• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Snack eller sanning, Ducato-data

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Saknar gas i bilens Ac , saknade 99%. Fyllde på stormarknad , ingen kyla , han tog tillbaka gasen. Anmält till försäkringsbolag 5000 kr i självrisk. De anvisade FIAT professional. De säger de tar inte husbilar. Jag säger det är en plåtis , lika som de ni tar. Då säger de att de inte kan avläsa data ur husbilen.
Hänvisar till samma företag 5 mil bort. Är detta SNACK , en ducato är väl en ducato oavsätt??
 
Senast ändrad:

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Dessa maskiner har jag aldrig sett tidigare.
Dom har ju funnits på marknaden ett tag å mig veterligen är det inte många bilverkstäder som kör med manometerställ å våg. den tiden finns nog inte idag. Kylfirmor däremot jobbar ju med klockor å våg. men dom gubbarna brukar ha så mycket erfarenhet så det fungerar lika bra. En servicestation gör ju jobbet åt dig.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Dom har ju funnits på marknaden ett tag å mig veterligen är det inte många bilverkstäder som kör med manometerställ å våg. den tiden finns nog inte idag. Kylfirmor däremot jobbar ju med klockor å våg. men dom gubbarna brukar ha så mycket erfarenhet så det fungerar lika bra. En servicestation gör ju jobbet åt dig.
Jag har jobbat med kylanläggningar till sjöss med allt från några kilo köldmediefyllningar upp till över 100kg.
Manometerställ och termometer kommer man ganska långt med vid felsökning.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har jobbat med kylanläggningar till sjöss med allt från några kilo köldmediefyllningar upp till över 100kg.
Manometerställ och termometer kommer man ganska långt med vid felsökning.
Då har du ju haft "stora" anläggningar med kylmedium och då blir det en annan femma.
Då blir det svårt att väga mängden. :)
Dom där maskinerna har ju manometerstället inbyggt så det är ju lite lika iallafall.
Jag har bara utbildning på upp till 3Kg:s anläggningar.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag har jobbat med kylanläggningar till sjöss med allt från några kilo köldmediefyllningar upp till över 100kg.
Manometerställ och termometer kommer man ganska långt med vid felsökning.

Nu var det ju bilar vi pratade om här. Vilket är i princip lika med r134a i majoriteten av fordon.
Dessutom var ju inte felsökning på schemat, utan ren fyllning. (det konstaterade vi ju när dom inte kunde hitta felet).

Jag vet inte vilka kylmedia ni använder på sjön, men jag har forfarande aldrig sett ett media där du kan räkna ut vikt med tryck/temp.

Det är väl tur att du inte jobbar på sjön med kyla längre så, iom att du tappat bort listorna. ;)
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Nu var det ju bilar vi pratade om här. Vilket är i princip lika med r134a i majoriteten av fordon.
Dessutom var ju inte felsökning på schemat, utan ren fyllning. (det konstaterade vi ju när dom inte kunde hitta felet).

Jag vet inte vilka kylmedia ni använder på sjön, men jag har forfarande aldrig sett ett media där du kan räkna ut vikt med tryck/temp.

Det är väl tur att du inte jobbar på sjön med kyla längre så, iom att du tappat bort listorna. ;)

Rent teoretiskt går det ju att räkna ut hur mycket man har i ett system förutsatt att alla data är kända men det finns ju så många saker som påverkar i en bil så det är ju knappt praktiskt möjligt. sätt där till en variabel kompressor då behöver man ju datorn för å se hur mycket den ger osv osv å inte ens då är det rimligt att bara toppa upp.

i en fast kylanläggning (kyldisk/kylskåp) med en kända värden på allt så är det säkert möjligt att räkna utifrån tryck och temperatur men det tar nog längre tid att räkna ut det än att tömma anläggningen å fylla med rätt mängd.

men vist pratar vi stora änläggningar då är det ju inte lika praktisk att hinka ur 100kg för å se om det fattas 10 :) där spelar nog erfarenhet av hur just det systemet arbetar större roll samtidigt som man förmodligen övervakar det lite mer än en personbil som fylls på en Ica maxi parkering.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Har gasen R134a försvunnit till 99% som du säger och om det kom ganska så plötsligt så är min teori att du har en läcka på kondensorn. Man kan leta på kondensorn själv efter en fläck som är blöt ,brukar bli i nerkanten. Systemet innehåller olja och det är den du ser. Kondensorn sitter längst fram och är utsatt för stenskott och salt på vintern som inte aluminiumet tål. Kan även vara en dålig kompressor som har dåliga och slitna tätningar. Man kan fylla en AC utan att väga köldmediet men då måste man vara av det gamla gardet,man tar omgivningstemperaturen och sedan fyller man med ett manometerställ och läser av låg resp. högtrycket , går alldeles utmärkt. Ett kylsystem som sitter i bilar är inte så känsligt vad beträffar mängden. Det där med att väga köldmediumet är ett enklare sätt.Ett AC system är ett frikopplat sytem från bilmodellen , alltså princip är det exakt lika i alla bilar. Lämna du bilen till en AC verkstad så fixar dom det .
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Problemet löst av en riktig verkstad.Inget fel utan bara avsaknad av gas. Behövde inte betala förrän jag kontrollerat systemet i drygt en månad. Vid behov ville de göra efterkontroll. Kostnaden drygt 2000 kr.
Bättre för plånboken än 5000 i självrisk.
 

Aoks

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30246
Medlemskap
2021
Nu vet jag inte hur du tänker. Vikten är allt i detta sammanhang i en bil. Trycket är samma vid en given temp oavsett om du har 700 gram eller 25 gram. Skillnaden är att det inte finns något media som bär kylsystemet.

Det skulle var väldigt intressant att se en sådan tabell.

Nja, vikten är inte allt. Har man haft en liten läcka och kunnat åtgärda den innan systemet tömts alternativt dragit in luft så kan man fylla på genom att mäta trycken och temp när bilen är igång med ac på. Med erfarenhet så Fungerar det alldeles utmärkt dock är det enda sätta att veta exakt mängd i systemet att fylla på med våg eller ännu äldre sätt, med en påfyllnings cylinder. Bifogar bild. Jag har haft tur och sluppit använda dessa under mina 20år. Bilar är inte så känsliga som tex kylar och frysar hemma. Många bilars lappar på mängd har tex 5-10 g+/-

AE4B0A6D-E91C-42DC-9797-F4EFAEA3BBE4.jpeg
 
Toppen