• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smart TV

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
272
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Har bara kört den på en hemma-tv ännu, och den hackade då och gick illa med spänningsmating från tv'ens usb, bytte till den medföljande transformatorn och då går den snabbt och klockrent, misstänker att samma problem uppträder på en tv i husbilen, där får man isåfall ordna ett 12v -> 5v usb som matning. Det är just att slippa använda mobilen som jag uppskattar mycket.
Min husbils tv klarade inte att mata från USB uttaget. Monterade ett USB uttag från 12v.
Fungerar klockrent inga problem, lätt att ladda ner de appar man gillar och har på hemma tv’n.
Slipper att köra via mobil. Kräver dock Wi-Fi i husbilen.
Rekommenderas
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte ifall de som behöver hjälp har wifi i sina husbilar, men har de det, och en smart-tv, blir mobil, chromecast, m.m. överflödiga, då mycket är inbyggt i en smart-tv's os, oftast android idag.

Jag köpte ett par sådana här Xiaomi Mi TV Stick (Mediaspelare) förra veckan, riktigt smidiga ifall man inte har en smart-tv, eller inte är nöjd med den man har. Den har inbyggd google-assistent, så man talar direkt i fjärren vad man önskar, riktigt nöjd med denna pryl efter en vecka, kan rekommenderas av mej.
PeterK, detta verkar vara intressant manick. Jag undrar om Amazon Fire Stick 4K är bättre eller sämre alternativ? Vad gjorde att Du valde just Xiaomi Mi TV Stick?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
PeterK, detta verkar vara intressant manick. Jag undrar om Amazon Fire Stick 4K är bättre eller sämre alternativ? Vad gjorde att Du valde just Xiaomi Mi TV Stick?

Janne, jag har inte koll på skillnader mot amazon-stickan, jag köpte mi tv stick i länken
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack, för svar Knasig & IIis och PeterK, just nu funderar jag på vilket skulle vara det bästa för mig... får undersöka om det finns jämförelser på några webbsidor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Generellt är min känsla att Xiaomi https://www.mistore.se/sv/ tillverkar prylar av hög kvalitet.
På amazon finns ingen kvalitetsgräns, där säljs allt från skräp till hög kvalitet.
Så man måste vara ordentligt påläst innan köp på amazon.

Edit: såg nu att "amazon-stickan" har Alexa istället för Google-assistenten, jag har för mej att Alexa kostar pengar att använda (?)
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Edit: såg nu att "amazon-stickan" har Alexa istället för Google-assistenten, jag har för mej att Alexa kostar pengar att använda (?)
Nej, Alexa kostar inget att använda.
Däremot pratar Alexa bara engelska. Google-assistenten pratar även svenska.
Jag har både en Amazon-sticka och en Mi-sticka. Mi-stickan är mycket bättre ur perspektivet att den ansluter mot Google Play affären som finns på svenska och är fullt supportad för svenska användare. Amazon-stickan ansluter mot Amazons egen butik och den har inte stöd för svenska användare, så för att använda den måste man "trixa" litet genom att skaffa sig en utländs fejk-identitet. Så inget snack om saken - Mi-stickan bara funkar rakt ut ur förpackningen.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Min husbils tv klarade inte att mata från USB uttaget. Monterade ett USB uttag från 12v.
Fungerar klockrent inga problem, lätt att ladda ner de appar man gillar och har på hemma tv’n.
Slipper att köra via mobil. Kräver dock Wi-Fi i husbilen.
Rekommenderas
Fungerar nu med hjälp av Chromecast, tar ström från USB porten på tv:n.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det en "smart-tv" behövs bara ett wifi, är det en ordinär tv får man komplettera med typ en chromecast eller liknande, kräver dock fortfarande ett wifi.
Det finns en dedikerad knapp på fjärren till tv'n för "smartläget" därifrån installerar man de appar man har behov av, sen streamar man det man vill se på ifrån "smartläget".
 
Toppen