• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slippa få in värme i husbilen.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Tänk gassande sol, +25°c, minst. Om man nu står med helintegraterad husbil med fronten i söderläge, Hur stor skillnad blir det på värmen i husbilen om man drar för med original plissegardin på insidan jämfört med någon slags solskydd på utsidan av framförnstret ?
Är det lönt att satsa på någon form av solkydd och sätta på utsidan?
 

Bilagor

  • IMG_4387.jpeg
    IMG_4387.jpeg
    253 KB · Visningar: 12

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Såg att Jula hade räddningsfiltar, 160x210cm, kanske räcker ett par sådana en sommar?
Vid något soligt tillfälle la jag en sådan (inte Jula) över vindrutan på min personbil. Jag klämde fast den med dörrarna. Efter inte alltför lång tid så blev A-stolparna färgade "silver" från aluminiumet efter rörelser i vinden. Det gick att tvätta rent sen.
Så mitt råd är inte ta genvägen och klämma fast dem som jag gjorde utan att klippa till rätt storlek och fästa med vatten såsom muskatten tidigare beskrev.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vid något soligt tillfälle la jag en sådan (inte Jula) över vindrutan på min personbil. Jag klämde fast den med dörrarna. Efter inte alltför lång tid så blev A-stolparna färgade "silver" från aluminiumet efter rörelser i vinden. Det gick att tvätta rent sen.
Så mitt råd är inte ta genvägen och klämma fast dem som jag gjorde utan att klippa till rätt storlek och fästa med vatten såsom muskatten tidigare beskrev.
En undran.... Tyckte du då att det blev svalare i bilen..?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tittade på solskyddsfilmen Biltema har och det verkar som om den skall klistras (självhäftande) på insidan.

Julas räddningsfilt verkar inte vara genomskinlig och då kan jag ju lika gärna hänga upp Masa-täcket.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
En undran.... Tyckte du då att det blev svalare i bilen..?
Javisst. Allt som skuggar ger en svalare bil (eller altan eller vad det nu är som skuggas). Och bästa skuggan är den som görs på utsidan av rutan. Drar man för mörkläggningsgardiner skuggar det också, men då har redan en del inne i bilen värmts upp.
Drar man för mörkläggningsgardiner ska man gärna lämna en liten öppning så att inte värmen i utrymmet mellan ruta och gardin blir för hög.
Hög värme kan ställa till med skador.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tittade på solskyddsfilmen Biltema har och det verkar som om den skall klistras (självhäftande) på insidan.

Julas räddningsfilt verkar inte vara genomskinlig och då kan jag ju lika gärna hänga upp Masa-täcket.
Den solfilm som man klistrar på rutan går också att använda, men då skall man inte ta bort skyddsplasten, för då klistra den på rutan...
Däremot kan man använda magneter, tejp och eller klämma den i dörrarna...
Använder man tejp så måste den bytas varje dag för att inte "brinna" fast i bilens lack.... :rolleyes:
Sen är den filmen också starkare än räddningsfiltar..

Tror att Julas räddningsfilt är genomskinlig.... Men det måste var ljusare ute än inne i bilen för att du skall kunna se ut....
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Går lika bra med en picknickfilt.... Har använt detta i flera år nu med mycket bra resultat....

IMG_20200927_120919.jpg

IMG_20200927_134845.jpg
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kör man i Sverige bör man inte oroa sig för att få in värme i husbilen, det är ett större problem att behålla värmen I husbilen.
Det är ju ändå sommar med sol och temperaturer över 30 ibland. Vi har haft stor nytta av utvändig avskärmning på vindruta och sidofönster på resor både i södra delen av landet och ovanför polcirkeln.
 
Toppen