• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smörja trög snurrplatta Fiat stolar

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej,
Någon som har förslag på hur jag kan få stolarna att snurra lättare.
De har blivit väldigt tröga.

Ha det // Per
 
F

F.d. 56488

Guest
Har samma sak, galet tröga stolar. Det är bara jag i familjen som klarar av att vrida dem. Tror du att du skulle kunna visa lite bättre, med en bild eller så, vilka gummipluttar du menar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Høres som det er glideputer i stedet for ruller, her hjelper litt silikonspray som en feilsøking og midlertidig løsning. Litt spray inn mellom de to platene hele veien rundt og vri stolen frem og tilbake - hjelper det en god del så er mekanismen i orden og en trenger å løsne litt på centermutteren (kan være trangt å komme til uten å demontere stolen.) En bør gjøre en grundig rengjøring av flatene som glideputene beveger seg over.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Jag har en La Strada , så vi har väl samma snurrunderede, det är svårt att fota , du får snurra o kika,
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag sparkar liv i den här gamla tråden med ett inlägg då ämnet passar bra och det kanske kan vara av intresse för någon annan med tröga snurrplattor.

Eftersom jag precis sänkt mina stolsunderreden tänkte jag passa på att samtidigt smörja upp mina tröga snurrplattor. När jag plockade isär dom märkte jag att det är små plasthjul och inte glidytor mellan halvorna. Någon tidigare ägare har även försökt smörja upp allt med massor fett med resultatet att hjulen har börjat glida istället för att rulla.
Efter att ha glidit ett tag har hjulen slitits ner så pass att dom fått en plan yta vilket givetvis har gjort att dom fått ännu svårare att rulla samtidigt som allt säkert börjat glappa och stora muttern har dragits åt mer.

Ett tips är att kontrollera ordentligt vad det är för typ av lagring du har på stolarna innan fettet eller sprayflaskan åker upp under :)

Min fix blev att torka bort allt fett och göra ordentligt rent sen fick jag tag på kapslade kullager i exakt rätt mått på Amazon. 10st för den löjliga summan av 125:- inkl porto. Det gick åt 4 per stol.
Satte ihop allt och drog åt ordentligt så det inte glappar. Stolarna roterar nu supersmidigt och ljudlöst.


Snurrplatta40.jpgisär40.jpggamla lager40.jpgAlla lager.jpg
 
F

Fd.16159

Guest
Hade samma problem men tänkte inte på att söka efter kullager vilket är en elegant lösning.
Det blev istället en mässingstång som kapades i lämplig längder och centrumborrades.
Måtten blev 24x11x7,5 men det kan kanske variera mellan fabrikat för vridplattan
Problemet med de ursprungliga runda plasthjulen var att de blivit tillplattade och därmed slutade rulla och bara kasade när man skulle vrida stolen

hjul vridplatta.jpg
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Min stol är bara trög ifrån det låsta läget, sedan går den ganska lätt.
Vad kan det bero på?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ett sätt att ta hjälp är ju att fråga här på forumet. Jag har märkt samma sak som IngridO, vridningen är mycket trögare "decimetern" närmast det låsta läget. Kanske någon har haft samma fenomen och lyckats ta reda på varför?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Kan det vara så att det finns flera varianter på plattorna? Från olika leverantörer. En lösning finns ju redovisad ovan.
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Innan man smörjer något bör man absolut kontrollera vilken konstruktion man har. I mitt fall har tidigare ägares rikliga smörjning snarare förvärrat grundproblemet då det fått hjulen att glida istället för att rotera.

Att stolen är trögare i vissa lägen kan bero på att snurrplattans 2 delar inte är 100% plana och därför blir det lite olika tryck mot hjulen/glidytorna i olika lägen. När stolsunderredena skruvas fast i golvet blir det lite vridningar och sen när man skruvar fast snurrplattan i underredet så blir det en liten vridning även i den undre halvan av snurrplattan. Om stolen sen inte skall vicka måste man dra åt snurrplattans centrummutter ända tills att alla hjul/glidytor alltid ligger an mot varandra.
Den här skevheten märkte jag när jag satte ihop mina snurrplattor igen och jag fick dra åt centrummuttern en hel del för att alla lager skulle ligga an men eftersom kullagren rullar på så grymt bra så märks det inget sen när man snurrar på stolen.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Det här va en bra tråd. Mitt problem är att förarstolen känns lös den vickar som om glidlagren inte finns. Den vrids alltså jätte lätt men vickar på samma gång., tycker det är obehagligt. Kan det vara så att glidlagren gått sönder? Passagerarstolen däremot är jätte trög, det är som en brottnings match när den ska vridas.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Efter att stolen demonterats och likaså vridplattan konstaterades att inga glidlager finns. En stor glidpackning utav teflon diametern är ca. 25 cm och 10 mm bred. Trögheten justeras av låsmuttern med lite gänglåsning på för den har en förmåga att gänga upp sig.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
på min bil sitter en stor mutter i centrum på svängplattan så jag lossade lite på den så gick det lättare att snurra. Skall plocka isär den i vinter och kolla konstrktionen
 
Toppen