• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart kommer vi nog bara vara hänvisade till camping/ställplats

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är egentligen inte så konstigt att utländska husbilar dyker upp och ställer sig lite hur som. Vi själva gör lika dant lite till mans och anledningen är till stor del att det inte finns lagstadgat vad som gäller. Inte ens ordet camping är juridiskt definierat. Det är kanske också en anledning till att det inte görs något från kommun och enskild. En anmälan läggs ner eftersom lagrum för beivrande ofta saknas.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Övervakning o böter är en annan metod.kanske bättre än förbud?
Håller helt med, merparten av det beteende som stör och förstör (veckovis parkering, nedskräpning, förstöra mark osv.) ÄR ju redan förbjudet/olagligt, så varför inte börja med att upprätthålla de lagar/regler som redan finns (till förmån för de som sköter sig), istället för att införa generella förbud som drabbar alla (och främst de som sköter sig)?

Har kommunerna inte möjlighet (råd) att skicka ut en parkeringvakt att lappa husbilar som bryter mot nuvarande lagar/regler, då lär de väl knappast ha möjlighet (råd) att upprätthålla nya förbjud om (när) husbilar struntar i dem heller? Utan övervakning kommer alltså förbuden sannolikt främst drabba de som sköter sig, medan de som stör/förstör kan fortsätta som innan, så kostnaden för övervakning lär de ju få oavsett om problemet verkligen ska bli löst.
 

BDBD

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
29095
Medlemskap
2024
Håller helt med, merparten av det beteende som stör och förstör (veckovis parkering, nedskräpning, förstöra mark osv.) ÄR ju redan förbjudet/olagligt, så varför inte börja med att upprätthålla de lagar/regler som redan finns (till förmån för de som sköter sig), istället för att införa generella förbud som drabbar alla (och främst de som sköter sig)?

Har kommunerna inte möjlighet (råd) att skicka ut en parkeringvakt att lappa husbilar som bryter mot nuvarande lagar/regler, då lär de väl knappast ha möjlighet (råd) att upprätthålla nya förbjud om (när) husbilar struntar i dem heller? Utan övervakning kommer alltså förbuden sannolikt främst drabba de som sköter sig, medan de som stör/förstör kan fortsätta som innan, så kostnaden för övervakning lär de ju få oavsett om problemet verkligen ska bli löst.
Är nog stor skillnad på norra o södra Sverige...I norr så lovar jag att det kryllar av ställen där det inte är nån,,,eller väldigt få människor o husbilar på hela året...mitt i naturen...så att slippa ha husbil/husvagnsgrannar på några veckor är oftast inget problem. Då blir det pissa i skogen o tömma skit/kompost på återvinningen...har kompost toa...det hinner inte kompostera dock.
Det ni beskriver med andra husbilsgrannar o.dyl är helt främmande för mig.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Det löser dom med en bom på 2 meter.
1. Det hindrar även en del andra fordon som faktiskt kan behöva komma fram.

2. Det hindrar inte små campervans, vilka är betydligt vanligare i utlandet och inte helt sällan bland yngre.

En bom är alltså inte heller någon universallösning. Utan övervakning kommer både nedskräpning, hindrande och störande förekomma, av husbilister såväl som andra, och det oavsett hur mycket skyltar och bommar som sätts upp, så varför inte sätta in övervakning redan nu och beivra det med redan befintliga lagar/regler?
 

BDBD

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
29095
Medlemskap
2024
Är nog stor skillnad på norra o södra Sverige...I norr så lovar jag att det kryllar av ställen där det inte är nån,,,eller väldigt få människor o husbilar på hela året...mitt i naturen...så att slippa ha husbil/husvagnsgrannar på några veckor är oftast inget problem. Då blir det pissa i skogen o tömma skit/kompost på återvinningen...har kompost toa...det hinner inte kompostera dock.
Det ni beskriver med andra husbilsgrannar o.dyl är helt främmande för mig.
Kanske värt påpeka att det handlar om återvinningsgård...och ställe där man kan "kasta" skiten..där även dom som har utedass lämnar.
 
F

F.d. 58689

Guest
Håller helt med, merparten av det beteende som stör och förstör (veckovis parkering, nedskräpning, förstöra mark osv.) ÄR ju redan förbjudet/olagligt, så varför inte börja med att upprätthålla de lagar/regler som redan finns (till förmån för de som sköter sig), istället för att införa generella förbud som drabbar alla (och främst de som sköter sig)?

Har kommunerna inte möjlighet (råd) att skicka ut en parkeringvakt att lappa husbilar som bryter mot nuvarande lagar/regler, då lär de väl knappast ha möjlighet (råd) att upprätthålla nya förbjud om (när) husbilar struntar i dem heller? Utan övervakning kommer alltså förbuden sannolikt främst drabba de som sköter sig, medan de som stör/förstör kan fortsätta som innan, så kostnaden för övervakning lär de ju få oavsett om problemet verkligen ska bli löst.
Att ta betalt för platserna, ger ju pengar in, för att betala ev vakter och bötfällning.

Har länge funderat lite på hur utländska HB och deras många hembyggen är reggade och vad som gäller dem, i olika trådar här om t ex skyltning och parkering. Har de samma system som oss med PB klass1 och klass2?!
Annars är det ju svårt att få skyltar som gäller alla eller hur fungerar det?
Kan de bötfällas och behöver de i så fall betala böterna?
Förr behövdes inte det. Norrmän smiter från parkeringsböter


Någon som verkligen vet? Behöver inga antaganden eller gissningar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sitter man en stund med google maps så kan man hitta ställen att stanna lite överallt om man inte är i närheten av en tätort. Finns lite ensliga kommunala badplatser med parkering som blir folktomma om inte vädret är helt på topp.
Stod över natt vid en sån någon mil härifrån på 70-talet tittade på maps och det ser likadant ut nu, bara åka dit och ställa sej. Har svårt att tro att det kan finnas förbud och gör det det så finns det absolut ingen som följer dom. I augusti börjar badsäsongen lida mot sitt slut och det finns massor med platser att stanna vid bara söka på kommunala badplatser. Man kan nog hitta en plats för skräp och möjligen en fungerande toalett och ett ställe att sitta på med bord.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag stod på camping för 2v sedan (1camp på västkusten) såg jag två män (en från svensk HB och en från tysk HB) som helt ogenerat gick 20 m från sina bilar och pissade i grannfastighetens häck. Såg detta beteende vid tre tillfällen innan jag fick frispel och skällde ut den svenske mannen.
Han såg helt oförstående ut och muttrade att man vid fricamp var det ju ok att kissa i busken och att campingen borde installera fler toaletter.
Vafan har inte folk wc i sina HB?!
Jag har inte gått på en camping toa på flera år. Finaste toan i bilen ju....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
PBII er et svensk begrep for kjøretøyklasse M1 med bostadsinnredning. I enkelte andre land campingcar, campingbil, reisemobil og diverse andre namn. Ingen av de andre kaller dette for personbil klasse 2, men de fleste land bruker samme piktogram på sine skilter. Men det kule er at det ikke finnes forbudsskilt med dette piktogram. Noe annet er at andre land har rene vektgrenser på kjørkort og snakker ikke om kjøretøy typer. Det finnes og grenser for antall passasjerer.

Tidsbegrenset og/eller betal parkering og overlat kontrollen til private bolag er et veldig effektivt middel.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Skulle vi kanske kunna göra en insats?

En flerspråkig broschyr att dela ut till bilar vi möter som saknar HBK logga, finansierad av intresserade myndigheter och organisationer. En text om allemansrätten, terrängkörningslagen, motivering av dessa för att vinna förståelse och acceptans. Kryddad med vår uppförandekod, signerad av berörda sponsorer och oss.

Format som en A4 vikt i tre delar att sätta under vindrutetorkare eller att lämna över personligen till alla vi möter utan logga.

Ett sätt att knyta kontakter, värva medlemmar och framförallt informera på ett trevligt sätt. Den skulle även kunna förmedlas via husbilssäljare som en introduktion till vårt härliga, ansvarsfulla, fria liv.

 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Format som en A4 vikt i tre delar att sätta under vindrutetorkare eller att lämna över personligen till alla vi möter utan logga.
Ett alldeles utmärkt sätt att göra folk riktigt riktigt förbannade på HBK.
Ett av dom värsta sakerna som finns när det sitter reklamlappar på vindrutetorkaren.

Nu ser du att alla inte är stöpta i samma form, och alla inte tycker lika. Ska det vara föreningens logga på så gäller det att vara försiktiga. Varumärket urholkas otroligt snabbt om det blir en negativ spiral.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag håller inte med så visst tycker vi olika :) .
Förutsatt att informationen och tonen är just informerande och inte anklagande så skulle jag själv bli grymt imponerad om något sådant sattes på min bil om jag var en färsking eller på resa i ett annat land.
Jag tycker inte det går att jämföra med reklamlappar eftersom det här då är något som kommer från något/några med samma intresse och med enda syfte att hjälpa.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag tycker inte det går att jämföra med reklamlappar eftersom det här då är något som kommer från något/några med samma intresse och med enda syfte att hjälpa
Öppnar du alla reklamlappar som sätts på din ruta?

Jag gör det inte, och dom flesta jag ser på parkeringar eller liknande läser inte heller. Dom slänger som direkt, och långt ifrån alla i soptunnor utan direkt på marken.

Så, ett antal lappar kommer enligt min syn att se det ligga på marken. Slängda som sopor, med vår logga på.

Ett effektivt sätt att döda ett starkt varumärke som sagt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag brukar se ganska snabbt vad det är som sitter på rutan. Jag slänger det definitivt inte utan att ha snabbkollat det först.
Sen har det vad jag kan minnas aldrig hänt mig att jag fått en reklamlapp på husbilsrutan.

Reklamlappar får man väl oftast på stora parkeringar där det pågår någon form av jippo i närheten. Där sätts det å andra sidan på varenda bil så det kan absolut se riktigt tråkigt ut med allt skräp efteråt men svårt att se att det skall kunna gå att jämföra med relativt få antal husbilar på t.ex. en parkering, ställplats eller annat. Bara det att endast husbilarna har fått en lapp kanske triggar nyfikenheten hos ägaren också ;)
Uppfattar man sen informationen positivt så är sannolikheten att man tar hand om "skräpet" klart större än om det är tråkig reklam för någon random bilrekondfirma som man aldrig har hört talas om eller någonsin kommer att vilja åka till.
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Ett alldeles utmärkt sätt att göra folk riktigt riktigt förbannade på HBK.
Ett av dom värsta sakerna som finns när det sitter reklamlappar på vindrutetorkaren.

Nu ser du att alla inte är stöpta i samma form, och alla inte tycker lika. Ska det vara föreningens logga på så gäller det att vara försiktiga. Varumärket urholkas otroligt snabbt om det blir en negativ spiral.

Det kanske ska vara regeringens logga, eller Svenska turistföreningens, eller håll Sverige rent, eller husbilsbranchens riksförbund, eller SCR, eller polisens, en annan sammanslutning för husbilsintresserade, eller ett samlat grepp...

Kanske i ställ på färjorna, kanske tillsammans med kvittot vid incheckning, kanske överlämnat vid inträde i Sverige, kanske överlämnat vid köp av husbil, kanske på bensinmackar i södra Sverige, självklart även digitalt.

Många intressenter, individer och medlemmar skulle nog vilja bidra till att lämna en sådan skrift personligen, framförallt med tanke på det goda syftet.- Tänk om det skulle gynna oss och synen på oss i framtiden, tänk om vi skulle lyckas "spotta stenen blöt" så att turister i husbilar från främmande land förstår och respekterar våra regler och normer, tänk om vi skulle hitta en ny vän, tänk om vi skulle sätta något i rullning till det bättre...

Tänk om vi tänker om och får andra att tänka om - Hänsyn och respekt för varandra, för miljön och för andra

Nej det gå aldrig...., vi låter bli att försöka, vi låter någon annan leda utvecklingen - Dit dom vill, på det sätt som dom vill, eller inte alls. Vi ställer in oss på att förhålla oss till de regleringar som väntar oss - För säkerhets skull vill jag förtydliga att detta sista stycke är sarkastiskt med glimten i ögat, gamarna i Djungelboken ligger nära till hands

 
Toppen