• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solcell vs bobatteri vs startbatteri

F

F.d. 25038

Guest
Hej finns det nåt smart sätt att lura i lite kräm från solcellen till startbatteriet när bobatterierna är fulla tror att larmet tömmer startbatteriet efter längre stillastående
(parkering)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Skaffa en liten billig solcellspanel från t.ex. Jula 64-103 och koppla den på startbatteriet, det gjorde jag på vår gamla husbil som hade ett larm som sög ut batteriet med tiden. Panelen saknar laddningsregulator men har backströmsdiod. Eftersom panelen är på max 6w är det nog minimal risk att du överladdar batteriet, den kompenserar bara för larmet. Jag lade panelen inne i bilen på instrumentbrädan mot söder !

// Göte J
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Jag tänkte mer typ en bit kabel med en backdiod kanske även en liten strömbrytare som ger lite ström till startbatteriet eftersom det redan finns ett paket på taket.
bilen är en adria coral 08 kanske det fanns nån bra koppling i laddblocket.?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Om du kopplar ihop batterierna via en diod kommer dioden bara att leda ström när spänningen över bodelsbatteriet är c:a 0,5-0,6 v högre. Dvs startbatteriet blir inte fulladdat, snarare 50-75% kapacitet men det är ju än urladdat . ( Shottgydiod c:a 0,2-0,3 v).
Jag har gott om dioder i "bra att ha"-lådan om du vill skickar jag ett par stycken !


// Göte J
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Det finns en liten box som ersätter den ordinarie regulatorn, så det går att koppla solcellerna direkt till elblocket.
Kommir inte ihåg vad den heter nu i skrivandets stund, men jag vet att Adriatik säljer den.
Jag har själv skaffat en sådan med inte hunnit koppla in den ännu.(för Kallt)
Då får du lite underhållsladdning till startbatteriet när bodelsbatteriet är fulladdat.

M.V.H.
Hi.Life
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Hej Hi Life,
intressant, kan du inte skriva av beteckningen på boxen och även var du köpt den så blir det enklare att försöka hitta den.
Tack / erkhu
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Tjena Hi life har du möjligtvis nån bild ,reservdelsnummer och pris undras ?!

en liten fundering om detta med kabel och diod vad kan hända om man startar med denna inkopplat risk för kabelbrand ? om start batteriet är tomt alltså.
 
Senast redigerad av en moderator:

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Delen Ni talar om och som passar till Adriatik är från SCHAUDT. Den kallas LR 1214 och kostar c:a 1400:-. Om man använder den så fungerar "hela" systemet. Den skall enligt uppgift anslutas i en kontakt i blocket.
Leif
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Schottgy dioder, är det såna dioder man t ex hittar i likriktare i Hiffi apparater?

Isf har jag oxå såna i "brahalådan".

Minnet är inte längre det bästa, men är det så att dioden ska kopplas mellan regulatorns plus tråd och batteriets pluspol och vändas så att strömmen bara kan gå mot batteriet och spärra flödet tillbaka mot solpanelen (Diodens streck närmast batteriet)?

Nån som vet???

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Paradigm om du tänkte koppla dioden från + in på regulatorn och till + startbatteriet, då tänktedu fel, för då går all till startbatteret. Från plupol till pluspol och dioden vänd som du sa strecket mot startbatteriet, men det ska nog vara en säking också. Ett urladdat startbatteri och välladdat bodelsbatteri riskerar annars bränna upp både ledning och diod.
Shottgydioder har fördelen att ha lågt fraspänningsfall men tål ganska lite backjspänning. vissa inte stort mer än 20 volt, vilket låter snålt i bilsammanhang.

// Göte J
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Hej finns det nåt smart sätt att lura i lite kräm från solcellen till startbatteriet när bobatterierna är fulla tror att larmet tömmer startbatteriet efter längre stillastående
(parkering)


Du har inte 2 utgångar på laddningsregulatorn från solcellen så du kan dra en separat matning till batteriet ?

Men varför skulle bilbatteriet dra ur sig ? Bilstereon om den används så kan man ju dra strömmatningen från bodelsbatteriet .

Det bör ju inte vara någon större skillnad på om bilen står på garageuppfarten i 3 veckor.

Det bör ju inte dra ur något mer än om du öppnar och stänger dörrarna och innerbelysningen drar ju inte så mycket ström och kan även ersättas med en diodlampa typ dessa se länk : Nascom
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Troligtvis larmet som är skurken ?!gäller troligtvis under vinterhalvåret när bilen står still en längre period typ 3,4 månader.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Paradigm om du tänkte koppla dioden från + in på regulatorn och till + startbatteriet, då tänktedu fel, för då går all till startbatteret. Från plupol till pluspol och dioden vänd som du sa strecket mot startbatteriet, men det ska nog vara en säking också. Ett urladdat startbatteri och välladdat bodelsbatteri riskerar annars bränna upp både ledning och diod.
Shottgydioder har fördelen att ha lågt fraspänningsfall men tål ganska lite backjspänning. vissa inte stort mer än 20 volt, vilket låter snålt i bilsammanhang.

// Göte J

Jag känner att jag kanske behöver förtydliga mig...
Jag tänkte koppla dioden från regulatorns + utgång till ETT batteri's pluspol och frågan var då hur jag ska vända dioden, för att det ska bli rätt... Eller ska dioden placeras någon annan stans i ström kretsen och isf i vilken riktning???

EDIT: Jag har ett gäng stora kraftiga dioder från HiFi förstärkare... funkar såna tro???

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Paradigm du tänkte rätt jag missförstod dig. Men en sak jag glömde tidigare är att man får lägga en liten resistansi serie med dioden som begränsarströmmen när man kör startmotorn för annars ä risken stor att man knäcker dioden när bostadbatteriet hjälper till med ström till startmotorn . En 6v 25 w lampa tex skulle begränsa stömmen till ca 4 A och har olinjär resistans, lägre kall än varm, alltså lägre resistans när det bara är laddningsström som flyter.
Dioder är märkta med en ring på katodsidan och leder alltså stöm i den riktningen.
Har dú ingen beteckning på diodeerna från Hifi:n, så kanske jag kan hitta datapå dem ?

// Göte J
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Ska den 6V 25W lampan vara tänd hela tiden?

Jag har annars en del effektmotstånd, då jag byggt ett och annat delningsfilter till högtalare genom åren... Har både 5W och 10W motstånd i varierande värden... vilket värde skulle isf vara lämpligt?

Jag har också börjat fundera på om jag ska tänka om helt och hållet...

Har nyligen köpt min första husbil, som har en befintlig solpanel och en liten regulator som laddar batterierna som jag tror är parallellkopplade (start- + bodelsbatteri).

Har även en lös solpanel sen tidigare, som jag också tänkt montera på taket och till den har jag också en regulator som enl. uppgift behöver nämnda diod mot batteriet.

Har i dagarna läst lite om de här MMPT regulatorerna och funderar nu på om det kanske är bättre att seriekoppla de båda olika panelerna och ansluta dem till en sån där MMPT regulator...

Låter det vettigt och vad skulle jag behöva ytterligare för att få ihop en fungerande anläggning???

Tacksam för alla förslag.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Delen Ni talar om och som passar till Adriatik är från SCHAUDT. Den kallas LR 1214 och kostar c:a 1400:-. Om man använder den så fungerar "hela" systemet. Den skall enligt uppgift anslutas i en kontakt i blocket.
Leif
dom har tydligen justerat priset nu kostar den 1700 ska meka dit den i morgon
(har kollat det är helt klart larmet som drar ut batteriet när bilen står en månad eller mer)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

dom har tydligen justerat priset nu kostar den 1700 ska meka dit den i morgon
(har kollat det är helt klart larmet som drar ut batteriet när bilen står en månad eller mer)


1700:-/SEK????

Huppppp... 1 sökning... EN sökning och den kostar 61€... (+frakt)
länk

I all välmening....
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: solcell vs bobatteri vs startbatteri

Tack för hjälpen Leif jag med dom dubbla regulatorerna får tyvärr hjärnsläpp ibland nu verkar de funka.
 
Toppen