• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

smutsigt tak

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 15874

Guest
jag började att vårstäda bilen, tvättade den och skulle börja att göra rent på taket,jag höll på att trilla av stegen,för skitigare tak det har jag inte sett på jag vet inte hur länge,Men innan vintern så tvättade jag taket med vanligt tvättmedel och svamp,och vaxade, det blev blankt och fint,som nytt nästan,ställde på husbilen för drygt 2 veckor sedan.och i måndags så var det dags igen för tvätt och vaxning och lackförsegling,skulle börja med taket och så smutsigt det var,jag har annvänt allt som finns tror jag för att få bort skiten i taket att bli vitt igen,det är som små svarta prickar som inte går bort helt enkelt jag har haft polermaskin,med rubbing,jag har försökt att vaxa bort det,jag har testat trassel med T-sprit,men inget hjälper jag får inte bort det det sitter som något slags lim som bara blir kletigare och kleigare ju mer jag försöker att få väck det,i går blev jag så satans arg så jag slog i söder polermaskinen i golvet så nu ligger den i 2000 delar,skall köpa en ny i dag för jag måste ha en till resten av bilen,men vad är det som sitter så hårt och är så kletigt att allt bara blir en stor sörja när jag föröker att få väck det,Detta har stört mej något i häst väg att jag knappt fått en blund i ögonen i natt.

Bilen står inne i varmgarage så det beror ju knapppast på att det är kallt,som gör att jag inte får bort det,och det är ju bra knappt 4 månader sedan jag vaxade taket och förseglade det,

Idag blir det en enkel sak,vaxa polera och försegla resten av bilen,och sen så får den stå och härda ett dygn innan jag lägger på ett nytt lager med försegling.Då kommer den att vara så blank och fin överallt........men inte på taket.
Testade en ny sak till skåpluckorna och allt annat trä inne i bilen, ett medel som heter
F-52 och vilken fin lyster det blev på skåpluckor och allt annat trä,bara att ta några droppar och dra ut det på trät för det står att det är själv polerande,det blev verkligen som nytt inne i bilen.

Men vad skall jag göra åt taket??? är det någon som har en bra ide om något dunder medel så tar jag tacksamt emot det........för taket skall bli vitt och blänka som resten av bilen.

MVH: per 891/
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Är det så att dessa ettriga små svarta prickar har dykt upp när bilen stått i förvar inomhus? Eller har du fått dem ute innan du ställde av bilen?
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Försök att få tag på Veidec Super foam. För visst låter det som sotfläckar?

Marita fick tipset att tvätta fönster med det och det föll mycket väl ut.

Jag provade att ta bort sot på kaminens glasluckor, Lättarbetat och med mycket bra resultat.

/ Olle
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: smutsigt tak

Hej Marita o Olle,var finner man detta medel?

Hälsningar Ingrid o Stig
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: smutsigt tak

Hej mickael!
jag har fått dom utomhus under hösten kan jag tro,för det är bara 2 veckor sedan jag ställde in bilen för att ge den en rejäl omgång med all rekonding,både ute och inne,en del saker kan jag inte göra ute dörför så har jag hyrt in mej hos en som har en stor verkstad med allehanda verktyg och rengörningsmedel,men inget biter på dessa svarta pricka,otroligt irriterande....och jag blr bara f-bannad för att dom inte försvinnner,blir snart en ny hjärtinfarkt känner jag om det inte löser sej.
MVH: per891/
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Då låter det som sotnedfall som redan sagts. För det kan väl inte vara så illa att det målats någonstans i närheten där ni stått? Hoppas det löser (ursäkta vitsen!) med recepten ovanför.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: smutsigt tak

Du är kul du.........HAHA!!!nej att någon målat det kan jag knappast tro........men då skulle det ju förvinna med t-röd eller?Jag har verkligen försökt att få bort detta elände men det sitter något så in i h-vete,att inte ens rubbing eller vax tar det,och det konstigaste är att ju mer jag polerar eller försöker vaxa bort det ju sörjigare blir det,

MVH: per891
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: smutsigt tak

Du kan ju prova med lite tvättinner på en av fläckarna så ser du om det är färgstoft. ! Försiktigt! Mvh. Olle.
 
F

F.d. 52999

Guest
Sv: smutsigt tak

Hej Per
Jag undrar var man köper F-52 som du använde till skåpluckorna.
Hälsningar Keias
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: smutsigt tak

Det kanske är kåda?
Du kanske har stått under något träd?
Kåda brukar gå bort med limborttagningsmedel, fins att köpa i färgafären och är skonsamt för lacken.

Snarken
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: smutsigt tak

Antagligen kåda, fick likadant på min bil i somrasnär vi var i Italien. Jag löste upp fläckarna med lacknafta. OBS endast fläckarna!

Piraten
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: smutsigt tak

Hej keias!
jag vet inte det var min fru som fick en sådan flaska av sin farmor för ett tag sedan.me jag tror att jag sett det på ica,det skall vara för alla trä slag,flaskan är vit med brun etikett och det står en massa saker om dennna flaska ,man kan ha det på disk bänk badkar,alla träslag, det blir jätte fint,jag hade aldrig prövat den föränn går, och resultatet går inte att klaga på,blankt och ser nytt ut.

MVH: per891
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Hej Per.
Du skriver inte vilket material taket är gjort av. Lackad plåt brukar vara lätt att rengöra. men är det
glasfibertak med yta av gelkot som kan vara lite porös är det väldigt svårt att få rentpå tkat.

Hade ajälv problem med att taket fick märken av björklöv och sotnerfall.
Jag gjorde det stora jobbet att först skrubba taket rent med slipduk och sen lackade jag taket och takluckorna vitt med 2 komponent färg. nu är det lättvättat.

Jägarn
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: smutsigt tak

Hej Jägarn.
Nej jag skrev inte vilket tak det var,kanske lite dumt av mej att inte förklara rent ut vad taket är gjort av,men som du säger så är det glasfibertak med yta av gelkot,

jag trodde att det skulle vara väldigt lätt att tvätta av det eftersom jag la ner ett så stort jobb innan jag ställde av bilen för drygt 3.5 månad sedan,och nu så skulle jag bara tvätta av det och vaxa och försegla det....men vad händer,jo hela taket är kol svart med en massa prickar som bara blir kletigare och kletigare ju mer man försöker att polera bort det,igår så gav jag upp.Jag får väl göra som du bara att börja slipa ner och måla om,och sen lacka det och vaxa och försegla lacken,detta ser jag väldigt mycket fram emot..........om du förstår hur jag menar,tack för tipset,bara att sätta igång med häst jobbet,men för övrigt så är bilen väldigt blank och fin..........man kanske skulle göra cabbe av den...HAHA!!

MVH: per891
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: smutsigt tak

Bigmarlin02. Det här kanske låter lite konstigt, mrn innan du ger dig på slipjobbet prova med ättikssprit, det är inget skämt. Olle.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
F

F.d. 15874

Guest
Sv: smutsigt tak

Bigmarlin02. Det här kanske låter lite konstigt, mrn innan du ger dig på slipjobbet prova med ättikssprit, det är inget skämt. Olle.


Tack för tipset men jag har prövat allt,det var därför som polermaskinen åkte i golvet,men är nu återannskaffad,var just på jula och kollade på båtsaker,får ta en sväng till,för sämmre kan det inte bli.

Mvh: per891
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: smutsigt tak

Har du provat klassikerna GLOBEX80 och REN FRITID? Har själv inte gått bet på några fläckar med GLOBEX80. Ibland har jag behövt använda den outspädd, men rent har det blivit.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: smutsigt tak

Men slipa o måla om, det är väl ändå att gå till överdrift ? Naturligtvis så går det att tvätta bort på något vis med något medel. jag tror på någon sorts båtkemikalie. Många påstår att det enda som löser kåda är vanligt smör, har ej provat.

Piraten
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: smutsigt tak

Är taket glasfiber med yta av gelcoat går det att använda aceton men var försiktig med lister plast detaljer etc. Prova på nogot hörn först. Jag har själv provat ta bort klister efter dekaler på våran husbil.
mvh Michael T
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen