• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solcell vs bobatteri vs startbatteri

F

F.d. 25038

Guest
Hej finns det nåt smart sätt att lura i lite kräm från solcellen till startbatteriet när bobatterierna är fulla tror att larmet tömmer startbatteriet efter längre stillastående
(parkering)
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

hej
Bilen är ju en Adria och det brukar vara laddare från Schaudt EBL ... någonting och om du läser elschemat på laddaren så gissar jag att det finns en ingång som heter " external charger" vilket betyder yttre laddaringång, koppla in regulatorutgången där så får du laddning på båda batterierna.
mvh
Bengt
 
F

F.d. 5593

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Hej,

Tack för dessa inlägg. Jag förstår syftet med att passa på att ladda startbatteriet när bilen står stil länge. Men i min husbil har förra ägaren gjort omvända ordningen...
dvs att bilen generator kan vara med och ladda husbilsbatteriena när motorn är igång.
Jag har alltså en diod i andra riktningen. Detta är gjort så för att det är elkylskåp utan gas och då kan det vara bra att ladda när man åker.
Jag inser nu att det borde gå att koppla bort dioden när man vill styra solcellerna till startbatterierna under en tid för att fylla på lite där också.
För övrigt har jag en stor säkring som sitter mellan bilen och husdelen, om man vill koppla isär systemen av någon anledning.

/MVH Martin
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Tack för hjälpen Leif jag med dom dubbla regulatorerna får tyvärr hjärnsläpp ibland nu verkar de funka.



:msn_car:Häls Mikael o Carina:wink:

Glad att jag kan hjälpa någon.
Har själv också tagit mig i kragen och kopplat ihop mina prylar, så nu funkar allt som jag vill. Även med underhållsladdning till startbatteriet när bodelsbatterierna är fulladdade.

M.V.H.
Hi.Life
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Egentligen borde man ha nån typ av elektronik som fungeras så att när Bodelens batteri är fullt så kopplar den över och laddar startbatteri och när bodelsbatteri sjunker så återgår det till bodelsbatteriet. Finns säkert någonstans hos någon husbils eller båt tillbehörs försäljare. annars kanske någon elektronik killa kan bygga en.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Egentligen borde man ha nån typ av elektronik som fungeras så att när Bodelens batteri är fullt så kopplar den över och laddar startbatteri och när bodelsbatteri sjunker så återgår det till bodelsbatteriet. Finns säkert någonstans hos någon husbils eller båt tillbehörs försäljare. annars kanske någon elektronik killa kan bygga en.
Dette er en standard funksjon i den CBE elblokken som finnes i vår Flair.
Når spenningen på bilbatteriet kommer under ca. 12,6V og på bobatteriene over 13V så kobles bateriene sammen og laderen får jobbe med den totale pakken til bilbatteriet er over 13V.

Om ladningen kommer fra el, sol eller EFOY spiller ingen rolle for CBE-blokken.
 

Kjell Gladh

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Avesta
HBK-Nr
9627
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Egentligen borde man ha nån typ av elektronik som fungeras så att när Bodelens batteri är fullt så kopplar den över och laddar startbatteri och när bodelsbatteri sjunker så återgår det till bodelsbatteriet. Finns säkert någonstans hos någon husbils eller båt tillbehörs försäljare. annars kanske någon elektronik killa kan bygga en.
Här är en bra lösning som jag provat i min förra husbil (Nordic 595/Fiat ducato -96): SEPTOR 1275 12v 75A - Centry Webbutik
Den heter Septor och känner av spänningsnivåerna i två batterier(batterigrupper)och fördelar laddningen.

Kjell Gladh
Husbilsintresserad
 
Toppen