F
F.d. 55257
Guest
Snön har kommit och ibland kräver det dessa hjälpmedel (se bild)
Jag har flera gånger fastnat i isig och snörik terräng t ex på campingplatser i Norge under vinterhalvåret. Bilen är en Eura 695 VB alltså stora fiatchassit och med friktionsdäck. Med kedjor kommer man fram utan svårighet. Dock skulle man kunna tänka sig snabblänk eller ett nytt norskt(?) hjäpmedel: en "strumpa". Någon som provat dessa alternativ? Snökedjor är väl det optimala men de tar lite tid att applicera och är ganska dyra - c:a 1500 kr hos SÅIFA. Övrigt att tänka på är det virrvarr av sladdar och slangar som befinner sig på insidan mot framhjulen. Dessa kan haka i länkarna eftersom det kan vara svårt att få tillräckligt hård spänning på kedjorna På en fiatverkstad var man öppen för problemet och tejpade upp de slangar som kunde vara i riskzonen. Det hela är ju ett delikat problem och man kan ju fråga sig hur Fiat själva löser denna fråga. Manualen säger inget. Men berg och snö finns ju faktiskt också i Italien. / Dahinda/Hej då och keep driving!
Jag har flera gånger fastnat i isig och snörik terräng t ex på campingplatser i Norge under vinterhalvåret. Bilen är en Eura 695 VB alltså stora fiatchassit och med friktionsdäck. Med kedjor kommer man fram utan svårighet. Dock skulle man kunna tänka sig snabblänk eller ett nytt norskt(?) hjäpmedel: en "strumpa". Någon som provat dessa alternativ? Snökedjor är väl det optimala men de tar lite tid att applicera och är ganska dyra - c:a 1500 kr hos SÅIFA. Övrigt att tänka på är det virrvarr av sladdar och slangar som befinner sig på insidan mot framhjulen. Dessa kan haka i länkarna eftersom det kan vara svårt att få tillräckligt hård spänning på kedjorna På en fiatverkstad var man öppen för problemet och tejpade upp de slangar som kunde vara i riskzonen. Det hela är ju ett delikat problem och man kan ju fråga sig hur Fiat själva löser denna fråga. Manualen säger inget. Men berg och snö finns ju faktiskt också i Italien. / Dahinda/Hej då och keep driving!