet.
Gammal båtägare, men ny husbilsägare
 

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen av och på

Hejsan!

Finns det möjligen någon som med bilder kan visa hur solcellerna skall kopplas till batterierna för att få det hela som det skall vara?

Mvh
Pelle570
Hej Pelle570!
Är denna bild till någon hjälp?
Mvh Kjelle
 

Bilagor

  • Bilder från slutet augusti 048.jpg
    Bilder från slutet augusti 048.jpg
    3,6 MB · Visningar: 38
Senast ändrad:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen av och på

I en tidigare tråd nämnde någon att solcellen var kopplad så attt den kunde stängas av under färd. Jag efterlyste frågan : varför. Alla solcellare hur har ni kopplat?

I en annan tråd så har jag en Inverterfråga som anknyter till detta ämne!
Har min solpanel kopplad direkt(via regulator) till batterierna.Finns även en annslutning på elcentralen men den har jag inte använt.Om man kopplar till elcentralen så laddas även start batteriet.Vissa hävdar att det blir felaktig laddning till batterierna om man kopplar direkt på bat,har dock alldrig märkt någon skilnad.Jag vill ha all den kraft som panelerna ger direkt till bobatt
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen av och på

En solpanel, som skall kopplas in för att ladda ett batteri måste ha en regulator inkopplad mellan batteri och solpanel, då solpanelen lämnar en för hög spänning till batteriet utan regulatorn som som begränsar spänningen till rätt nivå för batteriet. Två trådar från solpanelen (plus och minus) till regulatorn och från regulatorn två trådar till batteriet (plus och minus). Du behöver aldrig koppla bort solpanelen. Har ditt fordon lite sol på sig under vintern, underhållsladdas batteriet.
Gammal båtägare, men ny husbilsägare

Exakt så är min koppling. Men jag söker fortfarande efter varför det skulle behövas att
ha möjligheten att koppla bort solcellerna under färd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellen av och på

Hej, mina solceller har jag kopplat så jag kan bryta laddningen från dem. Jag har en 25A Cetek-laddare kopplad till batteribanken (4st. 75Ah batterier), det går även att ladda batteribanken med Cetek'en under färd om man vill.
Anledningen att kunna koppla bort solcellen är att jag vill att Cetek'en skall kunna känna av och ladda batterierna ibland utan inblandning och ev. felinformation om laddningstillståndet från solcellen. När solcellen är bortkopplad och Cetek'en har laddat färdigt och visar grönt så vet jag att batterierna är fulla och allt är ok.

Kanske onödigt men har funkat bra för mig. M.v.h. JANKRO.

P.s.
(Att ev. kunna koppla bort solcellen under färd med "vanlig" generatorladdning som egentligen var frågan, tror jag däremot inte det kan finnas någon större anledning till.)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Solcellen av och på

Hej och godmorgon
Min solcell är kopplad genom regulator med en lysdiod som anger att solcellen laddar batterit. Ju "kraftigare" solen skiner desto grönare sken från regulator.
Solcellen är inkopplad av Nordic husbilar, så jag hoppas det vet vad de gör.
/ Vidhem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen av och på

Det vore ju intressant att få lite klarhet i frågan för att på min gamla husbil såg jag att laddningsdioden tändes ca 04.00 på morgonen och släcktes ca 22.00 på kvällen .
På våran nya husbil som solcellen är kopplad till EBL så måsste det vara bra ljust ute för att det skall ladda och det är jag lite missnöjd med för är det ljust så skall solcellen ladda .
 
Senast ändrad:
L

Lelle_22

Guest
Sv: Solcellen av och på

Jag blir inte klok på detta!

Några säger: Koppla direkt, via regulator, till bodelsbatteriet.
Andra säger att de kopplat från regulatorn till EBL.

Jag har en EBL 99 med "solar-kontakt".

Hur skall jag göra nu, om jag skaffar solceller?

Lelle_22

Aj, aj!

Jag glömde något viktigt! Att hälsa sm7asl välkommen i klubben.
VÄLKOMMEN Göran!

Lelle_22 igen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1335

Guest
kopplingsschema-12V, parallellt, eller seriekoppling,

Hej,

Tänkte att bidra med några kopplings scheman, dels om man har en solcellspanel och ett batteri eller parallellkopplar flera men fortfarande vill ha 12 Volts system.

Eller om man seriekopplar och får då 24 Volts system.

Hoppas att dessa kan vara till hjälp. ;)

PS. Säljer paneler just nu under Företagsforum som "Julklappstips" till kanonpriser...DS.

Hälsningar
Bossw
Solenergibolaget.com
 

Bilagor

  • Kopplingsschema – 12V.pdf
    135,6 KB · Visningar: 111
  • Parallellkoppling - 12V.pdf
    111,6 KB · Visningar: 93
  • Seriekoppling - 24V.pdf
    112,4 KB · Visningar: 49

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen av och på

Jag blir inte klok på detta!

Några säger: Koppla direkt, via regulator, till bodelsbatteriet.
Andra säger att de kopplat från regulatorn till EBL.

Jag har en EBL 99 med "solar-kontakt".

Hur skall jag göra nu, om jag skaffar solceller?

Lelle_22

Aj, aj!

Jag glömde något viktigt! Att hälsa sm7asl välkommen i klubben.
VÄLKOMMEN Göran!

Lelle_22 igen.


Min är kopplad till EBL och då avgör EBL om bodelsbatteriet eller bil batteriet eller båda skall få solcellsströmmen ,samt ser man exakt hur mycket AMP det laddar i resp batteri och hur mycket totalt det ger .
Jag är nöjd men jag vill att det skall ladda tidigare eller under "bara" när det är ljust och inte bra när det är sol .
Jag har 85w och skulle nog satsat på 125 w istället känns det som .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Solcellen av och på

.........jag vill att det skall ladda tidigare eller under "bara" när det är ljust och inte bra när det är sol ..........

Har du kollat att solcellen ger den laddning som den skall?

Jag hade köpt en solcell till min förra bil som inte fungerade som den skulle och fick den utbytt. Den nya gav helt andra värden.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen av och på

Min är kopplad till EBL och då avgör EBL om bodelsbatteriet eller bil batteriet eller båda skall få solcellsströmmen ,samt ser man exakt hur mycket AMP det laddar i resp batteri och hur mycket totalt det ger .
Jag är nöjd men jag vill att det skall ladda tidigare eller under "bara" när det är ljust och inte bra när det är sol .
Jag har 85w och skulle nog satsat på 125 w istället känns det som .
Är nog så att din diod lyser för att indikera att den matar ström till batterierna.Har kollat detta med en obelastad solpanel(ej kopplad till bat).Dioden började lysa redan vid 4.5 volt.
 
Toppen