• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slick 50-behandling Motor.

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Slick-50 är omdiskuterat och United States Federal Trade Commission (FTC) har efter klagomål fått företaget att sluta med sin vilseledande reklam enligt http://www.miata.net/garage/slick50.html när det gäller att behandla motorer med Slick 50.

Läs även diskussionerna (mycket läsning på engelska) på http://skepdic.com/comments/slickcom.html

Svaret från Slick 50 Vice President, Doug Ross:
http://skepdic.com/slick50.html (fler länkar längst ner på sidan).

Mera om FTC vs Slick 50:
http://www.miata.net/garage/slickftc.htm
http://www.miata.net/garage/slickftc2.html

Reklam från företaget som tillverkar Slick 50 att använda produkten i manuella växellådor och differentialer har däremot inte fått något påpekande från FTC.
Som vanligt är det kunden/köparen som ska välja om man vill använda medlet eller inte.

Lite kuriosa kanske men grannen som kör snöskoter behandlade sin skoter med Slick enligt instruktionerna.
Medlet ska tydligen sprutas in i förgasaren med motorn på tomgång vilket han gjorde.
Motorn ökade då så mycket i tomgångsvarv att den började dra iväg med skotern och den förvånade ägaren fick snabbt springa ifatt snömaskinen och fånga in den.

Nu gällde ju detta en tvåtaktare som inte har oljesump eller oljefilter och ev. igensättning i förgasarkanalerna kan inte heller ske om medlet sprutas direkt in i förgasarintaget och blandas med insugsluften.

På de svenska siterna som saluför Slick gör man fortsatt reklam för medlet men formulerar sig mycket försiktigt.
En del formuleringar om slitageminskning skulle nog ändå kanske kunna diskuteras om man lusläser utlåtandet från FTC, i dokumentet på http://www.miata.net/garage/slickftc2.html sägs att:
…………….“In addition, it prohibits the Quaker State subsidiaries from claiming that any other Slick 50 motor vehicle lubricant reduces wear on a part, extends the part's life, lowers engine temperature, reduces toxic emissions, increases gas mileage or increases horsepower unless they can substantiate the claim.”………….

Tillverkaren av Slick50 har alltså enligt FTC ingen grund för en del av sina påståenden:
...............” Slick 50 lacked substantiation for advertising claims that, compared to motor oil alone, the product:
--reduces engine wear;
--reduces engine wear by more than 50%;
--reduces engine wear by up to 50%;
--reduces engine wear at start-up;
--extends the duration of engine life;
--lowers engine temperatures;
--reduces toxic emissions;
--increases gas mileage; and
--increases horsepower."...............

Det måste vara tungt för tillverkaren att inte få säga att medlet minskar motorslitaget...
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hejsan
Använder alltid Slick 50 i mina motorer, jag tror på detta då bensinförbrukningen bevisligen minskar lite.
Sen kan ju tron flytta berg sägs det, men jag har bara positiva intryck av medlet.
MVH KEJO
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Det finns en annan produkt Wynn, som jag vid olika tillfällen använt, inte bara till bilmotor och växellåda utan även till hydralik i maskiner.

Innan jag började använda dessa medel var jag väldigt skeptisk, men när inget annat hjälpte mot tröghet i maskinen och oljeläckage, provade jag detta.

Det löste alla mina problem med maskinen och sedan dess har jag då och då med gott reslutat använt deras produkter.

Läs om dem här Wynnsbutiken - Professionella Motorbehandlingsprodukter
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hej

Det finns otaliga tester som gjorts under årens lopp med just Slick 50. Alla med samma slutresultat att ingen undersökning har kunnat bevisa en effektförbättring.
Ibland har man kunnat skönja en marginell effektökningen på 5% men tyvärr så ligger denna siffra inom felmarginalen i friktionssammanhang.
Själv har jag provat Slick 50 ett antal gånger i olika i växellådor / motorer och har aldrig kunna märka någon skillnad. Jag vill påstå att det är en fullständig onödig produkt som gränsar till humbug.

Men det finns faktiskt andra produkter på marknaden som har denna friktionsnedsättande förmåga som Slick 50 påstår sig ha. Dessa äkta friktionsnedsättande medel som finns är framtagna att används i kraftkällor som absolut inte får skära eller säcka ihop, t.ex i livsuppehållande pumpar / kompressorer eller i extremt dyra installationer som återfinns i rymdfarkoster/satelliter/vapen etc. Av någon anledning är dessa fabrikat och medel helt okända för gemene man.
Ett av de förträffligaste friktionsnedsättande medel som man känner till är det amerikanska X-1R och är certifierat av Nasa. ( Det kräsnaste certifieringsorganet i världen )

Om man nu tillhör den försiktiga skaran av människa som vill förlänga livet på en motor eller växellåda så prova X-1R istället. Här känner man en märkbar skillnad från början, det behövs inga noggranna mätningar för att konstatera en prestandahöjning, det lovar jag.
Till skillnad mot det suspekta Slick 50 så accepteras X-1R fullt av biltillverkarna.
( Fattas bara när Nasa använder det i sina utrustningar )

Själv tillhör jag den aktsamma skaran av mänskosläktet som försöker bevara prestanda och nyskicket i det längsta och brukar därför X-1R i alla olje inblandningar.
Gå in hämta fördjupande information på nätets: http://asiamotor.eu/pdf/historienX1-R.pdf
X-1R saluförs av ett anspråkslöst företag kallat Bo Fastening AB
Hemsida: Bo Fastening

PS: Jag har inga affärsintresse i X-1R.

[FONT=&quot]Mvh Torbjörn[/FONT]
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Oj,Oj,Oj ! ! Vilken vändning det tagit efter att jag började mitt inlägg om Slick 50 metoden

Tackar för tipsen jag fått.Skall kolla upp dessa.
Mvh tommyg.
 
F

F.d. 16636

Guest
Well I did witness an engine run 6 hours without oil, which gives some credibility to the products claim of reduced friction on moving parts..... and as I work with engines, it was proof enough for me that it works.

Although I recommend a new engine should go through the normal "break in" period before using Slick 50. Once this is done, then the friction reducing effect will pay off in the form of less wear on the low end crank shaft bearings and cylinder walls.

A lot has been said about Slick 50, both good and bad, but its still being used by professional and private drivers all over the world.... if it was junk, it would have disappeared from the market long ago...

BTW, no.. I don't sell this product... I just use it.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Använde något liknande medel i min F.D. MC och märkte ingen förändring mer en på ett ställe och det var i PLÅNBOKEN.
Så mitt råd är: Glöm de, hls kurt



Jag hällde det också i min gamla motorcykel , något som jag nite tänkte på var att lamellerna låg också i oljebadet vilket ledde till att kopplingen slirade tills jag bytte den ....

Att hälla Slick 50 i motorn är lite dubbla funderingar för PTFE är ju så "hal" så oljedimman/beläggningen som blir utmed väggarna rinner väl ner i oljetråget och när man då startar upp motorn så är den torr i toppen och det kan väl inte vara så nyttigt .

Någn mera här får vara testpilot så kan vi följa efter sedan ;)

Omega 917 funkar iallafall mot lätt läckande packboxar .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Jag har testat både Slick och Omega med GOTT resultat. Då främst på lite äldre bilar. Oljeförbrukningen sjönk, likaså bränsleförbrukningen. Och som en bonus så försvann en del små oljeläckage.

Att inte biltillverkarna tillsätter detta i bilarna från början är väl ganska självklart. En bil är ju inte avsedd att hålla mer än ca 10 år sedan är det tänkt att man måste köpa en ny (precis som med mobiler som numer har en inbyggd livstid på ca två år bara för att vi ska tvingas att konsumera). Det var annat med bilar gjorda före 1960, då kunde man köpa en bil och behålla den hela livet och dessutom kunde den gå i arv. Ingen av dagens bilar har en chans att överleva så länge, just pga inbyggd livslängd. Meningen är ju att vi ska vara tvungna att köpa nytt hela tiden.
Så använd Du både Slick och Omega, det gör jag.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

På 70-talets slut använde jag alltid STP i min gamla Saab med V4-motor. Allt skrammel var borta, motorn tycktes bara spinna!

Hur är det STP, är det något liknande Slick?

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 29749

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hej jag har upplevt samma sak,men på en växellåda.Den gick 20.000 mil efter en behandling.MVH Euran.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

På 70-talet hade vi inte hälften så bra oljor som vi har nu.
När turbomotorn blev i var mans startnyckel, utvecklades också oljorna för att motorerna
och turboaggregaten skulle hålla.

Jag skulle för min egen del aldrig slå på slick 50 eller ngt annat undermedel, aldrig heller
köpa olja på Biltema eller någon annan lågprisolja.

Du får vad du betalar för......

// Pär
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Med risk för felstavning... PLAISIDOEFFEKT.. kanske funkar på andra än menniskor. hi :twitcy::D
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hej

Såg att tråden Slick 50 dök upp igen och att jag gjorde ett inlägg för ganska 1 år sen med att Slick 50 är en ytterst tvivelaktig produkt.
Läste vidare i mitt inlägg att jag istället rekommenderade en produkt kallad X-1R.

Sveriges Provning och Forskningsinstitut har gjort en test och utvärderingen av smörjmedlet X-1R.
Utlåtande blev ”ett exceptionellt bra resultat ” smörjförmågan förbättrades med 1223 % tillsammans med vanlig olja.
Ni läste rätt:
Ett-tusen-tvåhundra-tjugotre procent ökade smörjförmågan.
- Alltså inga tveksamheter.

PS: Kanske något att hälla i Fiat-växellådorna, vem vet.

[FONT=&quot]Torbjörn[/FONT]
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hej.
Jag arbetade förut på ett mycket stort företag med entreprenadmaskiner och vid ett flertal tillfällen så var ju naturligtvis div. försäljare på mig!
Bl.a. en som sålde Omegas produkter. Han lovade att vi kunde minska smörjintervallen med en tredjedel på våra maskiner, om vi använde deras fetter. Detta skulle innebära en jätteinbesparing för oss naturligtvis, vissa av våra fordon har ju över 100 smörjpunkter. Tid är pengar. Jag sade att får vi bara skriftligt på det han lovade så hade vi en deal:wink:. Vi fick fortsätta med våra beprövade fetter! Inget ont om Omegas produkter, men att skriftligt lova gick inte vid detta tillfälle iaf.

Privat har jag vid ett flertal tillfällen gjort sk. Engine Flush (motordialys) på div motorer. Trots att jag är en sådan tok som byter olja på 500 mil( ibland ännu oftare) så trodde jag inte mina ögon när jag för första gången gjorde en sådan behandling. Det sitter ett externt filter med en extremt hög reningsgrad på själva "dialysapparaten", och efter behandlingen så var det säkert flera DL klegg och bröte i filtret. När vi sedan återfyllde med olja så går det i en 1/2 liter mer än det som är föreskrivet.
Så här tillsätter man inget utan tar bort!

Anders
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hällde slick 50 i min gamla gräsklippare, och ni ska tro att den varvade. så på den fungerade det.

Finns en nackdel med dessa medel och det är att ju mer friktionen minskar ju lägre blir även motortempen vilket inte alltid är så positivt.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Ställer mig mycket tveksam till alla typer av dessa undermedel, det har funnits i alla
tider och är i mitt tycke bara ett sätt att tjäna grova pengar.

Ungefär som alla bantningspreparat, dom funkar inte heller i verkligheten.

// Pär
 
Toppen