• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

smutsigt tak

Status
Stängd för vidare inlägg.

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Hej!

Bra att det är gelcoatyta.
Prova med aceton. Jag kan nästan garantera att det blir bra med det.

Lycka till
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

52 medlet till skåpsluckorna är mkt användbart som nämnts ovan. Använde det till luckorna i vår husvagn när vi hade den med mkt gott resultat.:):)
Finns i många olika varianter, silverputs bl a också. Vill minnas att det står MP-52 på flaskan. Finns i många livsmedelsbutiker som sagt.

Thomas
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: smutsigt tak

Jag skulle föreslå att du köper "Prick Bort" finns bl.a på OK löser dom flesta asfalt och kådafläckar , skulle nog akta mig för aceton , lacknafta , thinner och liknande som ju är lösningsmedel som bl.a vi som arbetat med lackeringsarbeten använder för att förtunna olika färger och lacker , använder du sådana kan du vålla mer skada än nytta , kan lätt lösa upp silikon , gummipackningar mm.
Rulla Lungt .
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: smutsigt tak

Hej
Har i dag letat efter F-52 i vår ICA- handel men endast hittat mp-52 teakolja, är det denn som ni menar, eller fins det någon som heter F-52 ?

Snarken
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: smutsigt tak

Har en fundering kring att taket före vinteruppställningen rengjordes, vaxades och var skinande blankt och fint före det att husbilen ställdes upp för utomhusförvaringen. Då måste de svarta prickarna, som jag ser det absolut, ha kommit efteråt och uppifrån.
Frågan är då om det finns något värmekraftverk eller större industri med oljeeldade pannor inom en radie av fem km från platsen där husbilen var uppställd. Om det är så, då är det troligt att ni kan ha drabbats av sotpartiklar från rengöring av oljeeldade värmepannor där sotavskiljaren av någon anledning inte har fungerat som den ska. Sotpartiklar från oljeeldade värmepannor som ju körs hårt på vintern innehåller en liten mängd svavelsyra. Dessa sotpartiklar är frätande och de syns självklart mest på ljusa ytor.
Sotpartiklarna kan sväva länge uppe i luftlagren innan de faller ner t.ex. i samband med nederbörd. Jag tycker att ni ska kontakta kommunen och informera dem om vad som har hänt. Det kan vara fler som har drabbats och det är kanske inte första gången detta händer i närområdet. Med er anmälan om händelsen kan kommunen göra eftersökningar och försöka lokalisera källan. Vem vet, det går kanske att ställa krav på ersättning från den som har åsamkat skadan med de svarta prickarna.
Tråkigt att vidta åtgärder på taket som kanske kommer tillbaka i samband med nästa vinteruppställning.
V-backen :rolleyes:
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Hej igen.
Kollade på flaskan jag nämnde ovan. MP-52 står det och möbelpolish. Hittade en annan MP-52 också i skåpet som var till spishällar. Det finns flera stycken olika som sagt.
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Tycker att du ska testa med avfettning. Ta inte den som är miljövänlig, är för svag.
Ta lite på en trasa och gnugga.

LYCKA TILL
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: smutsigt tak

Hej igen.
Kollade på flaskan jag nämnde ovan. MP-52 står det och möbelpolish. Hittade en annan MP-52 också i skåpet som var till spishällar. Det finns flera stycken olika som sagt.


Hej h00tan

Det är altså MP-52 möbelpolish som jag skall använda??

Snarken
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: smutsigt tak

Hej
Har i dag letat efter F-52 i vår ICA- handel men endast hittat mp-52 teakolja, är det denn som ni menar, eller fins det någon som heter F-52 ?

Snarken

Snarken!
ja det är den flaskan,ursäkta att jag sa fel namn på medlet,men när j..
ag skrev ner det så var det så många saker i skallen på mej så ja skrev helt enkelt fel namn,men det är den flaskan och den är mycket bra enl mej,allt trä inne i bilen blir som nytt,det är iaf vad jag tycker.
jag har gått över allt trä inne i bilen och vilken skillnad det har blivit på allt,känns som man kommer in i en helt ny bil.
Ber än en gång om ursäkt för fel information om namnet på produkten,men jag hoppas att de löste ej för dej och att ni får ett lika bra resultat som vi ficl i våran bil.

MVH: per 891
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: smutsigt tak

Hej bigmarlin02
Då fixar det sej för en sådan flaska hade hustrun i städskåpet.
Hoppas det ordnar sej lika bra med ditt tak.
Mvh: snarken
 
F

F.d. 5817

Guest

Bilagor

  • Meguiar vax.jpg
    Meguiar vax.jpg
    196,4 KB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Snarken, ser att du fått svar på din fråga.
MP-52 Möbelpolish som sagt.

Thomas (h00tan) Andersson
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: smutsigt tak

När jag rengjorde båten brukade jag använda Oxalsyra blandat med vatten. garanterat rent resultat. behöver knappt skölja av .Finns hos vanliga Färgbutiker. Prova först på mindre yta.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

När det gäller användandet av en produkt som Smartab G 101 Extra, bör man tänka på att produkten är högalkalisk med ett pH värde på 13 i konc. Ladda ner säkerhetsdatablad från deras hemsida och läs skyddsföreskrifterna före användning. Produkter med så högt pH innehåller alltid någon form av natrium/kaliumlut (benäms för den här produkten som Natriumhydroxid) och är i regel etsande på aluminium, blanka lackade ytor samt glas, produkten bör därför användas med stor försiktighet och den får inte torka efter påläggning.

Lycka till Tommy
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: smutsigt tak

Hoppas det ochså. :)

Annars har jag gjort detta varje år. Husvagn eller husbil. Samma sak. Fast då kommer vi lite bort från själva tråden. :twitcy:

Husvagnsforum - Re: Tvätta & Vaxa Husvagnen - Husvagnsforum


Hej Markus vesla.
annvänder du själv auto smart g101 till att rengöra din bil,husvagn,och i så fall kanske jag kunnde få några tips på hur det skall annvändas,behöver man maskera alla fönster och dyl,för att det inte skall bli förstört?

Har hört mej för lite om detta och en del säger att alla fönster måste maskeras så det inte kommer dropp på,som kan förstöra lister och annat,är detta medel väldigt skarkt,kan man tvätta hela bilen med medlet?.

MVH: per 891
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: smutsigt tak

Nej det har jag inte. Brukar räcka med Biltemas Black Streack Remover. OCH Polerbollen från www.demast.se

2.jpg


Men, ta och läs den säkerhetsdatabladet på hemsidan som Tommy-59 skriver om. Och ta och fråga Dorfen på hans hemsida. Väldigt trevlig kille som jag har mött ett par gånger på träffar.

3.gif
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen