Jag sparkar liv i den här gamla tråden med ett inlägg då ämnet passar bra och det kanske kan vara av intresse för någon annan med tröga snurrplattor.
Eftersom jag precis sänkt mina stolsunderreden tänkte jag passa på att samtidigt smörja upp mina tröga snurrplattor. När jag plockade isär dom märkte jag att det är små plasthjul och inte glidytor mellan halvorna. Någon tidigare ägare har även försökt smörja upp allt med massor fett med resultatet att hjulen har börjat glida istället för att rulla.
Efter att ha glidit ett tag har hjulen slitits ner så pass att dom fått en plan yta vilket givetvis har gjort att dom fått ännu svårare att rulla samtidigt som allt säkert börjat glappa och stora muttern har dragits åt mer.
Ett tips är att kontrollera ordentligt vad det är för typ av lagring du har på stolarna innan fettet eller sprayflaskan åker upp under
Min fix blev att torka bort allt fett och göra ordentligt rent sen fick jag tag på kapslade kullager i exakt rätt mått på Amazon. 10st för den löjliga summan av 125:- inkl porto. Det gick åt 4 per stol.
Satte ihop allt och drog åt ordentligt så det inte glappar. Stolarna roterar nu supersmidigt och ljudlöst.