• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Snack eller sanning, Ducato-data

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Saknar gas i bilens Ac , saknade 99%. Fyllde på stormarknad , ingen kyla , han tog tillbaka gasen. Anmält till försäkringsbolag 5000 kr i självrisk. De anvisade FIAT professional. De säger de tar inte husbilar. Jag säger det är en plåtis , lika som de ni tar. Då säger de att de inte kan avläsa data ur husbilen.
Hänvisar till samma företag 5 mil bort. Är detta SNACK , en ducato är väl en ducato oavsätt??
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kör dom inte med en sådandär modern maskin som sköter sig helt själv kanske. Man kopplar bara in hög och lågtrycksporten.
Troligen ger man info till maskinen från skylten på media mängd m.m. Kanske inprogrammerad bilmodell och trycker på knappen.
Sedan kör maskinen själv en hel cykel som innefattar allt, tömmer, suger, och fyller.
Sedan vet jag inte mer om de maskinerna, för om en AC är nästan tom när man börjar så verkar det tokigt att ens fylla upp på prov.
Däremot om det endast fattas lite så är det ju normalt efter några år och går att toppa upp.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Maskinen kan ju tyvärr inte laga fel på anläggningen, så det seriösa i en sådan här verksamhet kan kanske ifrågasättas.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja denna firma stod på stormarknad i Stockholm. Kunderna före mig fick sina bilar fixade. Men denna pop up , hade inte resurser att laga något. De hade bara resurser till att göra diagnostik och fylla/toppa upp med gas.
Denna typ av ambulerande anläggningar är vanlig i större städer,förutsätter att dom har tillstånd,men dom tömmer och fyller bara inget annat.
Som Jankro skriver,helt automatiska maskiner koppla två slangar,vänta till det är tomt,läs av på bilen hur mycket som ska fyllas,mata in värdet tryck på start.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Saknar gas i bilens Ac , saknade 99%. Fyllde på stormarknad , ingen kyla , han tog tillbaka gasen. Anmält till försäkringsbolag 5000 kr i självrisk. De anvisade FIAT professional. De säger de tar inte husbilar. Jag säger det är en plåtis , lika som de ni tar. Då säger de att de inte kan avläsa data ur husbilen.
Hänvisar till samma företag 5 mil bort. Är detta SNACK , en ducato är väl en ducato oavsätt??
Vad är det för data dom skall utläsa?
Alla AC-data står på en dekal i motorrummet eller på motorhuvens insida.
Finns den inte så får man slå upp det i handboken på datorn.
Sedan är det bara att felsöka. mmmm
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Denna typ av ambulerande anläggningar är vanlig i större städer,förutsätter att dom har tillstånd,men dom tömmer och fyller bara inget annat.
Som Jankro skriver,helt automatiska maskiner koppla två slangar,vänta till det är tomt,läs av på bilen hur mycket som ska fyllas,mata in värdet tryck på start.
Detta har aldrig varit tillåtet
Som Jankro skriver så fungerar det så med maskinen. Man får fylla annan gas för att felsöka eller så får man fylla systemen med liten medie mängd och spår medel.

Är det tomt i systemet så kommer även systemet att fyllas med fukt med olika temperaturväxlingar.
Torkfiltret blir då mättat och förbrukat. Hur kan dessa anläggningar veta detta.
På vissa bilmärken så har man 10-20min på sig att montera delar i ett ac-systemet innan
torkfiltret anses förbrukat.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hur gör du detta???

Jag har aldrig sett någon sådan tabell. IOM att kylmediet är temperaturberoende så förändras ju tryck, som byggs upp när systemet går.

Skulle gärna se en källa på det, så har man lärt sig något i så fall.
Man ansluter en manometer på serviceuttaget och en termometer precis efter expansionsventilen. Sedan kollar man i köldmedietabell, för aktuellt köldmedie. Minder anläggningar har inga krav på fast installerade manometrar.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Låter ju seriöst i det här sammanhanget, det finns väl tillståndskrav för sådant?
Jag tror Pålle är frågeställande till om dessa har kompetensen. Det finns regelverk för AC-jobb.
Vi måste ha en så kallad Master-utbildad på varje arbetsplats. Sedan kan man ha ett visst antal som jobbar under denna.
Är inte "master" på plats så får vi inte utföra AC-jobb. ( Master-kravet har tidigare varit reglerat. Vet ej om detta ändrats det senaste året)
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Däremot om det endast fattas lite så är det ju normalt efter några år och går att toppa upp.

Det är väl kanske just ordvalet ”toppa” som jag reagerar på. Man kan inte toppa utan att som Tony skriver, tömma, vakuumsuga och återfylla. Vid minsta misstanke om läckage fyller man med en torr gas för att kolla läckage. Vakuumsugningen pågår ett bra tag för att generera fuktfritt vakuum. Räcker inte med några 20 minuter.

Jag vet att många faktiskt har toppat, men det är inget för en seriös firma då det helt enkelt inte går att kontrollera mängden då.

Den automatiska maskinen du beskriver gör ju just hela proceduren, men tömning och återfyllningsbara. Och återvinning av gammalt kylmedia.
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Man ansluter en manometer på serviceuttaget och en termometer precis efter expansionsventilen. Sedan kollar man i köldmedietabell, för aktuellt köldmedie. Minder anläggningar har inga krav på fast installerade manometrar.

Vill du visa mig en sådan tabell där man kan räkna ut vikten efter tryck och temp..
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Info om regler.

EU-förordning: EG 307/2008
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Räcker inte med några 20 minuter.

Jag vet att många faktiskt har toppat, men det är inget för en seriös firma då det helt enkelt inte går att kontrollera mängden då.

Den automatiska maskinen du beskriver gör ju just hela proceduren, men tömning och återfyllningsbara. Och återvinning av gammalt kylmedia.
Vissa bilmärken tycker att det räcker med 20min men jag kör 30-50min för att vara säker.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vikten är inte så intressant. Det är tryck & temperatur, som avgör om systemet fungerar riktigt. Inte ens alla nya anläggningar har rätt vikt angiven.
Ska se om jag hittar någon gammal tabell, i mina gömmor.

Nu vet jag inte hur du tänker. Vikten är allt i detta sammanhang i en bil. Trycket är samma vid en given temp oavsett om du har 700 gram eller 25 gram. Skillnaden är att det inte finns något media som bär kylsystemet.

Det skulle var väldigt intressant att se en sådan tabell.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vikten är inte så intressant. Det är tryck & temperatur, som avgör om systemet fungerar riktigt. Inte ens alla nya anläggningar har rätt vikt angiven.
Ska se om jag hittar någon gammal tabell, i mina gömmor.
WillerWalle. Maskinerna har inbyggda vågar. Man mäter i kilogram. Det står i Kilogram på Ac-info etiketterna i i motorrummet eller under motorhuven. Det stå i handböckerna. Vi pratar kilogram på kurserna.
Man gör precis som med gasolen vi har i våra husbilar.
Varför får du det till att vikten inte är intressant?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nu tänkte jag mer på ett system som varit öppnat och man ska ha ur fukt med en 2-stegare. Inte bara kolla om det håller vakuum. Räcker 20 minuter verkligen då?
Jag hoppas dessa bilmärken har på fötterna med 20min strategin. Jag litar på manualen men oftast så passar det bättre
med 30-50min beroende på när man har rast eller inte. Vakuumsugningen försöker man få på sin rast eller när man
monterat ihop halva bilen. :)
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
WillerWalle. Maskinerna har inbyggda vågar. Man mäter i kilogram. Det står i Kilogram på Ac-info etiketterna i i motorrummet eller under motorhuven. Det stå i handböckerna. Vi pratar kilogram på kurserna.
Man gör precis som med gasolen vi har i våra husbilar.
Varför får du det till att vikten inte är intressant?
Vilka maskiner har inbyggda vågar ?
 
Toppen