• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell för underhållsladdning

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Hej, jag undrar hur det fungerar med solcell för underhållsladdning av startbatteri, 100Ah.
Hur många watt bör en sådan solcell kunna leverera?
Vad händer när man startar motorn och bilens generator börjar ladda? Kan generator och solcellens regulator arbeta parallellt, eller bör man stänga av solcellen under körning?
Påverkas solcellens regulator när man laddar batterierna via 220v?

Jag har sedan tidigare solcell på taket för laddning av bodelsbatterierna. Vet inte om även startbatteriet får del av laddström från cellen på taket. Hur kan man, om möjligt, se det?

Tacksam för idéer
Dan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har sedan tidigare solcell på taket för laddning av bodelsbatterierna. Vet inte om även startbatteriet får del av laddström från cellen på taket. Hur kan man, om möjligt, se det?

Tacksam för idéer
Dan
Det beror vilka funktioner din solpanels-regulator har, det finns flera märken/modeller som laddar både start/bo-batteri.

Du ser enkelt ifall du har den funktionen när solpanelen ger laddström till bobatteriet, stiger då även spänningen (volt) i startbatteriet så har du den funktionen.

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Tack, den är från 2005 så ingen nyare sak.
Har tagit bort säkringen men inte mätt över batteriet, bara tittat på kontrollpanelens värden.
Jag får göra en djupare koll.

Men hur är det med att koppla in en extra solcell, med regulator, för underhållsladdning av startbatteriet. Kan den vara ”på” även när bilens motor går, dvs när generatorn också laddar?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Vet inte om det hjälper dig.
Men i min jobbebil har jag ett extra batteri som inte hinner laddas fullt mellan körningar. Gel 200 Ah.
Jag köpte en liten solcellspanel på temu och en enkel regulator.
Inte större än 10x20cm sitter i vindrutan och funkar klockrent, för det mesta är det fulladdat när jag kommer och skall ha bilen.

Allt beror naturligtvis på förbrukningen och hur mycket jag kör. Men står bilen mycket så är det en kanonbra lösning.

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026
Hej, jag undrar hur det fungerar med solcell för underhållsladdning av startbatteri, 100Ah.
Hur många watt bör en sådan solcell kunna leverera?
Vad händer när man startar motorn och bilens generator börjar ladda? Kan generator och solcellens regulator arbeta parallellt, eller bör man stänga av solcellen under körning?
Påverkas solcellens regulator när man laddar batterierna via 220v?

Tacksam för idéer
Dan
Jag har 80W med en separat regulator till startbatteriet ( 105Ah ) då bla larmet går på det, då den original monterade Mastervolt endast
ger underhållsladdning när bodelen är laddad.
så jag har två separata krestsar som funger toppen

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Vet inte om det hjälper dig.
Men i min jobbebil har jag ett extra batteri som inte hinner laddas fullt mellan körningar. Gel 200 Ah.
Jag köpte en liten solcellspanel på temu och en enkel regulator.
Inte större än 10x20cm sitter i vindrutan och funkar klockrent, för det mesta är det fulladdat när jag kommer och skall ha bilen.

Allt beror naturligtvis på förbrukningen och hur mycket jag kör. Men står bilen mycket så är det en kanonbra lösning.
Tack.
Det är så jag har tänkt. Har köpt en solcell med regulator, också från TEMU, men bara på 10w vilket känns för lite. Mitt batteri tappar ca 300mA pga stereon och det drar ur batteriet på sikt.
Skall även sätta en brytare (med lampa) inne i bilen, som bryter kontakten till stereon.
En 10 w cel bör ge ca 0,8A vilket iofs borde räcka, men jag får nog mig köpa en solcell på 50-100w.

Min tanke är att ha cellen liggandes på instrumentpanelen.
Inget problem med vindrutan emellan?
Har du den inkopplad även när du kör bilen?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Tack.
Det är så jag har tänkt. Har köpt en solcell med regulator, också från TEMU, men bara på 10w vilket känns för lite. Mitt batteri tappar ca 300mA pga stereon och det drar ur batteriet på sikt.
Skall även sätta en brytare (med lampa) inne i bilen, som bryter kontakten till stereon.
En 10 w cel bör ge ca 0,8A vilket iofs borde räcka, men jag får nog mig köpa en solcell på 50-100w.

Min tanke är att ha cellen liggandes på instrumentpanelen.
Inget problem med vindrutan emellan?
Har du den inkopplad även när du kör bilen?
Tycker du ska prova med det du har.
Min är kopplad konstant och fungerar alldeles utmärkt innanför vindrutan.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Enklast är väl att bara köpa en liten extra regulator till laddning av startbatteriet och koppla in den parallellt med befintlig regulator på samma solpanel du redan har.
Sätter du den bredvid den andra regulatorn blir kabeldragningen enkel och du behöver då bara dra en mindre kabel till bilens 12v. Kanske sitter EBL också nära regulatorn då kan du koppla in dig där på 12v ingången från bilen/bilbatteriet.

Jag skulle undvika dom absolut billigaste regulatorerna. Man vill ju inte att en skitladdare riskerar att ligga och koka sönder/överladda batteriet hela tiden.

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Tack.
Det blir nog att jag lägger en solcell på instrumentpanelen för enkel och kort dragning av kablar till batteriet. Får bara klura ut ett sätt att få kablarna genom instrumentpanelen till batteriet, som sitter under huven…

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Tack.
Det blir nog att jag lägger en solcell på instrumentpanelen för enkel och kort dragning av kablar till batteriet. Får bara klura ut ett sätt att få kablarna genom instrumentpanelen till batteriet, som sitter under huven…
Kolla om ciguttaget är konstant, jag har kopplat in det där. Annars kan du sätta det på inkommande i säkringsboxen där inne.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kolla om ciguttaget är konstant, jag har kopplat in det där. Annars kan du sätta det på inkommande i säkringsboxen där inne.

Hej, ja jag har något liknande den här och på den finns det t.o.m. sugkoppar så man kan fästa den på insidan av rutan om man behöver lite extra en längre tid. Jag tror att det är fyra sugkoppar med den här också till höger nere i bilden.
Skärmbild 2025-09-07 203234.png
Olika inkopplingsmöjligheter, funkar bra med bara cig"ingången". Men som Globetrotter skriver, kolla bara att ciguttaget är igång/har ström när bilen är avstängd, vilket gör att man kan ladda in i uttaget också.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Ingen 12 v med avslagen tändning i de två uttagen jag har under instrumentpanelen, men en intressant tanke. Det finns andra ciguttag med 12v när tändningen är av, med jag tror de är kopplade till bodelsbatteriet.
Tack.

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Hej, ja jag har något liknande den här och på den finns det t.o.m. sugkoppar så man kan fästa den på insidan av rutan om man behöver lite extra en längre tid. Jag tror att det är fyra sugkoppar med den här också till höger nere i bilden.
Visa bilaga 241142
Olika inkopplingsmöjligheter, funkar bra med bara cig"ingången". Men som Globetrotter skriver, kolla bara att ciguttaget är har ström när bilen är avstängd, vilket gör att man kan ladda in i uttaget också.

M.v.h. JANKRO.
Tack. Ja, det vore ju bra att kunna ladda via ciguttag, ingen 12v på de två jag har framtill, med tändningen av.
Har sett den du skickade bild på, hos TEMU.
Bra idé.

Var hämtade du bilden?
Jag har redan köpt en komplett på TEMU, men skulle kunna investera i enbart en panel med sugproppar.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag hade bilden i datorn bara men det finns ju rätt många......
Jag hittade samma bild här......

Men OBS...OBS. tänk på att alla de här underliga annonserna ljuger så de borde skämmas om Wattalet. Till den här står det 60W :rolleyes:.
Om du skrollar ner lite så har du fler med regulatorer m.m. och det står typ 300W när ev. 30W ligger närmare sanningen.
300W skulle innebära en uppåt 1.5 m² stor panel.

Men de funkar, och det räcker med bra med 30 till 50 verkliga Watt.
Det finns seriösa annonser också...... Men ytan ger alltid en signal om Wattalet. Är den stor som en uppslagen kartbok så handlar det om kanske 30W och den laddar då aldrig mycket mer än hälften.

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej jag hade bilden i datorn bara men det finns ju rätt många......
Jag hittade samma bild här......

Men OBS...OBS. tänk på att alla de här underliga annonserna ljuger så de borde skämmas om Wattalet. Till den här står det 60W :rolleyes:.
Om du skrollar ner lite så har du fler med regulatorer m.m. och det står typ 300W när ev. 30W ligger närmare sanningen.
300W skulle innebära en uppåt 1.5 m² stor panel.

Men de funkar, och det räcker med bra med 30 till 50 verkliga Watt.
Det finns seriösa annonser också...... Men ytan ger alltid en signal om Wattalet. Är den stor som en uppslagen kartbok så handlar det om kanske 30W och den laddar då aldrig mycket mer än hälften.

M.v.h. JANKRO.

Ja jösses, i den annonsen tar de i så klockorna stannar.
Ytan på panelen samt verkningsgraden avgör effekten (W).
En bra solpanel på 1 kvadratmeters ger 150-200W under optimala förhållanden.

Ifall vi tar det lägre värdet på verkningsgraden 15%, samt ytan 0,042m2 så kan den teoretiskt ge ca.28W, fast det tror jag inte man får upp den i :rolleyes:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det var ju inte så länge sedan vi skrev om liknande fantasier, man kan ju undra om de tar i så idiotiskt kraftigt så de kan säga att det blev en nolla för mycket som ursäkt...... Men de har väl inte ens vett att be om ursäkt troligen.
Men hittar man en lite lagom så får man ju lite tillräcklig underhållsladdning i alla fall.

Det känns ju även tryggt att veta att regulatorn pallar med 60Amp. om man vill koppla till ytterligare någon liten superpanel.
Min stackars VICTRON klarar bara 30Amp och har inte ens en egen display........ :confused:.

M.v.h. JANKRO.

Toppen