Sv: Slick 50-behandling Motor.
Slick-50 är omdiskuterat och United States Federal Trade Commission (FTC) har efter klagomål fått företaget att sluta med sin vilseledande reklam enligt http://www.miata.net/garage/slick50.html när det gäller att behandla motorer med Slick 50.
Läs även diskussionerna (mycket läsning på engelska) på http://skepdic.com/comments/slickcom.html
Svaret från Slick 50 Vice President, Doug Ross:
http://skepdic.com/slick50.html (fler länkar längst ner på sidan).
Mera om FTC vs Slick 50:
http://www.miata.net/garage/slickftc.htm
http://www.miata.net/garage/slickftc2.html
Reklam från företaget som tillverkar Slick 50 att använda produkten i manuella växellådor och differentialer har däremot inte fått något påpekande från FTC.
Som vanligt är det kunden/köparen som ska välja om man vill använda medlet eller inte.
Lite kuriosa kanske men grannen som kör snöskoter behandlade sin skoter med Slick enligt instruktionerna.
Medlet ska tydligen sprutas in i förgasaren med motorn på tomgång vilket han gjorde.
Motorn ökade då så mycket i tomgångsvarv att den började dra iväg med skotern och den förvånade ägaren fick snabbt springa ifatt snömaskinen och fånga in den.
Nu gällde ju detta en tvåtaktare som inte har oljesump eller oljefilter och ev. igensättning i förgasarkanalerna kan inte heller ske om medlet sprutas direkt in i förgasarintaget och blandas med insugsluften.
På de svenska siterna som saluför Slick gör man fortsatt reklam för medlet men formulerar sig mycket försiktigt.
En del formuleringar om slitageminskning skulle nog ändå kanske kunna diskuteras om man lusläser utlåtandet från FTC, i dokumentet på http://www.miata.net/garage/slickftc2.html sägs att:
…………….“In addition, it prohibits the Quaker State subsidiaries from claiming that any other Slick 50 motor vehicle lubricant reduces wear on a part, extends the part's life, lowers engine temperature, reduces toxic emissions, increases gas mileage or increases horsepower unless they can substantiate the claim.”………….
Tillverkaren av Slick50 har alltså enligt FTC ingen grund för en del av sina påståenden:
...............” Slick 50 lacked substantiation for advertising claims that, compared to motor oil alone, the product:
--reduces engine wear;
--reduces engine wear by more than 50%;
--reduces engine wear by up to 50%;
--reduces engine wear at start-up;
--extends the duration of engine life;
--lowers engine temperatures;
--reduces toxic emissions;
--increases gas mileage; and
--increases horsepower."...............
Det måste vara tungt för tillverkaren att inte få säga att medlet minskar motorslitaget...
Slick-50 är omdiskuterat och United States Federal Trade Commission (FTC) har efter klagomål fått företaget att sluta med sin vilseledande reklam enligt http://www.miata.net/garage/slick50.html när det gäller att behandla motorer med Slick 50.
Läs även diskussionerna (mycket läsning på engelska) på http://skepdic.com/comments/slickcom.html
Svaret från Slick 50 Vice President, Doug Ross:
http://skepdic.com/slick50.html (fler länkar längst ner på sidan).
Mera om FTC vs Slick 50:
http://www.miata.net/garage/slickftc.htm
http://www.miata.net/garage/slickftc2.html
Reklam från företaget som tillverkar Slick 50 att använda produkten i manuella växellådor och differentialer har däremot inte fått något påpekande från FTC.
Som vanligt är det kunden/köparen som ska välja om man vill använda medlet eller inte.
Lite kuriosa kanske men grannen som kör snöskoter behandlade sin skoter med Slick enligt instruktionerna.
Medlet ska tydligen sprutas in i förgasaren med motorn på tomgång vilket han gjorde.
Motorn ökade då så mycket i tomgångsvarv att den började dra iväg med skotern och den förvånade ägaren fick snabbt springa ifatt snömaskinen och fånga in den.
Nu gällde ju detta en tvåtaktare som inte har oljesump eller oljefilter och ev. igensättning i förgasarkanalerna kan inte heller ske om medlet sprutas direkt in i förgasarintaget och blandas med insugsluften.
På de svenska siterna som saluför Slick gör man fortsatt reklam för medlet men formulerar sig mycket försiktigt.
En del formuleringar om slitageminskning skulle nog ändå kanske kunna diskuteras om man lusläser utlåtandet från FTC, i dokumentet på http://www.miata.net/garage/slickftc2.html sägs att:
…………….“In addition, it prohibits the Quaker State subsidiaries from claiming that any other Slick 50 motor vehicle lubricant reduces wear on a part, extends the part's life, lowers engine temperature, reduces toxic emissions, increases gas mileage or increases horsepower unless they can substantiate the claim.”………….
Tillverkaren av Slick50 har alltså enligt FTC ingen grund för en del av sina påståenden:
...............” Slick 50 lacked substantiation for advertising claims that, compared to motor oil alone, the product:
--reduces engine wear;
--reduces engine wear by more than 50%;
--reduces engine wear by up to 50%;
--reduces engine wear at start-up;
--extends the duration of engine life;
--lowers engine temperatures;
--reduces toxic emissions;
--increases gas mileage; and
--increases horsepower."...............
Det måste vara tungt för tillverkaren att inte få säga att medlet minskar motorslitaget...