• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smart TV

Ahu01

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Falun
HBK-Nr
28576
Medlemskap
2024
Vi har införskaffat en smartTV, Go camp 22 tum och har problem. Vi vill spegla mobilen men lyckas inte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nå skal jeg være litt petimeter - TV og mobilen må være på samme LAN, men det er få som har flere wifi access points på samme lan så for de fleste er det samme wlan som gjelder. Jeg klarte å speile mobilen på en TV i andre enden av huset, mobilen på en SSID og TV på en annen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Detta står att läsa (och lite till) på Campingtillbehör4u och Miracast:

”Smart TV funktion”, med Miracast, där kan man bl.a. kolla facebook, se på youtube, viaplay m.m. Detta gör också att TV får plats på de flesta på marknaden förekommande TV-fästen. "

""Miracast kopplar ihop enheterna med hjälp av Wifi-teknik, men det kräver inget externt trådlöst nätverk. En mobil eller PC med stöd för Miracast kopplas till mottagaren med Wifi-direkt, dvs punkt-till-punkt anslutning.
Som vanligt med ny teknik tar det ett tag innan man hittar det som standard i sina prylar, i dag finns det många TV på marknaden och i hem som inte har Miracast och man kan använda en separat adapter för att lägga till funktionen.""

Jag har ingen kunskap om detta men hittade info som kanske kan vara relevant. Jag tar "nästan" inget ansvar om jag har fel. :spinny:

Källor:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Miracast i seg selv er meget bra, men det finnes endel problemer med dårlig eller manglende implementasjon i diverse OS. Har testet endel og Windows 10 fungerte brukbart med den Miracast HDMI enheten jeg har, men telefonene krevde at jeg brukte en alternativ protocol så enheten havnet i en skuff og Cromecast fikk jobben. Den smart TV vi har bygger på Android TV så Cromecast er standard.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag brukade tidigare spegla från min Telenorapp i telefonen via sladd till TVn. Efter en uppdatering från Telenor funkar det numera bara på vissa program. De påstår de inte har tillstånd att tillåta det på övriga. Via Telias app och diverse Playappar går det bra. Struntprat från Telenor, att jag speglar via sladd innebär ju inte att jag delar med mig av programmet bara att jag tittarpanel en stor skärm istället för mobilens lilla.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en go camp tv och vi kan spegla från mobilen till tv.
Kolla en sida som heter inf dom har en USB-C Multiport Adapter till USB (PD), HDMI 4K och USB-C
Mvh
Göran
Om man nu har rätt utrustning, rätt nätverk så måste enheterna vara "ON" på spegling. Jag hade för en tid sedan en platta som inte var "speglingsON" från början. Men när jag väl hittade den knappen fugerade det utmärkt.
Jag har försökt flera gånger nu och appen säger att dongeln är fel. Dongeln följde med tv:n
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att Miracast är en teknik som är svår att få att fungera. Man skall ha mycket kunskap och en hel del tur. Många mobil-telefoner stödjer inte Miracast, utan en annan form av spegling.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte ifall de som behöver hjälp har wifi i sina husbilar, men har de det, och en smart-tv, blir mobil, chromecast, m.m. överflödiga, då mycket är inbyggt i en smart-tv's os, oftast android idag.

Jag köpte ett par sådana här Xiaomi Mi TV Stick (Mediaspelare) förra veckan, riktigt smidiga ifall man inte har en smart-tv, eller inte är nöjd med den man har. Den har inbyggd google-assistent, så man talar direkt i fjärren vad man önskar, riktigt nöjd med denna pryl efter en vecka, kan rekommenderas av mej.
 
F

F.d. 940

Guest
Nu vet jag inte ifall de som behöver hjälp har wifi i sina husbilar, men har de det, och en smart-tv, blir mobil, chromecast, m.m. överflödiga, då mycket är inbyggt i en smart-tv's os, oftast android idag.

Jag köpte ett par sådana här Xiaomi Mi TV Stick (Mediaspelare) förra veckan, riktigt smidiga ifall man inte har en smart-tv, eller inte är nöjd med den man har. Den har inbyggd google-assistent, så man talar direkt i fjärren vad man önskar, riktigt nöjd med denna pryl efter en vecka, kan rekommenderas av mej.
Kan du ta spänningen från tv:n.
Arne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan du ta spänningen från tv:n.
Arne.


Har bara kört den på en hemma-tv ännu, och den hackade då och gick illa med spänningsmating från tv'ens usb, bytte till den medföljande transformatorn och då går den snabbt och klockrent, misstänker att samma problem uppträder på en tv i husbilen, där får man isåfall ordna ett 12v -> 5v usb som matning. Det är just att slippa använda mobilen som jag uppskattar mycket.
 
Toppen