• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG göra själv någon ?

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
454
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Tänkte kolla om något har tips bygga toalett utsug typ SOG själv ?
Det är ju egentligen bara en typ datorfläkt och slang och ett kolfilter.
Man skulle ju för enkelhetens skull koppla den så den går igång när man tänder belysningen på toa.
Tycker det är hutlöst pris på en sådan SOG kit.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG göra själv någon ?

Selv det å montere en microbryter på rett stad er inget stort problem :D du trenger en plat bøyd i vinkel og en mikrobryter med rull pluss litt tosidig tape.

Mer knepigt sak er å få tilkoblingen rett på toa-kassetten og viftehus, slangen koster endel kr pr. meter. Det er faktisk enklere å kopiere SOG-II en den tradisjonelle - utlufting over tak fjerner behovet for kolfilter og skjult plassering av viften gir større mulighet for alternativ utforming .
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: SOG göra själv någon ?

Hej. Jag satte i våras in en solcellsdriven evakueringsfläkt i taket på toaletten och den har gått varje dag sen dess, och gör sitt jobb utan knot.
Inhandlad i en båttillbehörsaffär för c:a tusenlappen och inga som helst dofter i bilen trots att vi inte har någon enda kemikalie i toatanken

uno
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Köpte en kopplingsdosa och en datorfläkt. Fläkten är 80x80mm slipade ner den så att den gick att pressa in i kopplingsdosan. Fäste den på insidan av toaluckan. På utsidan monterade jag ett tvättmaskinsuttag (det lutar och ser lite proffsigare ut) Struntade i filtret för på Sog skall filtret bara täcka halva öppningen.
Lycka till
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: SOG göra själv någon ?

Lite bilder om du har möjlighet.
Hur startar du fläkten?
är den kopplad till tanken?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Har tyvärr inga bilder. Men jag kopplade den som det är gjort på sogen. Monterade en mikrobrytare som det är gjort på sog. Så när man öppnar toan så startar fläkten. Tyckte det var svårt att få mikrobrytaren i rätt läge. Men jag hade toan utskruvad ur husbilen, Så istället för tejp så satt jag fast mikrobrytaren på en bit aluminiumvinkel som jag skruvade fast i toans bakstycke
Ha det
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: SOG göra själv någon ?

Finessen med SOG är just att den ventilera själva toatanken dvs alla "dofter" sugs ut ur tanken dvs den plats där "dofterna" finns.
Funderade själv att fixa till en "egen modell" men priset är nog ändå såpass överkomligt så det fick räcka med själva installationen av SOG,en.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Hej. Jag satte i våras in en solcellsdriven evakueringsfläkt i taket på toaletten och den har gått varje dag sen dess, och gör sitt jobb utan knot.
Inhandlad i en båttillbehörsaffär för c:a tusenlappen och inga som helst dofter i bilen trots att vi inte har någon enda kemikalie i toatanken

uno

Hej,
har du någon bild på installationen?

Hälsningar,
Nisse
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
454
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Nu har jag en ide hur jag gör Biltema har något dom kallar bordgenomföring
artnr 25431 samt ventilationgaller typ artnr 255340 rostfritt .
Eldosa med en datorfläkt sen bordgenomföring antingen i locket man tömmer toan eller i toa tanken.Sen får vi se om det blir mikrobrytare eller kopplat så när man tänder ljuset går den igång.Har slang till tvättmaskin till urtappning som jag tror går att använda till detta.Måste ha en packning på gallret annars blir det väl galvanisk korrision skulle nog ha något liknande i plast istället.
Det får bli vinterns projekt.:)
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
454
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Köpte en kopplingsdosa och en datorfläkt. Fläkten är 80x80mm slipade ner den så att den gick att pressa in i kopplingsdosan. Fäste den på insidan av toaluckan. På utsidan monterade jag ett tvättmaskinsuttag (det lutar och ser lite proffsigare ut) Struntade i filtret för på Sog skall filtret bara täcka halva öppningen.
Lycka till

Hej
menar du ett sådant på utsidan ?

Elko - - Anslutningslock - Dosor

?
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: SOG göra själv någon ?

Gjorde en på vår föra h-bil, uttag för slang på locket för tömning, slang med ett filter med aktivt kol gjort av två colaflaskor samt en liten fläkt monterad i luckan, brytare inne på toan, funkade utmärkt, bytte kol Varje år.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: SOG göra själv någon ?

En undran eftersom jag själv tänkt i samma banor, att ansluta slangen till locket för tömningen.
Hur har ni löst det med att få bort slangen enkelt när ni ska tömma.
/Leif
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: SOG göra själv någon ?

Hej igen. Nu är vi hemma så jag kan komma upp och ta en bild från ovan. Nu återstår bara att få bilderna från datorn och in på detta inlägget.

uno
 

Bilagor

  • 2013-08-17 19.53.28.jpg
    2013-08-17 19.53.28.jpg
    3,3 MB · Visningar: 20
  • 2013-08-17 19.52.18.jpg
    2013-08-17 19.52.18.jpg
    2,2 MB · Visningar: 14

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Hej alla HBK:are

Tänkte montera en SOG på vår Knaus Travelliner 580 -98
Men det är trångt mellan tömningsröret och luckan ,ett par cm bara
Jag var inne på att bygga som Michael Johansson har gjort eftersom vi har garaget vägg i vägg, men jag tror att det är för trångt att få in ett rör mellan luckan och tanken.
Någon som har några förslag ?

Roffe

Här är några bilder
 

Bilagor

  • IMGP0078.JPG
    IMGP0078.JPG
    1,9 MB · Visningar: 9
  • IMGP0079.JPG
    IMGP0079.JPG
    1,9 MB · Visningar: 7
  • IMGP0081.JPG
    IMGP0081.JPG
    1,7 MB · Visningar: 8
  • IMGP0084.JPG
    IMGP0084.JPG
    1,9 MB · Visningar: 8
  • IMGP0091.JPG
    IMGP0091.JPG
    2 MB · Visningar: 7
Toppen