• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

F

F.d. 25098

Guest
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Hej.

Har köpt kedjor hos "Bema Kättingmäster AB i Varberg. Om man har vägarna förbi och betalar kontant får man 10% i kontantrabatt. Våra kedjor såg verkligen robusta ut med 25mm långa, 16mm breda och en ögletjocklek på 4mm. Vår dimention är 225/70/15 och kostade 1 650:- efter kontantrabatt. Vår kedja heter Rapid Matic V5 och kan ses på deras hemsida.

Bruksanvisning medföljer, dock ej Svensk.

Mycket trevlig personal och bemötande.

www.kattingmaster.se

Mail: info@kattingmaster.se

Mvh,

Peter.
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Ja den där är nog en bra sak att ha med sig i bilen, ingen risk att slå sönder bromsledningar mm. som lätt händer med kedjor om en länk går av, men jag undrar hur länge dom räcker om man måste köra mil efter mil med dom på?

//Charsten
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Snökedjor i dagens trafik och med de bilar vi har numera är bara ett sätt att ta sig ur en knivig situation. Över ett backkrön ut från en översnöad parkering eller likande. Att ta ur en situation så att man kan parkera och avvakta bättre väder. Att räkna med att köra milvis med i en fart som gör att man kommer nånstans är bara att glömma.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

For sokkene så er det Ikke samme risikor for skader på bilen som med vanlige kjettinger, men hvor langt du kan kjøre er avhengig av føret. Er det fuktig så ødelegges sokkene på kort tid, på tørr snø kan en kjøre noen km.

Les hva fabrikken sier: Autosock - FAQ
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Däckstrumpor och snökedjor kan väl bara vara till för att ta sig ur en svår situation, alltså när man har kört fast. Eller för att ta sig upp för en brant backe vid halt väglag när inget annat hjälpmedel är möjligt.
V-backen
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Vintern har kommit i norr, hur står det till med snökedjorna?
Vill minnas att följande gäller vid vinterväglag:
- husbilar under 3 500 kg ska ha vinterdäck och helst dubbade vinterdäck
- husbilar över 3 500 kg kan köra på sina vanliga däck men ska ha tillgång till snökedjor
Hur är det att köra med snökedjor?
Finns det någon rekommenderad eller erfarenhet runt lämplig hastighet?
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Jag ser att snökedjorna kostar under 200 spänn på Biltema.

Gör inte samma misstag som jag gjorde för c:a 25 år sedan. Vi skulle över Brennerpasset den gången mot Schnalstal (Val Senales) och åka lite skidor. På grund av ett kraftigt snöfall släpptes ingen igenom utan snökedjor (monterade). Eftersom jag inte hade tagit med snökedjor var jag tvungen att köpa sådana i början av backen i en mycket strategiskt välplacerad bensinstation som hade mängder med snökedjor till salu.

Priset den gången i svenska pengar 700 spänn. Snacka om affärsläge!

Det fanns bara en sak att göra: betala och svälja förtreten.

Alltså: det är inte fel att ta med snökedjor om man åker söderut på vintern och ska passera några pass på vägen!

Jappe
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Jag köpte precis ett par snökedjor på biltema ( Biltema Sverige ) och ska testa att montera dem för att se om de funkar...
Även jag har köpt dessa , bra pris under 200 kr. Tänker inte använda dom , men det är obligatoriskt på vissa ställen i Europa att medföra kedjor. Och på köpet blir bilen tyngre.... tyvärr!!!!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Man köra i50km är det sant


Menade du snökedjorna i 50 km/h eller autosock ? snökedjor skulle jag bara använda i rullfart .

När det gäller Autosock så har dom en demofilm : http://www.automotorsport.se/uploaded/video/2006/1/23/par_autosock.mov

Men bilen har ju inte ASR/antispinn (eller så är det urkopplat) så i detta fallet så hade bilen gott klarat sig med ASR/antispinn .
Som ex dessa olika Skodorna : med och utan antispinn : YouTube - ASR - Skoda

Är det lag på snökedjor så måste man ju dock ha med dom .
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Jag köpte precis ett par snökedjor på biltema ( Biltema Sverige ) och ska testa att montera dem för att se om de funkar...

Hej Micke,
Biltemas snökedjor ser ju rejäla och bra ut.
Hur många måste man ha med sig, det kanske räcker med snökedjor enbart på drivhjulen?
Någon som vet vad som gäller?
V-backen:confused:
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: SNÖKEDJOR TILL HUSBIL

Även jag har köpt dessa , bra pris under 200 kr. Tänker inte använda dom , men det är obligatoriskt på vissa ställen i Europa att medföra kedjor. Och på köpet blir bilen tyngre.... tyvärr!!!!

Hej! Hur kan dom vara så billiga för jag var på Mekonomen idag och där kostade dom 1770kr
Mvh Frank
 
Toppen