• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell för underhållsladdning

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Hej, jag undrar hur det fungerar med solcell för underhållsladdning av startbatteri, 100Ah.
Hur många watt bör en sådan solcell kunna leverera?
Vad händer när man startar motorn och bilens generator börjar ladda? Kan generator och solcellens regulator arbeta parallellt, eller bör man stänga av solcellen under körning?
Påverkas solcellens regulator när man laddar batterierna via 220v?

Jag har sedan tidigare solcell på taket för laddning av bodelsbatterierna. Vet inte om även startbatteriet får del av laddström från cellen på taket. Hur kan man, om möjligt, se det?

Tacksam för idéer
Dan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har aldrig forskat på dessa små solpaneler, men undrar ifall de har en regulator?

Den ovan verkar ha 36st celler, det blir ca 18V obelastad, men hur reglerar man ner spänningen när batteriet närmar sig 100%?

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Hej, ja jag har något liknande den här och på den finns det t.o.m. sugkoppar så man kan fästa den på insidan av rutan om man behöver lite extra en längre tid. Jag tror att det är fyra sugkoppar med den här också till höger nere i bilden.
Visa bilaga 241142
Olika inkopplingsmöjligheter, funkar bra med bara cig"ingången". Men som Globetrotter skriver, kolla bara att ciguttaget är igång/har ström när bilen är avstängd, vilket gör att man kan ladda in i uttaget också.

M.v.h. JANKRO.
Ok.
Med dessa kablar sker laddning direkt till batteriet, utan regulator?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tror det är lite olika, har inte sett så många i verkligheten, kanske någon spänningsbegränsning som ligger och håller ner spänningen lagom.
Grejen är ju egentligen att panelerna är så små så de ger ju bara lite underhållsladdning.
Man kan ju ha en regulator till panelen inkopplad för jämnan om bilen skulle bli stående länge med underhållsladdningen, som i alla fall säljs av någon s.k. seriös firma kanske typ en känd båtfirma.

Och så någon panel som i alla fall verkar/borde ge 30 till 50W och som lämpar sig för att ligga i fönstret och kanske också kan tryckas eller sugas fast mot fönstret. Kanske den som finns med i den falska annonsens Wattal för det handlar ju också om att få en vettig smidig panel till instrumentbrädan som hels då också ev. kan tryckas upp mot fönstret så man "orkar" sätta igång den snabbt utan strul.

En regulator som man kan lita på är ju inte helt fel att ha inkopplad för att få ro om bilen blir stående länge. Nackdelen kan vara att regulatorn hoppar inte igång förrän den lilla panelen levererar över en viss spänning till den mulna och mörka dagar, det borde då i alla fall vara en enkel PWM regulator som passar bäst.
Men då börjar det bli lite mycket lösa grejer.
Kanske den enkla och troligen bra regulatorn från båtfirman och en "vanlig" 50W panel på taket med nerdragna kablar som håller ordning på startbatteriet är en bättre "final solution" för att vara helt nöjd i så fall.

Men.... då och även i andra fall måste man veta att ett skiljerelä inte är ett av typen som slår till när generator/startbatteridelen kommer över en viss spänning (ofta 13.3V), för då kopplas start och bobatterierna samman vilket inte är någon fara i o.f. men ändå gör laddningen lite ytterligare rörig. Startbatteriet kopplas till bobatterierna som får laddning från sina solpaneler som då även hjälper till att ladda startbatteriet tillsammans med en förvånad regulator till startbatteriet o_O....... Ja man tappar kontrollen helt enkelt.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Enklast är väl att bara köpa en liten extra regulator till laddning av startbatteriet och koppla in den parallellt med befintlig regulator på samma solpanel du redan har.
Sätter du den bredvid den andra regulatorn blir kabeldragningen enkel och du behöver då bara dra en mindre kabel till bilens 12v. Kanske sitter EBL också nära regulatorn då kan du koppla in dig där på 12v ingången från bilen/bilbatteriet.

Jag skulle undvika dom absolut billigaste regulatorerna. Man vill ju inte att en skitladdare riskerar att ligga och koka sönder/överladda batteriet hela tiden.
Regulator från TEMU har jag, det är också en idé värd att fundera över.
När jag tittar på elschemat ser det ut som att även startbatteriet skall få laddning från den solpanel jag redan har på taket, men osäkert eftersom startbatteriet verkar dräneras av stereon. ”Battery” kommer upp emellanåt om bilen stått några dagar-en vecka. På schemat syns ”laddrelä” och ”brytrelä” för startbatteriet.

Kanske räcker inte laddningen från solpanelen för att kompensera för dräneringen av stereon, (300 mA)…

Bilagor

• 1757286132581.jpeg
    1757286132581.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 8

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När jag tittar på elschemat ser det ut som att även startbatteriet skall få laddning från den solpanel jag redan har på taket, men osäkert eftersom startbatteriet verkar dräneras av stereon. ”Battery” kommer upp emellanåt om bilen stått några dagar-en vecka. På schemat syns ”laddrelä” och ”brytrelä” för startbatteriet.

Kanske räcker inte laddningen från solpanelen för att kompensera för dräneringen av stereon, (300 mA)…

Ifall din stereo förbrukar 300mA så skulle jag koppla bort den helt via en brytare.
En avstängd bilstereo förbrukar normalt <5mA.

Jag matar min stereo, aktiv bas, gps, backkamera, panel med extra cigg.uttag usb uttag V-meter från bobatteriet via en brytare.

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Enklast är väl att bara köpa en liten extra regulator till laddning av startbatteriet och koppla in den parallellt med befintlig regulator på samma solpanel du redan har.
Sätter du den bredvid den andra regulatorn blir kabeldragningen enkel och du behöver då bara dra en mindre kabel till bilens 12v. Kanske sitter EBL också nära regulatorn då kan du koppla in dig där på 12v ingången från bilen/bilbatteriet.

Jag skulle undvika dom absolut billigaste regulatorerna. Man vill ju inte att en skitladdare riskerar att ligga och koka sönder/överladda batteriet hela tiden.

Visa bilaga 241147
Ifall din stereo förbrukar 300mA så skulle jag koppla bort den helt via en brytare.
En avstängd bilstereo förbrukar normalt <5mA.

Jag matar min stereo, aktiv bas, gps, backkamera, panel med extra cigg.uttag usb uttag V-meter från bobatteriet via en brytare.
ja, jag har köpt en brytare att montera på instrumentpanelens nedre del, vid säkringarna.
Jag antar att stereon drar ström bla för att hålla igång minnet för kanaler och något annat.
Stereon fungerar bra så det känns inte rätt att byta den, däremot att sätta in en brytare, tack

Ret52

HBK Intresserad
Kommun
Orust

Visa bilaga 241147

ja, jag har köpt en brytare att montera på instrumentpanelens nedre del, vid säkringarna.
Jag antar att stereon drar ström bla för att hålla igång minnet för kanaler och något annat.
Stereon fungerar bra så det känns inte rätt att byta den, däremot att sätta in en brytare, tack
Koppla om stereon till bodelsbatterierna det har jag gjort å då inga problem med start batterierna ,kan bli lite kabeldragning som för mig som har bodelsbatterierna längst bak.

Dan Österlund

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2025
Koppla om stereon till bodelsbatterierna det har jag gjort å då inga problem med start batterierna ,kan bli lite kabeldragning som för mig som har bodelsbatterierna längst bak.
Ja det är ingen dum idé.
Får titta på möjligheterna att dra kablar dit.
Mina bobatterier sitter i mitten av bilen och jag har dubbelgolv som borde förenkla.
Tack

Toppen