• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slick 50-behandling Motor.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Helt rätt Pär, man skall vara tveksam och fråga sig själv.
- Behövs dessa preparat i våra bilar.
Mitt svar är nej.
Argumentet för att köpa dessa produkter kan knappast vara att våra bilmotorer ofta skär ihop.
Det hör till dåtiden, såvida inte tillverkaren gjort konstruktionsfel, typ oil sludge och då hjälper inga medel i världen.

På vår firma används X-1R i hydraul-systemet på en 16 tons gaffeltruck för att hålla hydraul-oljan kall vid tunga lyft.
I trucken gör medlet alltså stor nytta.
Att hälla det i en modern bilmotor som håller 40-50.000 mil är utkastade pengar.

Personligen har jag det i min motor och växellåda, med det beror på X-1R finns tillgänglig i dunkar på jobbet. Olje-inblandningen är extremt liten, några få procent räcker.

Sammanfattningsvis kan man säga att X-1R är en typisk industriprodukt som den vanliga konsumenten inte har särskilt stor nytt av.

Torbjörn
 
F

F.d. 817

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hej.

Sitter här och funderar på att göra en behandling på motor och växel-låda.
På www. Seabeach Trading AB finns det att medel som heter Slick 50 som man slår
i oljan på både motor och v-lådan, detta kommer att minska friktionen och
slitage. Skyddar särskilt vid kallstart då 80% av slitatet normalt inträffar. Motorer som
behandlas med Slick 50 har upp till 50% mindre slitage samt lägre energi-
åtgång.Efter ca 300-500 mil är PTFE-partiklarna inarbetade i motorns slit-
ytor och behandlingen är klar, och skall då hålla i 80000 km. Har en Fiat
Ducato 1,9TD-99. Motor och v-låda kommer att snurra lättare,vilket även
gör att man får ut lite mer motoreffekt, och det är väl inte fel om det stämmer.
Är det någon som har prövat och erfarenhet av detta.

tommyg

Hej Tommyg

Jag har gjort samma typ av behandling på min bil fast med Omega. Min hade dålig tätning mellan diselpump och motorn. Den spedde ut motoroljan med diesel alltså. Hällde i en Omega burk bara på chans och efter 100 mil när jag kom hem igen så var problemet borta. Så Omega tillsattsen tror jag på. Ska ge min Volvo F407a husbil en behandling oxå.
Baylin
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Låt var och en bli salig på sin tro det verkar som Sverige är så litet numer att vi bara klarar en åsikt åt gången. Sorry men tror at det ger lite efekt men ej nödvändigt att tillsätta det i nästan nya bilar som sköts med olje och filterbyte varje år.Det var min åsikt men har vänner som hält det i nästan slutkörda motorer och märkt att dom gör ett så kallat dödsryck dom sista milen och låter bättre, enligt deras egna ord.
 
Toppen