• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG eller original Thetford

SGul

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Lysekil
Hej. Vad har ni för erfarenheter om vilken utsugsfläkt till toan som fungerar bäst, dörrmodell av SOG eller golvmodell av original Thetford? Det är de två aktuella alternativen för mig.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej. Vad har ni för erfarenheter om vilken utsugsfläkt till toan som fungerar bäst, dörrmodell av SOG eller golvmodell av original Thetford? Det är de två aktuella alternativen för mig.
Tror det är troligen ytterst få här på forumet som har erfarenhet av båda systemen, och därmed kan göra en jämförelse. Det blir nog mest "jag har XXX och är nöjd".

Pålle

PS
Vi har SOG och är nöjda med den. Hade vi inte haft dubbelgolv hade vi kanske valt Thetford och förmodligen varit nöjda med den.
DS
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har haft SOG som jag var mycket nöjd med. Sedan var det en annan fabriksmonterad i den Hymer Exis som jag köpte. Vet inte om det var Thetford men den satt i golvet. Var inte alls lika effektiv som SOG.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
.................. dörrmodell av SOG ...............eller golvmodell av original Thetford? Det är de två aktuella alternativen för mig.
Hej det kanske går på ett ut.... Men de första små Thetford fläktarna bråkade väl en del.
Men om du ev. inte vet om det eller det är trångt så skulle jag bara tala om att du skriver "dörrmodell av sog" men där har man valet (beroende på lite olika utrymme) att få utsläppet på luckan, bredvid luckan, ner under golvet mot backen eller även uppe på taket om det finns utrymme på lämpligt ställe för ett rör/slang uppåt vilket troligen är det allra bästa alternativet. Det är lite olika fläktar för de olika utsläppen.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har Thetford golvmodell som jag byggt om och satt en 100 mm datorfläkt på utsuget under bilen. Det blev ett helt annat drag mot den tidigare originalfläkten. Jag är tveksam till om SOG överträffar det.

//Michael, medlem
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vi har SOG gulvmodel i vores Dethleffs monteret ved SOG fabrikken ved Mosel. Fungerer aldeleles fint. Vi stod over natten på deres Stellplads og montering tog et par timer. En hel del billiger at få monteret der en hjemme i Danmark.

Vi har dog ikke prøvet andre typer og kan derfor ikke sammenligne.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
SOG utesluter ju inte användandet av nedbrytande pods...
Utesluter inte, men gör att det inte är nödvändigt.

Sanermedlet är dessutom inte nedbrytande, dess huvudsakliga uppgift är att maskera doften.

Hela tanken bakom Sog-systemet är att slippa doften utan att använda kemikalier.

Pålle
 

Anders850

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30064
Medlemskap
2024
Vi har Thetford i vår senaste bil och hade Sog i den tidigare bil, båda med utsläpp i dörren. Vi upplever systemen som likvärdiga och väl fungerande. Använder inga kemikalier.
 
Toppen