• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Små datorer ..

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag tänkte skaffa en ny dator och är dom "små" datorerna bra ?
Jag kikade på en Asus med 10" skärm och 1gig i ram samt 160 gig i hårdisk samt var operativsystemet XP , hur sega blir dessa när man fått i lite program ?

Hur är det med batteritiden för den anges ju upp till 9-11 timmar .

Det jag är ute efter är en liten lätt som man kan "slänga undan" lätt och smidigt samt att batteritiden är bra så man slipper ha invertern i hela tiden .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Små datorer ..

Jag har en ASUS eee 1005 som jag byggde ut till 2GB (max möjligt). Jag använder den för att surfa med mobilt bredband, skriva reseberättelse samt skriva ut bilder under resan. Dessutom har jag den som GPS, monterad till vänster om instrumentbrädan/rayyen.

Jag tycker den funkar förvånansvärt bra. Snabb att starta om man som jag valt att stänga lockar = inta viloläge. När jag startar nästa gång är jag tillbaka där jag slutade på ca fyra, fem sekunder. Batteritiden blir ca 6 ½ timma men då har jag stängt av bluetoth och webkamera samt ställt allt i windows på strömsparläge.

Pekplattan kunde kanske vara lite bättre men den har vänsterklickfunktion genom att dubbel"klicka" på pekplattan.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Små datorer ..

Hej!

Vi har en ännu mindre ... en ASUS 901 med XP. Var i standardutförande på denna modell alldeleles för lite med minneskapacitet på C-disken, men har bytt ut den mot en större på 64 GB så nu är det helt OK för våra behov. Gillar inte pekplattan utan kör med en blåtandsmus. Tycker den är helt perfekt i husbilen med bl a AutoRoute men använder den även mycket här hemma vid köksbordet.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Små datorer ..

Skaffet for ca. ett år siden en Lenovo IdeaPad S10e - den hadde XP, men installert på en flashdisk på 4 GB. Første riktige Microsoft Update sendte denne installasjonen ut av maskinen. Med litt filing med Linux så fikk jeg flashdisken vekk fra installasjonen, har siden byttet til en rask (7200 rpm) disk på 500 GB. På denne installerte jeg Windows 7 - dette er blitt min faste PC, selv om jeg til enkelte funksjoner har et par 15 tommers laptops.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Små datorer ..

Vi har både en Asus EeePc904 och en 1000. Utmärkta för husbilem också av skälet att de går att köra direkt från bilens 12V. Själv har jag gjort en adapterkabel från 12V cigg-propp över till en propp som passar in i datorn. Slipper allt som heter spänningsomvandlare!

Göran T625
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Små datorer ..

Hej Göran!

Menar du att du kopplar in datorn direkt på bilens 12 V-system. Har nog inte vågat göra det själv utan använder ASUS billaddare från ciguttaget.
Finns det inte risk för en ojämn strömförsörjning annars???

Roadglider
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Små datorer ..

Jo men visst! Har kört så i snart två år utan problem.....tar strömmen ur bodelsbatteriet. I samma adapter har jag byggt in en 5V stabb med vilken jag driver mitt Huawei-modem så slipper även här ytterligare en omvandlare.

Göran T625
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Små datorer ..

Jag har precis beställt en Viliv X70 ultraportabel med bilhållare. Rackarns smidig med både GPS, 3G, blåtand och W-Lan. Den är ju så pass liten att den går ner i en större ficka om man lämnar bilen för att gå på stan. Sen kan man installera en massa roligt att leka med medans man kör. Detta t.ex.

Kanske inget man sitter och jobbar med i flera timmar men om man har blåtandstangentbord/mus och tv med dataingång i bilen så funkar det.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Små datorer ..

Skaffet for ca. ett år siden en Lenovo IdeaPad S10e - den hadde XP, men installert på en flashdisk på 4 GB. Første riktige Microsoft Update sendte denne installasjonen ut av maskinen. Med litt filing med Linux så fikk jeg flashdisken vekk fra installasjonen, har siden byttet til en rask (7200 rpm) disk på 500 GB. På denne installerte jeg Windows 7 - dette er blitt min faste PC, selv om jeg til enkelte funksjoner har et par 15 tommers laptops.

Självklart, klockrent, så enkelt om man kan "grekiska"!

Jappe
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Små datorer ..

Ska 10-tummaren användas som GPS i bilen så kan det vara anledning att kontrollera hur ljusstark skärmen är och även hur den kan läsas när solen lyser på skärmen.

Använder själv också en liten inverter för att mata datorn för att eliminera spänningsspikar från bilens elsystem på matningsspänningen.
En dator med bra filter på spänningsmatningen kan kanske klara sig i bilens orena 12V-miljö men risken att det händer något obra med datorn finns. Och har tillverkaren snålat med överspänningsskyddet blir risken ännu större.

Mycket behändig och trevlig datortyp i alla fall men kanske något för små tangenter när man använder den som huvuddator hemma.
Och en trådlös mus höjer trivselfaktorn väsentligt...

Photoshop kan köras på datorn - provade faktiskt - men den stora skärm (19 tum) som gamla Bettan på skrivbordet har är oslagbar för grafikarbeten.

Med en stor, härlig (och flyttbar!) extra USB-hårddisk har man också ordentligt med lagringskapacitet även om den inbyggda disken räcker ganska långt.

Uschäkta Jappe - för mycket grekiska? :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Små datorer ..

Med "grekiska" i de här sammanhangen menar jag datorspråk, alltså svårbegripliga tekniska termer som jag inte begriper, men det är nog inte mycket idé att försöka lära sig dom heller. Jag är nog för gammal och ointresserad egentligen. Behöver jag reda ut något datortekniskt, så kontaktar jag bara Knut eller kanske dig Kjell i stället för att lära mig själv. HBK:s forum brukar fungera bra också!

Vad gäller små datorer, så har jag en liten Asus i husbilen som fungerar glimrande. Dock har jag skaffat ett trådlöst tangentbord med tillhörande mus hos Kjell & Co. Det underlättar hanteringen betydligt och tar inte mycket plats i husbilen. (Kjell & Co, varunr. 91524)

Asusiana.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Små datorer ..

Med "grekiska" i de här sammanhangen menar jag datorspråk...............
Jappe


Jodå Jappe, jag förstod nog vad du menade och du får kanske ursäkta om det blir lite mera av tekniska termer ibland.
Men det är datortillverkarna/teknikerna som myntar begreppen och vi vanliga dödliga har bara att hänga på för att undvika begreppsförvirring.

Bland HBK:s medlemmar finns många datorproffs och hjälp finns att få, HBK har just sektionen "Internet o Dator" för diskussion om bl.a. datorer. ;)
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Små datorer ..

Jag fõrstár inte varfõr ni inte satsar pá en lite stõrre dator. Dá fár ni en inbyggd cd-dvd-spelare/brãnnare.
Min fõrsta 12 tumare hade en extern spelare och det var mest till besvãr nãr man skulle anvãnda den.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Små datorer ..

I mappen jeg bruker når vi reiser med fly har jeg lagt inn en USB DVD brenner.
Det er ikke ofte jeg har bruk for denne - det er derfor for meg ok å koble den til når det er behov. En bonus jeg oppnår er at DVDen ikke blir full av støv (damn).

Ideapad, power+kabel og DVD får fint plass i en modifisert selgermappe A4 sammen med litt ekstra. Greit i sikkerhetskontrollen på flyplasser.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Små datorer ..

Vad tror ni om denna ? Den har ju liten skärm men ändå bra med ramminne samt blåtand .

Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

Aldrig en Acer i mitt hus. Den första var i Tyskland 7 ggr innan jag fick en ny, ersättaren har varit i Tyskland 2 ggr och nu har garantin gått ut och då slutade brännaren att fungera.

Nu har jag en Dell XPS och en Asus 1000 He med 4 gig minne, dom rullar på bra.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Små datorer ..

Vad tror ni om denna ? Den har ju liten skärm men ändå bra med ramminne samt blåtand .

Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

Några kronor till och du en 13" ASUS UL30, separat grafikkort med eget minne (kan stängas av och köra integrerade grafikkortet för att spara ström), lätt, går otroligt svalt med väldigt bra batteritid. Denna dator kör Intels Ultra Låg Voltsprocessor (Core2 duo SU7300 ULV) mycket fin kompromiss mellan batteritid och kapacitet.

@ Bengt-Åke Linder : Acer har en av de lägsta felfrekvenserna på marknaden och handlaren du köpte av skulle ha bytt ut den för länge sedan.

Peter :)
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Små datorer ..

Hej
Vänta tills nokia släpper sin nya i sweden den ska vara häftig med inbyggd gps och en massa annat,Jag kommer nog att köpa den.

Hälsningar Dennis
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Toppen