• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell

RolfS

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
38839
Medlemskap
2025
Har köpt en plåtis med kompressorkylskåp. Den har solcell på 135 w. och 2 agm batterier på 92 ah. Befinner mig i Spanien med 30 gr och full sol. På dagen laddar det 12,7 som mest och nu på natten är det 12,0. Det är bara kylskåpet som drar. Vad är det som är fel?

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Du behöver fånga mer sol.
Upp med en solcell till, kolla även upp inställningarna i regulatorn, så allt är rätt inställt för just agm.
Kommer du bara upp till 12,7v under dagen är det någonting som måste ökas.

Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Batterierna kan ju vara lite dåliga, men det kan även vara så att solcellen inte " hinner i kapp " med uttaget från batterierna så att de aldrig blir fulladdade, är solcellen kopplad till elblocket ( EBL ) så laddas säkerligen även startbatteriet vilket minskar effekten till bobatterierna.
Skulle nog testa att ha 230 ett tag för att se om batterierna blir bättre laddade, som sagt tidigare är 135 W cell nog för lite speciellt så här på höstkanten.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har köpt en plåtis med kompressorkylskåp. Den har solcell på 135 w. och 2 agm batterier på 92 ah. Befinner mig i Spanien med 30 gr och full sol. På dagen laddar det 12,7 som mest och nu på natten är det 12,0. Det är bara kylskåpet som drar. Vad är det som är fel?
Detta fel kan uppstå om man har solceller direkt kopplade till startbatteriet, EBL:en tolkar det då som att batteriet är fulladdat.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
135W solpanel blir i praktiken underhållsladdning.
Ska man vara självförsörjande på 12V gäller oftast att fylla hela taket med solpaneler vid Off Grid camping.
Du har i praktiken 1100Wh att tillgå i din bobatterbank ifall den är laddad till 100%, utnyttjas hela den energimängden så måste den tillbaka till batterierna under de timmar solpanelerna ger effekt.

Man bör alltså beräkna sin dygnsförbrukning från batterierna.

Snabbast/enklast att få upp effekten kan t.ex vara att komplettera med en lös portabel solpanel på marken som kan vinklas direkt mot solen, den bör nog vara på ca. 100-200W för att det ska vara värt besväret, sen måste även din regulator klara av den extra effekten, alternativt att den har en egen regulator.

Dina AGM ska upp till 14,6-14,7V innan de är fulladdade, tyvärr så går det trögt att ladda blybatterier efter 80% laddstatus = SoC. pga det höga inre motstånd som stiger med högre SoC, ca.6h mellan 80 till 100% kan du räkna med. Så når du bara 80% så har du bara 30% att utnyttja ur dina batterier, man bör inte urladda blybatterier under 50% SoC.

Senast ändrad:

RolfS

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
38839
Medlemskap
2025
135W solpanel blir i praktiken underhållsladdning.
Ska man vara självförsörjande på 12V gäller oftast att fylla hela taket med solpaneler vid Off Grid camping.
Du har i praktiken 1100Wh att tillgå i din bobatterbank ifall den är laddad till 100%, utnyttjas hela den energimängden så måste den tillbaka till batterierna under de timmar solpanelerna ger effekt.

Man bör alltså beräkna sin dygnsförbrukning från batterierna.

Snabbast/enklast att få upp effekten kan t.ex vara att komplettera med en lös portabel solpanel på marken som kan vinklas direkt mot solen, den bör nog vara på ca. 100-200W för att det ska vara värt besväret, sen måste även din regulator klara av den extra effekten.

Dina AGM ska upp till 14,6-14,7V innan de är fulladdade, tyvärr så går det trögt att ladda blybatterier efter 80% laddstatus = SoC. pga det höga inre motstånd som stiger med högre SoC, ca.6h mellan 80 till 100% kan du räkna med. Så når du bara 80% så har du bara 30% att utnyttja ur dina batterier, man bör inte urladda blybatterier under 50% SoC.
Jag har en lös solcell med mig på 60 watt. Kan jag koppla den direkt i 12 voltutaget i bodelen?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Solpanelen kan ju vara smutsig, i spanien händer det att det kommer ytterst fin sand från afrika och även om det regnar går det inte bort man måste tvätta manuellt. Antar att du har en regulator beroende på vilken sort går det att göra inställningar i app i mobilen.
Sir MacLean hade problem med smuts när husbilen stått i kamelgaraget på GC.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Jag har en lös solcell med mig på 60 watt. Kan jag koppla den direkt i 12 voltutaget i bodelen?
Skall den kopplas in separat förbi ordinarie solregulator bör den ha egen regulator oavsett hur det fungerar, har själv en extra bärbar solcell och den har egen regulator eftersom en direkt koppling från cellerna ger för hög spänning utan regulator, de kan ge 18 -24 volt utan regulator, inte bra på 12 volt system.

Toppen