• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En uppförandekod, hjälp till självhjälp - behövs det?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag tror också att vi skulle kunna förbättra vår relation till omgivningen med hjälp av en uppförandekod. Det kanske är ännu mer aktuellt nu när vi har så många nya husbilsvänner som känner osäkerhet om vad som gäller, tror att det skulle kunna ge dem en extra dimension på husbilslivet.
Tyvärr verkar ju inte intresset vara så stort, det har ju varit uppe förut och den gången blev jag kapad jämns med fotknölarna och med en önskan om att jag borde gå ur klubben, förhoppningsvis finns det lite mer positiva tongångar nu. Jag ser positivt på det och hoppas på en bra lösning.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag håller med Bettan o Bertil - lite beroende på innehåll, så tror jag inte alls det vore någon dum idé!

Det skulle kunna aktualisera och därmed öka medvetenheten - både bland nya och erfarna husbilsägare - kring vad som faktiskt gäller och vad man bör tänka på, framförallt när man ger sig utanför campingarnas välansade gräsrutor. Jag tycker t.ex det händer förvånansvärt ofta att husbilsägare hänvisar till allemansrätten, även fast den (rätta mig om jag har fel) inte är tillämplig på husbilar med mindre än att vi ger oss ut där de flesta av oss aldrig ens skulle ta sig fram, samt automatiskt skulle göra oss skyldiga till brott mot terrängkörningslagen.

Däremot tycker jag att allemansrätten kunde vara väldigt bra som utgångspunkt för en "code of conduct", fast då inte med tonvikt på rättigheterna, utan snarare dess grundläggande värderingar; inte störa – inte förstöra. För det händer nästan lika ofta att man ser pålästa husbilsägare berätta hur de med stöd av gällande lag hävdar sin rätt, även fast det kanske inte är helt lämpligt alla gånger. Även om vi t.ex enligt lag skulle ha rätt att parkera precis intill någons sommarstuga vid vattnet, så betyder det ju inte att det är rätt att ställa sig där.

Så tumme upp för en "code of conduct", och gärna med avstamp i allemansrätten. Det löser såklart inte allt, men kan det bara förebygga om än så lite slitningar mellan husbilsnjutare och -hatare, så kanske vi slipper se allt fler förbudsskyltar och bommar växa upp som svampar ur marken.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack Bettan o Bertil och Leekström för era klok och genomtänkta tankar kring en egen uppförandekod för oss själva. Ett stöd för nya husbilsägare och som ger en funderare till andra som kanske inte tänkt så mycket på hur andra ser på oss.

Visst har det blivit ett större intresse hos oss själva i frågan, ett uppvaknande kanske man kan säga, som bottnar i den verklighet vi lever i idag. De flesta av oss som varit ute med husbilar några år har noterat att vi är flera numera och mycket som var möjligt för 10 år sedan, låter sig inte göras lika lätt idag.

Leekström gillade din idé med att ta avstamp i Allemansrätten, som vissa kollegor tolkar på ett allt för generöst sätt än vad meningen egentligen är.

Vårt resande med husbilen måste vara hållbart, klimatsmart och med hänsyn till miljön och naturen. Tror att dessa faktorer blir mer och mer prioriterade i samhället.

Hoppas att flera kommer med i den här tråden, med tankar och idéer, så att vi kanske själva kan skapa ramen för en fungerande och praktisk CoC för oss som åker husbil.

Välkomna även ni som inte tycker att det är en bra idé, skulle även vilja höra era motiveringar.

Tommy

E4CD0775-7A35-42B6-AC19-4AEF6C93926B.png
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Hur vi husbilsåkare skall göra när vi stannar husbilen regleras i:

Våra rättigheter och skyldigheter som människor i naturen regleras av:

Hur vi beter oss på nätet regleras av Netikett

I övrigt kan jag hänvisa till "Vett och Etikett" samt "Sunt förnuft".

Jag tror inte vi kan göra en gröt av dessa fem regler som bara skulle gälla HBKs medlemmar. Vi är bara 16.000 husbilar av kanske ett par hundra tusen som kör omkring i vårt land. Hur skall alla utanför klubben bete sig?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hur vi husbilsåkare skall göra när vi stannar husbilen regleras i:

Våra rättigheter och skyldigheter som människor i naturen regleras av:

Hur vi beter oss på nätet regleras av Netikett

I övrigt kan jag hänvisa till "Vett och Etikett" samt "Sunt förnuft".

Jag tror inte vi kan göra en gröt av dessa fem regler som bara skulle gälla HBKs medlemmar. Vi är bara 16.000 husbilar av kanske ett par hundra tusen som kör omkring i vårt land. Hur skall alla utanför klubben bete sig?
Tack Kenth, dina friska inlägg är bra för debatten!

Ja som Åsa o Hasse redan sagt, vi kanske kan börja med Nordens största klubb för husbilsintresserade.

Bra trådar du bifogade, det är sånt material som skall vara grunden i en anpassad CoC för oss, enligt min uppfattning.

Men det är klart, är uppfattningen att vi redan lever i den bästa av världar, att allting redan är ordnat till det bästa möjliga av naturen och hänsynsfulla kollegor. Därför inte är någon mening för oss att försöka förändra förutsättningarna på något vis, genom till exempel enkel uppförandekod med självklarheter som stöd och hjälp ibland, ja då är det bara att luta sig tillbaka och låta världen ha sin gång.

En grundförutsättning är självklart insikten att vi har ett problem och att vi själva kan göra något åt det.

Själv lever jag i tron att hållbart resande och miljön, kommer att få en ökad betydelse redan imorgon. Ett hållbart resande uppnås genom ett ökat kunnande/medvetande hos oss själva, vissa fysiska förutsättningar och inte minst tvingande åtgärder och restriktioner, som påverkar oss, våra attityder och beteende.

Därför tror jag att om vi kan vara lite förutseende, tar egna mått och steg, så kanske vi själva kan vara med och påverka framtida tvingande åtgärder och restriktioner som påverkar oss och vårt fritidsintresse, mobil fritid.

Så tänker jag

Tommy
AF51A7D9-7743-47BC-9954-6B38E7A979C4.png
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!

Med tanke på hur verkligheten ser ut, behövs det en uppförande kod....Men ska det egentligen borda behövas?
Nog borde man väl kunna vädja till folks inneboende sunda förnuft. Det kan ju inte vara så svårt...eller? Det finns många gånger tydlig skyltning gällande huruvida man för köra, campa, etc vid en mängd olika vägar, parkeringar mm. Att man sedan inte tömmer sina tankar, eller på annat sätt lämnar skräp efter sig, ja det torde vara självklart för alla.

Detta borde vara en "icke fråga", men som ändå har visat sig vara en "jätte fråga". Det bevisar sig genom att fler och fler smultronställen stängs av för oss husbilsåkare. Jag kan ändå inte låta bli att dra parallellen till bl. a detta forum. Vi är c:a 15 000 medlemmar som självmant har valt att registrera oss i husbilsklubbe.se. Detta borde borga för god kamratskap och att man alltid "pratar" i god ton med varandra. Gör vi det då?
Det är ju egentligen bara att kika på några olika trådar så inser man ganska snabbt att det inte tar lång stund innan påhoppen böjar komma.

Tråkigt tycker väldigt många. Likväl finns beteendet där. Det kanske inte är så konstigt då att en del husbilsåkare tänker "sköt dig själv och skit i andra" där ute på vägarna. Uppförande koder måst komma inifrån. Det är något man får med sig i modersmjölken, tänker jag. Det ligger med andra ord i uppfostran etc.

Som tur är, är det förhoppningsvis endast en liten klick husbilsåkare som inte sköter sig. Med en lite gnutta tur läser de någon av alla trådar, eller den fina artikel som Tommy skrev (Code of Conduct). Om man utför en liten självrannsakan och inser att det finns förbättringspotential i sitt egna handlande...ja då har vi kommit en liten bit på väg.

Ser man ett dåligt handlande från en husbilsbroder/syster, ska man kanske inte utgå från att hen är en idiot. Tänk i stället att det kan vara en nybörjare som kanske inte tänker på att de gör fel av något slag. Jag tror då att man i sin approach till denne påtalar det hela på ett bättre sätt, i stället för att skrika och vifta på argt och tala om att personen i fråga är en idiot. Min övertygelse är, och har alltid varit, att man kommer längre med morot än piska. Vi ska hjälpa varandra, inte skälla på varandra. Det gäller likväl i klubben som i verkligheten ute på vägarna. Detta blir ännu viktigare ju fler som hänger sig åt denna fantastiska livsstil.

Bara lite tankar från mig ;)

Ta hand om varandra där ute!

//Jocke
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nog borde man väl kunna vädja till folks inneboende sunda förnuft.

Att döma av de åsikter som framförs i vissa trådar på detta forum, verkar sunt förnuft vara en bristvara hos en del medlemmar.

(Eller är skribenterna bara ute för att provocera?)

"Sköt dig själv och skita ner för andra", verkar vara deras motto.

Pålle
 
Senast ändrad:

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Däremot tycker jag att allemansrätten kunde vara väldigt bra som utgångspunkt för en "code of conduct", fast då inte med tonvikt på rättigheterna, utan snarare dess grundläggande värderingar; inte störa – inte förstöra. För det händer nästan lika ofta att man ser pålästa husbilsägare berätta hur de med stöd av gällande lag hävdar sin rätt, även fast det kanske inte är helt lämpligt alla gånger. Även om vi t.ex enligt lag skulle ha rätt att parkera precis intill någons sommarstuga vid vattnet, så betyder det ju inte att det är rätt att ställa sig där.
Håller helt med Leekström i ovanstående. Väldigt många verkar ha svårt att tänka sig in i hur "andra sidan" uppfattar det hela. Om det var du som bodde i den där sommarstugan som Leekström beskriver, skull du då vilja att det stod flera husbilar utanför din tomt varje dag hela sommaren? Allt för många saknar uppenbarligen ett gott omdöme.
För en del husbilsägare verkar det bara finnas tre regler:

1. Allt är tillåtet som inte uttryckligen är förbjudet
2. Om det ändå skulle vara förbjudet är det nog förbjudet på fel sätt och då är det ändå tillåtet
3. Om det skulle vara förbjudet på rätt sätt är det inget som polisen eller någon annan har tid att bry sig om så då är det ändå "tillåtet"

Att sy ihop en Code of Conduct när uppfattningen så avsevärt skiljer sig mellan medlemmarna kommer inte att vara lätt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det gäller att ta reda på vad som inte fungerar bra och hitta lösningar där. Man ska kanske inte börja med att laga nåt som inte är trasigt. Det kan också vara lite provocerande att bli skriven på näsan om hur man ska bete sig om man nu redan beter sig så. Grannlaga uppgift men tanken är god.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Tyvärr är det inte så enkelt att hänvisa till sunt förnuft. Det som är sunt förnuft för mig är inte det som är sunt förnuft för dig eller för någon annan. Alla anser ju sig nog följa sitt sunda förnuft. Hade alla haft samma uppfattning om vad sunt förnuft är så kunde vi skrota alla lagar och domstolar. Om inte lagarna speglar det som är sunt förnuft för absoluta flertalet behövs en code of conduct. Annars räcker det med en punkt: "Vi följer lagen".
/Tofa
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tyvärr är det inte så enkelt att hänvisa till sunt förnuft. Det som är sunt förnuft för mig är inte det som är sunt förnuft för dig eller för någon annan. Alla anser ju sig nog följa sitt sunda förnuft. Hade alla haft samma uppfattning om vad sunt förnuft är så kunde vi skrota alla lagar och domstolar. Om inte lagarna speglar det som är sunt förnuft för absoluta flertalet behövs en code of conduct. Annars räcker det med en punkt: "Vi följer lagen".
/Tofa
Jo, men tolkningen av lagar, är normalt inte, lika fri i tolkningen som här, inte när det gäller var man minsan har rätt att stå!
Sen vad sunt förnuft är, när någon blir upplyst om olämpligheten att stå där dom gör, skiljer sig också markant åt.
En del startar trådar och försöker skryta om konflikten dom orsakat, andra förstår innebörden.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vilka problem är det som skulle avhjälpas av en CoC? Var finns de problemen oftast? Vet man något om vem som ställer till problemen?
Det är väl en hyfsat hög medelålder på medlemmarna i HBK? Hur ändrar man beteende hos vuxna personer? Lagstiftning med konsekvenser för felaktigt beteende funkar väl ibland men sällan så där värst bra för sånt som inte är så där våldsamt kriminellt typ fortkörning och felaktiga parkeringar.
Debatt och diskussion kanske kan få nån att tänka till, när det dyker upp trådar där man kan tycka att tex hänsyn till andra inte har tagits, då är det väl läge att säga sin mening, helst på ett sätt som ger en förändring.
Att någon skulle läsa en CoC och då komma på att hen måste förändra sitt beteende, det kanske man inte kan förvänta sig. Men som ett inlägg i debatten kanske CoC skulle kunna funka.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vilka problem är det som skulle avhjälpas av en CoC? Var finns de problemen oftast? Vet man något om vem som ställer till problemen?
Det är väl en hyfsat hög medelålder på medlemmarna i HBK? Hur ändrar man beteende hos vuxna personer? Lagstiftning med konsekvenser för felaktigt beteende funkar väl ibland men sällan så där värst bra för sånt som inte är så där våldsamt kriminellt typ fortkörning och felaktiga parkeringar.
Debatt och diskussion kanske kan få nån att tänka till, när det dyker upp trådar där man kan tycka att tex hänsyn till andra inte har tagits, då är det väl läge att säga sin mening, helst på ett sätt som ger en förändring.
Att någon skulle läsa en CoC och då komma på att hen måste förändra sitt beteende, det kanske man inte kan förvänta sig. Men som ett inlägg i debatten kanske CoC skulle kunna funka.
När jag var yngre visste jag allt
Nu börjar jag inse hur lite jag vet
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med snart 43 år i arbetslivet, varav ca 15 år som lärare/utbildare (i industrin) säger jag:

Det man inte vet, det vet man inte.

Det finns inget i verkligheten som heter "sunt förnuft".
"Sunt förnuft" funkar endast om alla inblandade har samma inställning, värdegrund, erfarenheter, åsikter, agenda osv osv ..................... ja ni förstår min poäng.

En instruktion om campinglivet, husbil, husvagn ,tält osv är enbart av godo!
Hur kan man annars skapa sig "samma inställning, värdegrund, erfarenheter, åsikter, agenda osv osv" = sunt förnuft om camping och hur det funkar, när man är helt okunnig? (vilket vi ALLA har varit någon gång under våra liv)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Med snart 43 år i arbetslivet, varav ca 15 år som lärare/utbildare (i industrin) säger jag:

Det man inte vet, det vet man inte.

Det finns inget i verkligheten som heter "sunt förnuft".
"Sunt förnuft" funkar endast om alla inblandade har samma inställning, värdegrund, erfarenheter, åsikter, agenda osv osv ..................... ja ni förstår min poäng.

En instruktion om campinglivet, husbil, husvagn ,tält osv är enbart av godo!
Hur kan man annars skapa sig "samma inställning, värdegrund, erfarenheter, åsikter, agenda osv osv" = sunt förnuft om camping och hur det funkar, när man är helt okunnig? (vilket vi ALLA har varit någon gång under våra liv)
Precis, det handlar om att delge erfarenheter, diskutera och förklara. Och på så vis i bästa fall förändra oönskat beteende. Detta till skillnad mot regelverk.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
När jag var yngre visste jag allt
Nu börjar jag inse hur lite jag vet
Precis så upplever jag det också, har alltid tidigare levt efter devisen, om att så länge jag inte skadar någon annan, så får jag väl göra som jag vill... men nu vete fasen längre, för nuförtiden så blir alla så kränkta för minsta lilla, så nu törs man knappt gå och tömma toakasetten utan att någon har en åsikt om det också ;)
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag är egentligen emot onödiga regleringar och även dekaler, men...

Tänk om kloka människor skapade ett levande, frivilligt "HBK extended Code of Conduct" med en frivillig SNYGG & MODERN dekal att sätta bak och fram på bilen. Kanske på nummerplåtshållaren för dekalhatare, men det måste vara frivilligt.

Huvuddekalen skulle kunna ha
Titel: "Jag följer HBK extended Code of Conduct"
Länk: "hbkcoc.se"
Signatur: "En sirlig underskrift"
Sist men inte minst: "Tycker du att jag stör? Beskriv händelsen på www.hbkcoc.se"

Hur en dekal till nummerskylthållaren skulle se ut får någon annan tänka ut, jag lyckas inte...

Att skapa dekalen är nog betydligt enklare än att skapa och enas om en frivillig "HBK extended Code of Conduct"

hbkcoc.se är ledig för registrering just nu
 
Toppen