• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slang Yd 10 Inv 9

blomman73

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
44324
Medlemskap
2025
Hej.
Ny på forumet.
Är det någon som vet var man får tag på slang med ytterdiameter 10 och invändigt?.
Skulle behöva byta några korta bitar i husbilen. Det är ju typ klämkopplingar. Hittade 10/8 på jobbet men den fick jag borra ur, annars gick det inte. Det vart för tjockt. Har letat runt lite, men det är inte lätt att hitta

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Hm, det var en variant som jag aldrig sett tidigare. På den blå står det FESTO men en sökning på det gav inget resultat, mest 10x1,5 och några 10x1.

//Michael, medlem

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
FESTO är väl ett system för mindre tryckluftsystem ex sjukvård tandläkare mm, T-rören ser ut som till hydralstyrning till båt, sitter det en tapp /stödhylssa på T-röret?
Till FESTO blå slang ska der finnas snabbkopplingar.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Den typen av slang började användas i vattensystem i exklusivare husvagnar på 70-talet och användes i ett par årtionden därefter.

Har du tur kanske någon husvagnsfirma som varit med sedan den tiden, har någon bit liggande.

Pålle

blomman73

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
44324
Medlemskap
2025
De kopplingar hade vi på ett mejeri där jag jobbade , Tryckluftsystem för öppna stänga ventiler ,, Tror det var Honywell ( inte säkert rätt stavning).. Men kolla på de sidor som säljer saker till ölbryggning de har många olika system
Intressant ska absolut kolla, har en bekant som brygger öl i lite större mängder, till resturanger och lite till bolaget

blomman73

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
44324
Medlemskap
2025
Törs man köra vatten i dessa?
Är ju 9 inv ock 10.2 utv. Men kanske för mjukt

Bilagor

• Screenshot_2025-07-27-22-41-16-714_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
    Screenshot_2025-07-27-22-41-16-714_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
    835,7 KB · Visningar: 15

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Antagligen för mjuk. Det du söker är nästan styvt som ett plaströr.

Eftersom jag har varit med länge, letade jag i "bra-att-ha"-högen i garaget, och hittade några bitar.

Pålle

Senast ändrad:
Toppen