• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slippa få in värme i husbilen.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Tänk gassande sol, +25°c, minst. Om man nu står med helintegraterad husbil med fronten i söderläge, Hur stor skillnad blir det på värmen i husbilen om man drar för med original plissegardin på insidan jämfört med någon slags solskydd på utsidan av framförnstret ?
Är det lönt att satsa på någon form av solkydd och sätta på utsidan?
 

Bilagor

  • IMG_4387.jpeg
    IMG_4387.jpeg
    253 KB · Visningar: 12

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har iofs en delintegrerad, men å andra sidan många års erfarenhet av värmen söderut. Vi har ett MASA täcke över hytten och Remigardiner innanför. Vi har också klippt till och sytt isolermattor till takluckor, takfönster och sidofönster. Köpte isolermatta som metervara från Husvagns Svensson. Monterade 4 mm öljetter och trädde genom sugkoppar med 4 mm gänga och mutter, så mattorna kan sitta på insidan trots att luckor och fönster kan vara öppna. Det reducerar strålningsvärmen jättemycket. Försöker att alltid ställa bilen med bodelsdörren så rakt söderut det går. Då vandrar solen rakt över bilen, framifrån och bak. Slipper dessutom oftast att få in solen under markisen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Är det lönt att satsa på någon form av solkydd och sätta på utsidan?
JA, det är jättestor skillnad mellan utvändiga solskydd och skydd på insidan av typ plissegardiner eller liknande.
Skall ett invändigt skydd ha verkan som skydd mot solvärme måste det vara högreflekterande utåt (för kortvågig strålning).
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har inte provat något annan än original aluminiumjalsui bakom framrutan.

Denna gör en enorm skillnad, både för kyla och värme.
Den är så effektiv att jag inte funderat på utanpåliggande lösningar, vilka säkert är ännu effektivare.
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Biltema har ju en billig isolering som i princip är en bubbelplast men mycket kraftigare och aluminiumfolie , den har funderat på att skaffa. Men det blir ju mörkt inne.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag har inte provat något annan än original aluminiumjalsui bakom framrutan.

Denna gör en enorm skillnad, både för kyla och värme.
Den är så effektiv att jag inte funderat på utanpåliggande lösningar, vilka säkert är ännu effektivare.
Vi har någon pappersvariant, så tyvärr kommer den nog släppa igenom värmen innanför.
Lite synd att man inte få ha solfilm på framrutan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan du ge lite mer uppgifter om den filmen? Bilden visade bara något som såg ut att ligga i en gul förpackning.
Visst... Det är Så kallade räddningsfiltar som är belagt med ett tunt lager aluminium...
Värmen reflexteras bort då värme är en strålning... Värmen som kroppen avger stannar innanför filten om man har den runt kroppen..

Jag klippte till filten efter fram och ena sido rutan.... Sprutade på vatten med en blomsterspruta.... Och då "klibbar" filmen fast.. Jag rekommenderar att sätt en bred tejp där du skall klippa då går filmen inte sönder så lätt...
En varm sommardag räcker det med att spruta vatten 1 gång där filmen lossnade...
Det är viktigt att filmen inte har några veck när den väl är på plats på rutan.... Ett tipps är att klippa den några mm mindre än rutan... Då går det lättare att sträcka den..

Den fungerar också på vintern då värmen stuttsar tillbaks in i bilen från rutorna om du har filmen på dem...

På dagtid ser man bra ut även om du har film på rutan.... Men den får inte användas under färd med bilen...
 
Toppen