• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snökedjor

F

F.d. 55257

Guest
Snön har kommit och ibland kräver det dessa hjälpmedel (se bild)
Jag har flera gånger fastnat i isig och snörik terräng t ex på campingplatser i Norge under vinterhalvåret. Bilen är en Eura 695 VB alltså stora fiatchassit och med friktionsdäck. Med kedjor kommer man fram utan svårighet. Dock skulle man kunna tänka sig snabblänk eller ett nytt norskt(?) hjäpmedel: en "strumpa". Någon som provat dessa alternativ? Snökedjor är väl det optimala men de tar lite tid att applicera och är ganska dyra - c:a 1500 kr hos SÅIFA. Övrigt att tänka på är det virrvarr av sladdar och slangar som befinner sig på insidan mot framhjulen. Dessa kan haka i länkarna eftersom det kan vara svårt att få tillräckligt hård spänning på kedjorna På en fiatverkstad var man öppen för problemet och tejpade upp de slangar som kunde vara i riskzonen. Det hela är ju ett delikat problem och man kan ju fråga sig hur Fiat själva löser denna fråga. Manualen säger inget. Men berg och snö finns ju faktiskt också i Italien. / Dahinda/Hej då och keep driving!
 

Bilagor

  • DSC_0091 (Custom).JPG
    DSC_0091 (Custom).JPG
    17,8 KB · Visningar: 871
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Snökedjor

Ja man ska nog vara försiktig med snökedjor och snabblänkar på moderna framhjulsdrivna bilar. Det sitter ju ofta dubbla bromsslangar, kablage till slitage varnare samt kablage till ABS sensor. Kan bli både dyrt och spännande om framförallt bromsslangarna slita av.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor

:cool: Tjena Dahinda. Det här med halka är ingen rolig historia, jag har en backe som heter duga hem till mig, när vi var och handlade senast, hittade jag en sprayburk från turtle som det stog att det gick att spraya på däcken, och att det skulle hjälpa till med friktionen
i ca femton minuter på isigt underlag, jag köpte den inte för att jag är mycket skeptisk till
sådana grejor , men vem vet kanske ,kanske inte. men kedjor dom försvinner inte på femton miuter,
Tjinge Ling Hasse P :D
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Snökedjor

Hej Findus !
Vet du var man kan köpa kedjorna i sverige ser att du använt dom själv hur fick du tag på dom ?
Tacksam för svar !;) rulla lungt på vintervägarna så kanske vi ses !:yes:
 
F

F.d. 11770

Guest
Sv: Snökedjor

Hej RuneB.Köpte dessa i Österrike,Mycket enkla att använda.Ska kolla på nätet om jag kan hitta nån som säljer.Produkten är Schweizisk.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor

Jag är mycket nyfiken på "sockan" som Dahinda skriver om men som ingen tydligen provat. Motormännens Riksförbund marknadsför den i sin M Shop och jag hoppas på att dom kommer med en test på den. Så här skriver Motormännen på sin hemsida www.motormannen.se


Autosock

AutoSock är en helt enkelt genial uppfinning! En "strumpa" som monteras över hjulet ger maximal friktion på snö och is. Hemligheten är "High Performance Fiber". Finns i flera storlekar med pris från 755 kr för medlem.

Fördelar med AutoSock är:

- Perfekt vid akuta situationer och plötslig halka
- Enkel och snabb att montera, ännu snabbare att ta av
- Väger lite och tar nästan ingen plats
- Är tvättbar och kan användas flera gånger
- Godkänd av tyska TüV

Om du har funderat på traditionella snökedjor av stål, eller om du till och med har monterat sådana, tänk om!

När kan du tänkas behöva AutoSock?
Svaret är enkelt! Ha alltid AutoSock i bilen eftersom du aldrig vet när du kommer behöva dem.

Om du skall ta bilen ut i Europa under vinterperioden så är dessa ett måste att ha i bagaget!

Autosock levereras parvis och skall monteras på drivhjulen.

OBSERVERA! Storlek måste väljas i rullisten nedan innan du lägger varan i varukorgen.

Här kan du se vilken storlek som passar din bil, och du väljer storlek i rullisten. Tvåsiffriga storlekar har priset 755 kr för medlem, och tresiffiga storlekar har priset 955 kr för medlem.


795 SEK (Ej medlem)
755 SEK (Medlem)
</STRONG>


Är det ingen mer som är nyfiken på detta??
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Snökedjor

Hade kontakt med några i Norge som testade nåt liknande för ca 15 år sen, det var i form av ett grovt fisknät, det blev aldrig nån produktion av det för de hittade inte nåt nog starkt,smidigt och prismässigt intressanr material. Bristen i funktion på snö var också en sak som gjorde det ointressant att fortsätta. Troligen är det så att dessa sockor kan ha god funktion på ishalka och blanksliten snö, men sitter man fast i oplogad snö kan man nog glömma att komma nån stans med "sockor på fötterna" då är nog kedjor det enda som hjälper. Alla slirskydd på moderna bilar kan ändå bara hjälpa till i en akut situation för att komma loss ur en tillfällig knipa. Att köra några längre sträckor med sockor eller kedjor i dagens trafik är nog omöjligt.
Ove.G :confused:
Finns lite mer att läsa här: http://www.autosock.nu/
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen