• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart kommer vi nog bara vara hänvisade till camping/ställplats

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nej det gå aldrig...., vi låter bli att försöka, vi låter någon annan leda utvecklingen - Dit dom vill, på det sätt som dom vill, eller inte alls. Vi ställer in oss på att förhålla oss till de regleringar som väntar oss - För säkerhets skull vill jag förtydliga att detta sista stycke är sarkastiskt med glimten i ögat, gamarna i Djungelboken ligger nära till hands
Sarkasm eller inte.

Jag reagerade på vindrutetorkarna. Jag pratar om att inte gör folk arga med våra ”smarta” idéer.
Det vi tänker tänker kanske inte näste man.
Jag tror det oerhört viktigare än vad gemene man inser att var rädd om det starka varumärke som HBK har.

Om man delar ut i hand till folk som inte har vår logg på t.ex. Elmia så kan det nog var ett bra initiativ.

Ventiler åsikter och ta till sig det bra och förkasta det dåliga. Ingen organisation mår bra av idel ja-sägare
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Och om alla medlemmar delar ut 10 broschyrer på ställplatser och i möten med andra, detta kryddat med andra organisationer och myndigheter - Då får vi verkligen ut budskapet

Var kommer sådana utopitankar ifrån?
Visst, vi är 15000 medlemmar eller vad det nu är.

Är det runt 100 som är inne och skriver med jämna mellanrum?

Att alla medlemmar skulle lämna ut en folder är ju så urbota teoretiskt så det inte är sant.

Vill du vara realist. Kolla hur många som kommer på årsmötet. Ta 10-15% av dom. Då kanske du närmat dig sanningen om hur många som aktiv skulle kunna tänkas dela ut en folder.

Missförstå mig rätt nu. Jag klagar inte på engagemanget som en del tänkare lägger ner på forumet, men det måste ju vara verklighetsförankrat åtminstone i ena hörnet
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Var kommer sådana utopitankar ifrån?
Visst, vi är 15000 medlemmar eller vad det nu är.

Är det runt 100 som är inne och skriver med jämna mellanrum?

Att alla medlemmar skulle lämna ut en folder är ju så urbota teoretiskt så det inte är sant.

Vill du vara realist. Kolla hur många som kommer på årsmötet. Ta 10-15% av dom. Då kanske du närmat dig sanningen om hur många som aktiv skulle kunna tänkas dela ut en folder.

Missförstå mig rätt nu. Jag klagar inte på engagemanget som en del tänkare lägger ner på forumet, men det måste ju vara verklighetsförankrat åtminstone i ena hörnet

Utopitankar kommer från kreativitet. Realister kan sätta sig bland tidigare nämnda vilsna gamar...

Jag hoppas att min tänkta tanke om att involvera myndigheter och organisationer, kanske tom låta dem driva, har framgått?

@Ch & Ib - Du slipper min drivkraft, jag har annat att göra som ger mig mycket mer än att debattera med dig. I detta sammanhang får du och jag sätta oss bland gamarna och deppa...

Kanske finns det någon som vill göra något...
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Det var då jädrans vilken tråkig och negativ ton det blev av lite kreativa tankar och ideer
Ja, jag håller med.

Jag vidhåller ändå min åsikt att vi kan inte hitta på vilka saker som helst utan att tänka på vad det kan innebära i verkligheten. Att bara sitta och spåna idéer som inte har verklighetsförankring hjälper ingen. Kan man var både kritisk och kreativ kan man däremot skapa något som faktiskt fungerar.

Ingen verkar inse eller ens förstå vad ett varumärke är och hur det påverkas om vi skapar något som är negativt i övriga befolkningens ögon. Det var just det jag personligen är rädd för när det gäller att sätta lappar på vindrutan, och det var det jag reagerade på.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja åsikterna är det väl inget fel på. Såna har vi ju alla :)
Det var mest att jag uppfattade tonen i det skrivna i diskussionen som väldigt negativ och "kreativitetshämmande". Jag förstår om Tommy eventuellt tappade motivationen men jag kanske missförstod det skrivna ordet. Det är ju inte helt ovanligt att vi tolkar det olika.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Dagens bild från en ställplats på Råå.
DSC_0008_copy_2393x1346.jpg
Varför använda toaletten i husbilen när man går ut och tömmer den utanför i gräset???

Denna säsongen är den svinigaste vi har upplevt på våra 22 år med husbil.
(Utan att gå in på varje händelse.)

Vi brukar hjälpa till att påminna om någon har råkat glömma stänga gråvattnet, som kan hända alla.
Det har även hänt oss.

Men även dom som tömmer skiten på fel ställe.

Vi behöver regler hur man uppträder.

Krister.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
...

Vi behöver regler hur man uppträder.

Krister.
Regler har vi redan förutom lagar och förordningar. Det får inte bli förmycket. Problemet som jag ser det är att kommunicera det till nybörjare, utländska turister och asfalt/takläggare.

 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Regler, lagar, förordningar, policy, målsättning, strävansmål, i möjligaste mån...... jodå det finns mycket. Det finns också andra aktuella trådar i ämnet här på forumet. Problemet förläggs till andra än medlemmarna i husbilsklubben...möjligtvis nybörjare. O så kan det mycket väl va. Nedskräpningen tycks ha ökat. Tycker jag också.
...............
Miljöpolicy här på Husbilsklubben ska verka genom återkommande diskussioner här på forumet.
Miljöpolicy är från 2013.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
896
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Förutom ett jätteviktigt arbete med att informera, förändra och förbättra attityder och uppförande hos människor från barnsben (de som skräpar ner har ju fostrats till det en gång i tiden), behövs kännbara konsekvenser när man missköter sig. Tyvärr är det det enda som biter på vissa.

Finns redan lagrum att tex direkt bötfälla nedskräpning och att pissa på offentlig plats.
Om jag förstår rätt kommer även nedskräpningslagen skärpas nästa år.

Om ett gäng svenska o utländska husbilsägare bötfälldes och det hamnade i nyheterna och sociala medier skulle folk kanske tänka sig för innan man skitar ner nästa gång.

Att sedan vår underbemannade och hårt arbetande polis ska kunna prioritera denna brottslighet är kanske önsketänkande.
 
F

F.d. 58689

Guest
Dagens bild från en ställplats på Råå.
Visa bilaga 214189
Varför använda toaletten i husbilen när man går ut och tömmer den utanför i gräset???

Denna säsongen är den svinigaste vi har upplevt på våra 22 år med husbil.
(Utan att gå in på varje händelse.)

Vi brukar hjälpa till att påminna om någon har råkat glömma stänga gråvattnet, som kan hända alla.
Det har även hänt oss.

Men även dom som tömmer skiten på fel ställe.

Vi behöver regler hur man uppträder.

Krister.
Ja, det är bedrövligt svinaktigt gjort, men det handlar också om en sån enkel sak som parkering! Att acceptera om det är fullt eller att min HB inte får plats! Inte då ställa sig tvärsöver 4 st p-rutor istället! Tacka tusan för att det irriterar lokalbefolkningen.
Här ett ganska färskt exempel.
Min HB får plats när jag backat ändan utöver gräsmattan, där den inte hindrar förbipasserande, annat än den som ska klippa gräset, men nu var den nyklippt.
IMG_20210810_123320.jpg
IMG_20210810_123331.jpg
När jag kom tillbaka efter en hel del shopping, på denna i mitt tycke HB-vänliga ort, hade det kommit en lite mindre HB bredvid min.
Den tog ändå, helt egoistiskt, upp 2 st P-rutor!!
Rädd om lacken? :twitcy:
IMG_20210810_123352.jpgIMG_20210810_123400.jpg
Nästa gång jag kommer hit, sitter kanske en förbudsskylt för PB2.
Eller hänvisning till camping. :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ja, det är bedrövligt svinaktigt gjort, men det handlar också om en sån enkel sak som parkering! Att acceptera om det är fullt eller att min HB inte får plats! Inte då ställa sig tvärsöver 4 st p-rutor istället! Tacka tusan för att det irriterar lokalbefolkningen.
Här ett ganska färskt exempel.
Min HB får plats när jag backat ändan utöver gräsmattan, där den inte hindrar förbipasserande, annat än den som ska klippa gräset, men nu var den nyklippt.
Visa bilaga 214201
Visa bilaga 214202
När jag kom tillbaka efter en hel del shopping, på denna i mitt tycke HB-vänliga ort, hade det kommit en lite mindre HB bredvid min.
Den tog ändå, helt egoistiskt, upp 2 st P-rutor!!
Rädd om lacken? :twitcy:
Visa bilaga 214204Visa bilaga 214203T
Nästa gång jag kommer hit, sitter kanske en förbudsskylt för PB2.
Eller hänvisning till camping. :twitcy:
Problemet med Pb2 förbud är att det bara är svenska husbilar som förbudet gäller. Våra Nederländska vänner var förbi och vi kollade då deras regbevis och där var det bara en vanlig personbil i regbeviset.
Så om de ställer sig på en vanlig parkering med Pb2 förbud så står de helt lagligt. Antagligen är det därför man ofta ser utländska husbilar parkerade på Pb2 förbud. ( deras tyngre husbilar registreras som lastbil)
 
F

F.d. 58689

Guest
Problemet med Pb2 förbud är att det bara är svenska husbilar som förbudet gäller. Våra Nederländska vänner var förbi och vi kollade då deras regbevis och där var det bara en vanlig personbil i regbeviset.
Så om de ställer sig på en vanlig parkering med Pb2 förbud så står de helt lagligt. Antagligen är det därför man ofta ser utländska husbilar parkerade på Pb2 förbud. ( deras tyngre husbilar registreras som lastbil)
Tack!! Då fick jag mina misstankar bekräftade.
P-förbudet gäller endast svenskreggade PB2 då.
Känns ju sådär, måste jag säga, då vi endast hänvisas till en bråkdel av (centrumnära) p-platser att stå på, jämfört med inresande HB.
Ja ja, bara att gilla läget, antar jag, i vanlig ordning!
Fast vi lär väl drabbas indirekt ändå, för att vi kör HB och alla dras oftast över en kam!

Vi måste väl kunna parkera på lika villkor, med lika fordon, på andra ställen än en camping?!
 
Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Samtidigt i kombination med sådana här skyltar kan det ju knappast spela någon roll vilket språk man talar. Syftet borde vara tydligt för alla.
 

Bilagor

  • IMG_1227 (2).JPG
    IMG_1227 (2).JPG
    654,9 KB · Visningar: 14

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
På ställplatsen i Sala blev vi attackerade av äggkastning under natten som tur var sov vi. annars vet jag inte?
Skyltning oklar vad säger ni?
 

Bilagor

  • IMG_7682.JPG
    IMG_7682.JPG
    1 MB · Visningar: 127
  • IMG_7681.JPG
    IMG_7681.JPG
    1,2 MB · Visningar: 127

helrör

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Haninge
HBK-Nr
12203
Medlemskap
2024
Åker sen feb 2017 husbil. Vi har hunnit åka över 8000 mil. När vi åker i Sverige har vi konstaterat att de flesta husbilar tydligen inte kan hantera manlig urin. Vår bil klarar det utan problem, men när vi under våra resor stått med andra husbilar är det mer regel än undantag att männen utför sina behov i närmsta buske/träd eller gärna i direkt anslutning till grannens husbil.

Att detta kan uppfattas som äckligt av andra finns uppenbarligen ingen förståelse för. Tex för nån vecka sen då en man går från sin husbil mot våran och ställer sig bakom, lutande mot våran bil och utför sina behov (vi satt inne i husbilen). Väldigt trevligt när man senare skall lyfta ner cykeln från cykelstället på bakväggen.

Skall man behöva ha stövlar när man går i gräset på ställplatser/campingar?

Vid ett av våra besök på parkeringen i Grisslehamn slogs nog rekord i dumhet hos husbilsägare. Då vi sitter och äter frukost i husbilen (det står tydligt att man inte får campa dvs ställa ut stolar osv där) så ser vi en man öppna svartvattenluckan, ta ut behållaren, gå tvärs över hela planen och tömmer innehållet i diket som går runt hela planen. Sen går han lugnt tillbaka och sätter tillbaka tanken, stänger luckan och försvinner in i husbilen! Att det finns två campingar i närområdet där man kan tömma var något denna man inte brydde sig om. Och sen tycker vi (som sköter oss) att det är konstigt att det blir bommar och förbudsskyltar på fler och fler ställen?

Nej skärpning ALLA husbilsmänniskor, lämna aldrig en plats ni övernattat på om det finns minsta spår av att ni varit där utan städa upp NOGA innan ni åker vidare och ANVÄND TOALETTEN I HUSBILEN för era behov. Tycker ni den blir full fort, köp en kasett till som ni kan byta till om den första blivit full. Den kan stå i tex en plastlåda från Ikea som har tätslutande lock om olyckan skulle vara framme och det läcker ur kasetten innan man hinner tömma den.

Om alla tar och tänker till kanske vi slipper fler förbud och bommar framöver för som det är nu kommer det bara blir mer och mer förbudsskyltar och bommar!
Ser jag liknande idioter, går jag ut ditekt och säger ifrån på skarpen! Det hjälper! Vi måste vara lite tuffare och inte bara sitta där och ojja oss.
Säg ifrån direkt, ta gärna , jag lovar, hen"känner sig dum!
/Håkan
 
Toppen