• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slang Yd 10 Inv 9

blomman73

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
44324
Medlemskap
2025
Hej.
Ny på forumet.
Är det någon som vet var man får tag på slang med ytterdiameter 10 och invändigt?.
Skulle behöva byta några korta bitar i husbilen. Det är ju typ klämkopplingar. Hittade 10/8 på jobbet men den fick jag borra ur, annars gick det inte. Det vart för tjockt. Har letat runt lite, men det är inte lätt att hitta

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Hej.
Ny på forumet.
Är det någon som vet var man får tag på slang med ytterdiameter 10 och invändigt?.
Skulle behöva byta några korta bitar i husbilen. Det är ju typ klämkopplingar. Hittade 10/8 på jobbet men den fick jag borra ur, annars gick det inte. Det vart för tjockt. Har letat runt lite, men det är inte lätt att hitta
Kopplingarna på bild är camozzi rapid koppling . Sök camozzi så hittar du återförsäljare ,finns lite överallt i Sverige

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
" Jag har nu letat upp en koppling i min "bra-att-ha"-låda och konstaterat att den är kompatibel med den slang jag har. "

Det där är en äldre modell av kopplingar och slang för instrumentluft, numera har de slang och kopplingar med snabbkopplingar och självlåsning som även nyare HB har.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025

Bilagor

• IMG_6909.png
    IMG_6909.png
    607,4 KB · Visningar: 30
  • IMG_6912.png
    IMG_6912.png
    522,6 KB · Visningar: 30

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Hallsberg är inte långt från Örebro, där finns en firma som säljer allt till ölbryggning även slangar och bra kopplingar ,sväng in där och prata DuoTight kopplingar och passande slang i livsmedelskvalitet.
Å sen kanske du har fått en ny hobby på köpet som du kan pyssla med i vinter
Slangar - Ölbryggning AB verkar främst ha slangar i tum-dimensioner.

Pålle

Senast ändrad:

steffo56

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
32383
Medlemskap
2025
Humlegårdens ekolager har 10 mm slang och kopplingar. Det är lätt att mäta fel på 3/8 och 10 mm ,man märker det när man sätter ihop olika delar. Det är värt att kolla för det är billiga och enkla grejer och bra.

steffo56

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
32383
Medlemskap
2025
Jag har ingen aning vad du har. 3/8 är 9,525 mm så det är lätt att mäta fel, om man har skjutmått och taskig syn(somjag). Det kan vara så att du har rätt slang för om du tittar på kopplingen så är tappen konad även insidan på muttern och den ska klämma slangen mot tappen, här handlar det väl inte om något som är trycksatt utan bara att sitta ihop

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Den enda 10 mm PE-slang jag hittar hos Humlegården är 7x10, men det TS ska ha är 8x10 – d.v.s. den sort som jag har liggande i garaget (se inlägg #22) men den verkar ju inte vara av intresse.

Pålle

Senast ändrad:

blomman73

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
44324
Medlemskap
2025
" Jag har nu letat upp en koppling i min "bra-att-ha"-låda och konstaterat att den är kompatibel med den slang jag har. "

Det där är en äldre modell av kopplingar och slang för instrumentluft, numera har de slang och kopplingar med snabbkopplingar och självlåsning som även nyare HB har.
Har beställt några såna nya snabbkopplingar. Tänkte byta ut några efterhand

Toppen